זלצבורג – העיר הקלאסית באירופה

שיתוף:

את הטיול שלנו באוסטריה ברכב שכור פתחנו בעיר זלצבורג, הידועה כעיר הולדתו של המלחין הידוע מוצארט. לא במקרה האווירה בזלצבורג היא אווירה קלאסית של ממש, ואין ספק שהעיר היפה היוותה השראה ליצירתם של מוצארט ומלחינים ידועים אחרים. זלצבורג היא היעד המושלם להתחיל בו את הטיול שלכם באלפים האוסטרים, גם בשל יופיה ואווירת החופשה שחשים בה מהרגע הראשון, וגם מפני שהיא מאפשרת התארגנות קלה יותר לקראת הטיול מבחינת סידורים. ואם חשקה נפשכם בחופשה קצרה של סופ״ש זוגי בעיר אירופאית קלאסית, זלצבורג היא יעד נהדר ורומנטי, בדומה לפראג, בודפשט או ורשה. בפוסט זה ניתן לכם המלצות לתכנון החופשה שלכם בזלצבורג, בין אם אתם מתכננים לצאת ממנה למקומות אחרים או להישאר בעיר עצמה בלבד.

פותחים את הטיול באוסטריה

את הטיול שלנו באוסטריה התחלנו בנחיתה בשדה התעופה מינכן (בגרמניה) בשעת לילה מאוחרת. שם אספנו את הרכב השכור שלנו ונסענו למלון קרוב לשדה התעופה להעביר שם את הלילה. זו הייתה החלטה נבונה שכן הנסיעה ממינכן לזלצבורג לוקחת כשעתיים וחצי ולא כדאי לעשות אותה בלילה כשאתם עייפים. בבוקר קמנו רעננים, ולאחר מקלחת וארוחת בוקר טובה יצאנו שמחים ומרוצים אל עבר זלצבורג שבאוסטריה, כשאנחנו נוסעים בכבישים המהירים (כל כך מהירים שאין בהם מגבלת מהירות!). בדרך עצרנו בתחנת נוחות לרכוש מדבקת ויניאטה לכבישי האגרה באוסטריה, חשוב לעשות זאת לפני שעוברים את הגבול בכדי להימנע מדוחות. מבחינת הקורונה לא הייתה בעיה לעבור בין המדינות ומכיוון שאין מעבר גבול באמת, לא נתבקשנו להציג מסמכים כלשהם לאף אחד. עוד מידע על טיול באוסטריה בתקופת הקורונה תוכלו לקרוא בפוסט היעודי שפרסמנו בנושא.

לינה בעיר זלצבורג

המרכז התיירותי של זלצבורג קטן יחסית וניתן להגיע בו בקלות ממקום למקום בהליכה ברגל. מומלץ לקחת מלון באזור הזה, ולטייל רגלית בעיר. המרכז התיירותי מתחלק לשני אזורים – מצפון לנהר הזלצך, שם נמצאת תחנת הרכבת הראשית וגם ארמון מיראבל עם הגנים היפים. מדרום לנהר הזלצך נמצאת העיר העתיקה עם הסמטאות הצרות והציוריות.

אנחנו בחרנו במלון IMLAUER & Bräu שהוא חלק מרשת של מלונות בשם IMLAUER (חלקם זולים יותר וחלקם יקרים יותר). המלון פשוט יחסית ואיננו יוקרתי במיוחד. הוא ממוקם ממש בסמוך לתחנת הרכבת והחדרים בו קטנים ופשוטים. בחרנו אותו בגלל הקרבה לתחנת הרכבת בה עשינו סידורים לקראת החופשה (פירוט בהמשך), בגלל המחיר הנמוך ביחס למלונות אחרים במרכז זלצבורג, וגם בזכות החניה הסמוכה. האתרים המרכזיים נמצאים במרחק הליכה מהמלון, ובסמוך לו יש מסעדות ובתי קפה כך שבעינינו מדובר בבחירה מצוינת, במיוחד אם אתם מתכננים רק לילה אחד בזלצבורג.

