טיול במדריד – טאפאסים וסנגריה בבירת ספרד

שיתוף:

מדריד, הבירה הספרדית הנצחית, הינה יעד תיירות פופולארי מאוד בקרב תיירים בכלל, וישראלים בפרט. טיול במדריד הוא חוויה יוצאת מן הכלל המשלבת היסטוריה, תרבות, אלכוהול משובח וכמובן אוכל טוב. בדומה לתל אביב שלנו, גם מדריד משלבת ערב-רב של סגנונות מכל רחבי ספרד. סנגריות, בירות טובות, טאפאסים מכל סוג, פאייה, שווקי אוכל מטורפים, ארמונות מפוארים, מזרקות שופעות ועוד ועוד. האווירה ברחובות שוקקת חיים, שמחה וצוהלת כמו שרק הספרדים יודעים.

למדריד הגענו בקצה קצהו של המסלול הארוך שלנו ברכב שכור בספרד ופורטוגל. לחופשה יצאנו עם זוג חברים טובים שלנו, בר ואיתמר, אחרי שחווינו וראינו את דרום ספרד ואת פורטוגל במלוא הדרם. אפשר לומר שבשלב זה קצת שבענו כבר מהנופים ומהחוויות, והיינו מוכנים לנוח קצת מהחופשה לפני החזרה הביתה… מדריד הייתה בהחלט נוחה למנוחה, ובילינו בה יומיים וחצי באיזי לפני שעלינו על המטוס חזרה לישראל. אין ספק שעוד נחזור בעתיד למדריד, לחוות צדדים נוספים שלה שלא יצא לנו בטיול הזה.

בפוסט זה נספר לכם על החוויות שלנו ממדריד, וניתן לכם המלצות על אטרקציות, מסעדות וחוויות שאסור לפספס.

טיול במדריד – מה עושים בעיר

כאמור במדריד יש הרבה מה לעשות, ותוכלו להתאים את החופשה שלכם לדברים שאתם הכי מתחברים אליהם. בין אם זה מוזיאונים, שווקים, פארקים או סתם לשוטט ברחובות – כל אחד יכול למצוא דברים שהוא אוהב במדריד. זו רשימת המקומות שאנחנו הכי התחברנו אליהם:

כיכר פורטה דל סול – Puerta del Sol – אחת מהכיכרות המרכזיות של מדריד. הכיכר עמוסה בתיירים, וגם בדברים לראות ולעשות. בצדה האחד של הכיכר הגדולה עומד סמלה של מדריד – פסל הדוב (La Osa y el Madroño). אל תפספסו תמונה איתו. במרכז הכיכר ישנן שתי מזרקות מים יפות. אם תחצו את הכביש הראשי שעובר מדרום לכיכר, על המדרכה של הולכי הרגל תוכלו למצוא לוחית קטנטנה ועליה רשום "נקודת האפס". זו הנקודה ממנה מודדים את כל המרחקים ממדריד לשאר ערי ספרד. אם אתם מתקשים למצוא אותה, פשוט חפשו מקום בו מתקבצים הרבה תיירים להצטלם, זה כנראה שם. ברחבי הכיכר יש בכל שעות היממה מופעי רחוב שונים ומשונים, וכדאי מאוד לשהות בה קצת זמן וליהנות מהם (היזהרו מכייסים). חובבי הצילום יוכלו להגיע לכיכר בשעות החשכה ולצלם בה צילומי לילה מרהיבים. מסביב לכיכר סניפים של רשתות מותגים רבות, חנויות, בתי קפה, מסעדות ועוד.

פסל הדוב בכיכר פורטה דל סול

פלאזה מיור – Plaza Mayor –  לא רחוק מכיכר פורטה דל סול, נמצאת פלאזה מיור. גם היא עמוסה במבקרים, אך מסיבה בלתי ברורה האווירה בה מרגישה שקטה ונינוחה יותר. יש בה ניחוח עתיק של מדריד מימי תור הזהב של ספרד. הכיכר מוקפת בבניינים בצבע חמרה, עם צריחים מעליהם. בפנים ישנן מספר מסעדות ובתי קפה. לעבור, להתרשם, להצטלם ולהמשיך הלאה.