מה עושים בזלצבורג

את הטיול שלנו באוסטריה בכלל, ובזלצבורג בפרט, תכננו בעזרת הספר ״אוסטריה טירול וזלצבורג – הטיול כבר בפנים״ מאת אהד שרב. בספר תמצאו המלצות למסלולים, אטרקציות, מסעדות ועוד. בין היתר המחבר מציע מסלול טיול רגלי במרכז התיירותי של זלצבורג שבמסגרתו אפשר ביום אחד לראות את ה״היילייטס״ של זלצבורג, ואנחנו עקבנו אחר המסלול המומלץ בספר (פלוס מינוס). כאמור הגענו לעיר בשעות הצהריים המוקדמות אחרי נסיעה ארוכה, כך שהיה לנו פחות או יותר חצי יום לראות את העיר לפני שיצאנו למחרת לאזור זלצבורגלנד. בנוסף, נפלנו על יום חם במיוחד שבמהלכו החל לרדת גשם (כן, מוזר, ספטמבר), שהשפיע על בחירת האתרים. אם יש לכם יותר זמן כמובן שיש הרבה מה לעשות ולראות, ולשהות יותר זמן בכל מקום כדי לספוג את האווירה. אתרי החובה בעינינו שאסור לפספס בזלצבורג:

ארמון וגני מיראבל – ארמון השיש הגדול והמפואר והגנים היפים שסביבו הם אטרקציה חינמית שאסור לפספס. גם ביום חם תוכלו למצוא פינות מוצלות. אנחנו קנינו באבל טי (תה קר עם כדורי טפיוקה) בחנות סמוכה והתיישבנו על ספסל בצל מול המזרקה הגדולה וגני הפרחים היפים להתרשם מהיופי. מומלץ להגיע למדרגות עם פסלי חדי הקרן, ולגינת הגמדים.

טיילת נהר זלצך – הליכה לאורך נהר זלצך החוצה את זלצבורג היא חוויה בפני עצמה, בין הגשרים המפרידים בין העיר העתיקה והחדשה יותר. מומלץ במיוחד לעשות הליכה רומנטית לאורך הנהר בשעת השקיעה ובערב, אז חלקים מהעיר מוארים וטירת זלצבורג בולטת בנוף.

העיר העתיקה של זלצבורג – מדרום לנהר זלצך שוכנת העיר העתיקה, ובה סמטאות צרות וציוריות ששווה להסתובב בהן. לכל בניין כאן יש היסטוריה ענפה ונגיעותיו של מוצארט פזורות בכל מקום (כולל בכיכר מוצארט, שם מוצב פסלו). בעיר העתיקה תמצאו חנויות, מסעדות, בתי קפה וביסטרו קטנים בהם תוכלו לשבת לשתות קפה, לרכוש את שוקולד המוצארט קוגל הידוע, או לנשנש איזה טוסט.

הקתדרלה של זלצבורג – במרכז העיר העתיקה נמצאת הקתדרלה הגדולה והיפה של זלצבורג. מומלץ להיכנס פנימה (חינם) ולהתרשם מהכנסייה היפה שבפנים, מציורי הקירות והויטראז׳ים.

בית הקברות ומנזר סנט פיטר – בסמוך לקתדרלה במעבר דרך סמטה צרה נמצא בית הקברות העתיק של זלצבורג. כבר עם הכניסה אליו תרגישו שעברתם למימד אחר ותחושו ניתוק מוחלט מהעיר. השקט של המקום והקברים העתיקים (וגם החדשים) שבו משרים אווירה רוחנית מיוחדת. שימו לב במיוחד לחלקי המנזר החצובים במצוק המתנשא מעל העיר.

טירת זלצבורג – בסמוך לקתדרלה הגדולה עולה פוניקולר (מעלית חשמלית) אל פסגת המצוק שמעל העיר, שם נמצאת טירת זלצבורג, וממנה נשקף נוף על העיר והסביבה. אנחנו ויתרנו גם בשל הגשם שהחל וגם מפאת קוצר הזמן, אבל לדעתנו אם יש לכם זמן שווה להשקיע ולעלות לטירה.

האוכל של זלצבורג

בניגוד לאזורי זלצבורגלנד וטירול, שבו שולטות בעיקר המסעדות המסורתיות האוסטריות וגם קצת מסעדות איטלקיות, בזלצבורג תמצאו מגוון עצום של מטבחים וסגנונות קולינריים. ישנן מסעדות בסגנון ביסטרו שבהן כיף לנשנש משהו קל לצהריים, אוכל מהיר ורשתות בינלאומיות, וכמובן מסעדות גורמה מפוארות. אלו ההמלצות שלנו למסעדות בעיר זלצבורג:

בית קפה ארוחת בוקר – CUP&CINO Coffee House – בית קפה חמוד וקטן הממוקם ממול למלון שבו ישנו. המקום נפתח מוקדם (לא מובן מאליו באירופה), מגיש קפה מצוין וארוחות בוקר נהדרות בבייגל. התחלה נהדרת ליום טיול!