פארק רטירו – Parque de El Retiro – פארק ציבורי פסטורלי ויפהפה במרכזה של מדריד. בשבילנו זה היה מפלט נהדר למנוחה ורגיעה בסיום הטיול הארוך שלנו בספרד, ואהבנו אותו מאוד. ממליצים לכם להסתובב בפארק הזה גם אם אתם בחופשה קצרה במדריד, שכן מדובר לדעתנו באחת מהפנינות שלה. במרכז הפארק שני מונומנטים שלא כדאי לפספס. הראשון, ארמון הקריסטל (Palacio de Cristal) והאגם הקטן שלצידו. הארמון עצמו ריק, מדי פעם מוצגות בו תערוכות אומנות, אך הוא מרשים מאוד מבחוץ. האגם הקטן חביב ביותר ויש בו מזרקת מים יפה. ניתן לצפות בברווזים, ברבורים וצבים השוחים באגמון. מומלץ במיוחד למשפחות עם ילדים. השני, האגם הגדול (Estanque grande del Retiro) ולצידו אנדרטת אלפונסו ה-12. האגם והאנדרטה יפים ביותר, כיף להסתובב ולשבת בצל על אחד הספסלים שליד האגם ופשוט לצפות במתרחש. ניתן גם לשכור סירות ולשוט באגם. בסמוך לפארק זה נמצאים הגנים הבוטניים המלכותיים, למי שמתעניין בנושא (הכניסה בתשלום).

האגם שליד ארמון הקריסטל בפארק רטירו

מוזיאון הפראדו – במדריד מוזיאונים רבים המציגים אומנות מתקופות שונות ומסגנונות שונים. לנו היה זמן לבקר רק באחד מהם, מוזיאון הפראדו, ואהבנו אותו מאוד. המוזיאון מציג אומנות אירופאית מהמאה ה-12 ועד המאה ה-19. רוב היצירות המוצגות במוזיאון הן בעלות אופי דתי קתולי, כך שמי שפחות מתחבר לקונספט עלול להשתעמם בו. אנחנו נהנינו מהמבנה עצמו של המוזיאון, האולמות הגדולים והמרשימים, האוספים הגדולים שיש בו, האווירה בפנים וגם מחלק מהיצירות עצמן, חלקן של ציירים ידועים כמו רפאל ורמברנדט. בדיעבד חשנו החמצה שלא בחרנו לבקר במוזיאון ריינה סופיה הסמוך, שכן שם מוצגות יצירותיהם של אומנים ידועים כגון דאלי ופיקאסו. אך אין אפשרות להספיק את הכל וניאלץ לבקר בו בפעם הבאה.

הארמון המלכותי (Palacio Real de Madrid) וגני סבטיני (Jardines de Sabatini) – כל ביקור ראשון במדריד חייב לעבור דרך הארמון המלכותי. אולי המונומנט החשוב ביותר בעיר. זהו מעונם הרשמי של משפחת המלוכה המשמש כיום בעיקר לטקסים. המבנה עצמו יפה ומרשים, אך בשל החום הרב והתור הארוך שהשתרך בחוץ בחרנו שלא להיכנס פנימה. לדעתנו זה מיותר, אך מכיוון שלא ביקרנו בפנים לא נוכל להעיד. בסמוך לארמון ישנם גנים קטנים אך מקסימים מקסימים, בשם גני סבנטיני. הגנים נראים כמעין מבוך מצמחיה ירוקה מסותתת, אשר במרכזה שבילי הליכה, עצים המשרים צל, ספסלי עץ, מזרקות מים ופסלי שיש יפים. אנחנו הסתובבנו בגנים הללו ונחנו בצל מפני השמש הקופחת. אהבנו אותם יותר מאת הארמון עצמו…

הארמון המלכותי

מקדש דבוד – Templo de Debod – בסמוך לארמון ישנו פארק יפה, אשר במרכזו ניצב מקדש דבוד, העתק של מקדש מצרי קדום. בדרך כלל המקדש עצמו מוקף מים, אך כשאנחנו ביקרנו שם לא היו בו מים, וזה היה קצת מאכזב. למרות זאת, ממש ממול למקדש ישנה תצפית יפהפיה על מדריד. שווה להגיע לשם רק עבור התצפית, ומפני שהמקום קרוב מאוד בהליכה לארמון, כך שזה לא דורש מאמץ רב.

גראן ויה – Calle Gran Vía – אי אפשר לוותר על השופינג כשאתם במדריד. הגראן ויה הוא רחוב ראשי המשתרע לרוחב מרכזה של מדריד. בשדרה תוכלו למצוא חנויות מותגים מערביים ומקומיים, מסעדות ובתי קפה. יש בה אווירה אירופאית ספרדית מיוחדת במינה, שגם מי שפחות אוהב שופינג יהנה ממנה מאוד. פז התלהבה במיוחד מהסניף של קיקו מילאנו (רשת מוצרי קוסמטיקה ואיפור) וקנתה מחצית מהחנות (בזיל הזול). חשוב לציין שלא כל המחירים זולים יותר מהארץ, אבל אין ספק שהחוויה נהדרת.

טיול במדריד – אוכל קדימה אוכל

מדריד מרכזת את כל המנות המקומיות של חבלי הארץ השונים בספרד. תוכלו למצוא בה מסעדות וברים המגישים טאפאסים לצד בירה קרה, כמו גם מסעדות מערביות המגישות אוכל מכל הסוגים והמינים. אלו המסעדות ושווקי האוכל שאהבנו במיוחד:

שוק סן מיגל – שוק אוכל קטן וחביב ביותר. יש בו דוכני טאפאסים רבים. הכי כיף לעשות סיבוב, לקנות קצת מכל דבר ולשבת באחד מהדלפקים במרכז השוק לנשנש את כל הטאפאסים. למען ההגינות, לא הכל היה נראה לנו טרי, וגם המחירים די יקרים, אבל זאת חוויה שכדאי לעשות בשביל להתנסות בטעמים השונים. יש במקום גם קונדיטוריות ודוכני מיצים וקפה.

שוק האוכל סן מיגל

El MiniBar – בר טאפאסים קטן וחביב מאוד. אכלנו בו מיד כשהגענו למדריד מפני שהוא היה בסמוך לקומפלקס הדירות שבו ישנו. המקום צבעוני ותוסס, עם הרבה חבר'ה צעירים. המנות קטנות, כיאה לטאפאסים, אך טעימות ומשביעות. השירות מהיר, זריז ויעיל (לא מובן מאליו בספרד). פשוט וטעים.

Plenti – לכל מי שמתגעגע קצת הביתה, בשביל זה נועד בית הקפה הקטן הזה. כנראה שהבעלים שלו לא ממש יודעים מה הם מגישים, שכן הם קוראים לזה בתפריט Baked Eggs אך למעשה חברים מדובר ב… שקשוקה! יש כל מיני סוגים של שקשוקות עם מרכיבים שונים. כולן מגיעות במחבת עמוקה קטנה. הם קצת פספסו את הקונספט, כי זה הגיע עם טוסט פצפון בצד, אבל תוכלו להזמין ליד סלסלת לחמים להשלמת החוויה. אחלה ארוחת בוקר שמזכירה בטעמים את הבית. גם כאן השירות היה מעל למצופה.

Summo – מסעדת סושי שעובדת במתכונת של "אכול כפי יכולתך". לנו לקח קצת זמן להבין את הקונספט ולתקשר עם המלצר (מסכן, אנחנו ממש היינו כיתה טיפולית), אך מהרגע שהבנו את העניין זה היה ממש כיף. יש להם תכניות שונות אבל בגדול יש שלושה סיבובים של אוכל, כאשר בכל סיבוב אתם מסמנים בתפריט איזו מנה תרצו וכמה מכל מנה תרצו להזמין – סך הכל 15 מנות סושי, טמפורה, מוקפצים, מרקים ועוד ועוד. משם בטוח לא תצאו רעבים. האוכל היה איכותי וטעים מאוד, השירות כאמור, היה קצת לוקה בחסר.

Origen Taberna – בר טאפאסים מקומי, נמצא במרחק הליכה ממקדש דבוד. כשאנחנו היינו שם היו במקום רק מקומיים (עדות לכך שהמקום מוצלח) והמלצרים כל כך התלהבו שנכנסו תיירים שהם לא הפסיקו לפנק אותנו! קיבלנו שוטים של משקה מקומי על חשבון הבית, וקינוח על חשבון הבית. היה ממש כיף וביתי. האוכל ברמה מאוד גבוהה, הטאפאסים מיוחדים ומעוצבים. ממש הרגשנו שאנחנו אוכלים אוכל גורמה במחירים שווים לכל נפש. היין היה נפלא, ובמחיר שחבל להשאיר בבקבוק. באופן כללי, כל היין הספרדי נפלא, אין נפילות. חוויה מפתיעה ומושלמת.