ארוחת צהריים קלילה – Paninoteca Piccolo Mondo – בעיר העתיקה בכיכר קטנה בשם וגפלאץ ליד כיכר מוצארט וליד הקיר המצויר, נמצא ביסטרו קטן וחמוד שהוא גם מעדנייה, שם מגישים כריכי טוסט, פסטות ומגשי גבינות ונקניקים. מקום נהדר לעצירת צהריים קלילה.

הפסקת קפה ועוגה – Schatz-Konditorei – קונדיטוריית שץ המפורסמת היא מוסד זלצבורגאי ותיק, והמקום המושלם לעצירת התרעננות של סוכר וקלוריות אחרי הליכה מרובה ברחובות העיר העתיקה. המקום מגיש משקאות חמים וקינוחים מושלמים המשתנים מיום ליום, שתתקשו לבחור מתוך הויטרינה המלאה.

ארוחת ערב גורמה – IMLAUER Sky – Bar & Restaurant – בקומה העליונה של המלון (אחד אחר מהרשת שבה ישנו שנמצא ממש בסמוך למלון שלנו) נמצאים בר ומסעדה רוף טופ, בהם אפשר לשבת ולתצפת על העיר. המסעדה מגישה אוכל בסגנון צרפתי קלאסי עשוי לעילא ולעילא, באווירה קלאסית אמיתית עם שירות מוקפד ומצוין ואוכל טעים ברמות. המחיר לא זול ביחס לזלצבורג, אבל בהחלט זול ביחס למסעדות גורמה בתל אביב. כל מה שאכלנו היה נפלא, ובמיוחד הפסטה כמהין. מומלץ להזמין מקום מראש, אפשר באינטרנט (לבר אין צורך להזמין מקום, רק למסעדה).

״סוגרים פינות״ לקראת היציאה לזלצבורגלנד

אחרי שבילינו יום שלם בשוטטות ברחובות זלצבורג, הלכנו לישון עייפים ומרוצים וקמנו לבוקר חדש של הכנות לקראת הטיול הגדול שלנו באזור זלצבורגלנד וטירול. זלצבורג היא יעד טוב ליציאה לטיול באלפים האוסטריים מפני ששם אפשר לעשות הרבה סידורים לטיול. אחרי ארוחת הבוקר בבית הקפה שהמלצנו עליו למעלה, קפצנו לקניון הקטן שנמצא ליד תחנת הרכבת, שם רכשנו כרטיס סים (מדיה בלבד) לפלאפון. יש שם חנויות של מספר רשתות ולאחר סקר שוק קצר רכשנו בחנות בשם ״3״ חבילה של 10 ג׳יגה ב-15 יורו. לאחר מכן נכנסנו לסופר וקנינו פירות, לחמניות, ממרחים ומים מינרלים לדרך (שימו לב לקנות ״Still Water״ אם אתם רוצים מים שאינם מוגזים.

אחרי הקניות בקניון שליד הרכבת עשינו צ׳ק אאוט מהמלון ויצאנו עם הרכב לפאתי העיר, שם נמצא מרכז הקניות הגדול Shopping Arena שם יש חנויות של רשתות גדולות מקומיות וגם סניף גדול של H&M, שבו הצטיידנו בביגוד חם לטיול ובעוד קצת מצרכים בסופר שלא מצאנו בקודם. מצוידים ומרוצים יצאנו אל אזור זלצבורגלנד להמשך הטיול שלנו באוסטריה!

לסיכום

זלצבורג היא בעיר הכי קלאסית שהיינו בה באירופה. היא אומנם קטנה, ואפשר ב-24 שעות להספיק לראות את רובה, אבל שווה להקדיש לה שלושה ימים כדי לספוג את האווירה ולחוות את האתרים גם מבפנים ולא רק מבחוץ. יש בה אפשרויות לינה רבות, מסעדות, חנויות וכל מה שצריך בעיר אירופאית. זלצבורג היא גם יעד נהדר כתחנת יציאה לטיול בטירול. מוזמנים להמשיך לעקוב אחרי הפוסטים הבאים שלנו בסדרת הפוסטים על הטיול שלנו ברכב שכור באוסטריה.