CEBO – מסעדת מישלן אליה הזמנו מקום מראש (כמה ימים לפני). ארוחת הטעימות מכילה שמונה מנות, כאשר ניתן להוסיף בתשלום גם תכנית יינות שמתאימה לכל שלב בארוחה (כולל refill). החוויה הייתה טובה והשירות ברמה גבוהה של מסעדת מישלן, אך למען ההגינות האוכל היה פחות לטעמנו. הטעמים היו מוזרים וקיצוניים מדי (גלידת סרדינים למשל). חשנו ברע כשיצאנו מהמסעדה, אולי בגלל עודף האוכל או עודף היין, בכל מקרה, מסעדה נחמדה אך לא יותר מזה. בטוחים שיש מישלן שוות יותר במדריד.

סיור אוכל עם חברת הולה שלום – חברת הולה שלום עושה סיורים מסוגים שונים במדריד עם מדריכים בעברית. אנחנו לקחנו את סיור האוכל שלהם שהתמקד בשכונת מאלאסניה (Malasaña). למען האמת, כנראה שלא היינו מגיעים לשכונה הזאת אלמלא לקחנו את הסיור וזה ללא ספק היה אחד היתרונות שלו. אנחנו ממליצים לכל מי שמגיע למדריד לעשות סיבוב בשכונה הזאת, שאפשר לכנותה ה"פלורנטין" של מדריד. השכונה מגניבה, צבעונית ותוססת, מלאה במקומות וטיפוסים מיוחדים. המדריך גלעד לקח אותנו לשלוש מסעדות וגלידריה, בהן קיבלנו מנות ממיטב המטבח הספרדי. האוכל היה מאוד טעים והאווירה נהדרת. בגדול הסיור היה כיף, אבל אנחנו חושבים שבתמורה למחיר (הדי גבוה) של הסיור אפשר היה להכניס קצת יותר אינפורמציה על מדריד ועל השכונה. ההרגשה הייתה של לעבור ממקום למקום ולאכול, ואת זה יכולנו גם לעשות לבד.

פלאזה מיור

התניידות במדריד

ישנן דרכים רבות להתנייד בתוך מדריד. ראשית, חשוב לציין שרוב האטרקציות במרכז מדריד קרובות אחת לשניה וניתן ללכת ברגל בניהן. אך אם עייפו רגליכם (קרה לנו) או שמזג האוויר חם מדי להליכה ממושכת (גם קרה לנו), אנחנו ממליצים על שתי דרכים עיקריות להתניידות:

מטרו – במדריד מערכת של רכבות תחתיות נוחה ושימושית. אפשר לרכוש כרטיס יומי המאפשר שימוש חופשי בכל סוגי התחבורה הציבורית במכונות האוטומטיות הנמצאות בתחנות המטרו השונות. מאוד קל ונוח.

UBER – אפליקציית אובר מאוד נוחה להתניידות בתוך העיר, בעיקר בשעות הערב. הנהגים של אובר חביבים ונעימים, ואפשר לנהל איתם שיחות (הרבה דוברי אנגלית באופן מפתיע) וחווית הנסיעה הרבה יותר סימפטית מלנסוע במוניות הרגילות. אם עדיין לא השתמשתם באפליקציה, אתם מוזמנים להתחיל, ואף לקבל מאיתנו מתנת הצטרפות.

לינה במדריד

מלונות במדריד עלולים להיות יקרים, ואנחנו דווקא העדפנו חוויה קצת יותר down to earth שנוכל לחוש בה את העיר. לכן, בחרנו ללכת דווקא על דירה במיקום שהיה מספיק מרכזי בשביל ליהנות מהאטרקציות השונות, אך לא סואן מדי. בחרנו בקומפלקס דירות בשם Hostal Met Madrid שממוקם במרחק הליכה קצר משוק סן מיגל. הדירות היו נוחות, מרווחות ומאובזרות היטב, והשירות בקבלה היה מעל ומעבר. הם עזרו לנו גם להזמין מונית לשדה התעופה ביום האחרון שלנו בעיר. מומלץ בחום.

אם גם אתם מעוניינים לקחת דירה במדריד במקום מלון, תוכלו להשתמש בקופון ההנחה שלנו המקנה לכם 40$ הנחה (206 ש"ח) בהזמנת דירה באתר Airbnb.

טיולי יום מחוץ למדריד

אם יש לכם קצת יותר זמן ובא לכם לצאת החוצה ממדריד, ישנן אפשרויות רבות לטיולי יום מסביב. להלן מספר אופציות שאספנו עבורכם:

טולדו

טולדו היא עיירה עתיקה, ציורית ויפהפיה, בעלת היסטוריה ארוכה ומרשימה בין היתר של היהודים שהתגוררו בה בתקופת "תור הזהב", לפני גירוש ספרד שהתרחש ב-1492. העיירה מוקפת בנהר הטאחו, וגשרים מעל הנהר מובילים אליה. טולדו כאילו קפאה בזמן, וסמטואתיה הצרות מספקות הצצה נדירה לספרד העתיקה. ישנם סיורי יום רבים, גם בשפה העברית, היוצאים ממדריד לטולדו וחוזרים באותו היום. אנחנו התחלנו בטולדו את הטיול שלנו בספרד, ולנו שם בלילה בדרכנו לחבל אנדלוסיה שבדרום ספרד.

כאן תוכלו לקרוא את הפוסט המלא שלנו אודות טולדו.

טולדו

סגוביה

סגוביה היא עיר קטנה, במרחק שעה וחצי נסיעה ממדריד. ישנם טיולי יום רבים שיוצאים ממדריד לסגוביה, עם הדרכה או בלי. אפשר גם לשכור רכב ליום אחד ולנסוע לטייל באזור מדריד, ובין היתר בסגוביה. באתר הזה תוכלו להשוות מחירי השכרת רכב. אנחנו הגענו לסגוביה בדרך למדריד, אחרי שהגענו מכיוון פורטוגל, ולנו לילה בסלמנקה שבספרד.

בסגוביה יש מספר אטרקציות מרכזיות, ובניהן יש מסלול הליכה של כשעתיים באיזי. אנחנו היינו קצת קצרים בזמן (מיהרנו להחזיר את הרכב במדריד) וגם פחות התחשק לנו ללכת ברגל (היה יום חם מאוד), ולכן "קפצנו" ממקום למקום באוטו, התרשמנו מהנוף ומהעיירה, והמשכנו למדריד.

למי שיש יותר זמן, ומזג האוויר מאפשר זאת, מומלץ לעשות את המסלול הרגלי שיוצא מהכיכר שבסמוך לאמת המים העתיקה (Acueducto de Segovia) המרשימה מאוד, דרך הבניין המשונן Casa De Los Picos, קתדרלת San Martín, בית הכלא מימי הביניים (Cárcel Medieval De Segovia), פלאזה מיור וקתדרלת סגוביה היפה (Catedral de Segovia), וגולת הכותרת – האלקסר של סגוביה (Alcázar de Segovia) – טירה ענקית עם צריחים שדומים שתי טיפות מים לטירות הציוריות של דיסני. האגדה אומרת שהאלקסר של סגוביה נתן השראה לטירה של סינדרלה בסרט המצויר של דיסני. פרטים נוספים על סגוביה אפשר למצוא באתר הרשמי של העיר.

סלמנקה

סלמנקה היא עיר ציורית ויפהפיה במרחק שלוש שעות נסיעה ממדריד. אנחנו כאמור הגענו מכיוון הגבול עם פורטוגל, ועצרנו בסלמנקה בדרכנו למדריד. עם זאת, גם מי שמבקר רק במדריד יכול להגיע אליה. מדובר בגיחה מהנה ונעימה לעיר אחרת שנראית ומתנהלת באופן שונה מאוד ממדריד.

סלמנקה, המכונה גם "עיר הזהב" היא עיר הסטודנטים, ויש בה את אחת מהאוניברסיטאות העתיקות בספרד ובעולם כולו. הרחובות ציוריים ונקיים, משופצים ומוארים באופן מודרני מאוד. מפגש מנצח בין מבנים עתיקים ומודרניזציה. לנו היא מאוד הזכירה את ברוז' בבלגיה, ולא בכדי, שתי הערים זכו בתואר "בירת התרבות האירופאית". אנחנו מאוד התחברנו לאווירה הקלאסית המיוחדת של סלמנקה. לזוג שטייל איתנו, איתמר ובר, היא הרגישה קצת כמו תפאורה של עיר – חיקוי של הדבר האמיתי.

מרכז העיר קטן ומצומצם, ואפשר להתנייד בו ברגל. האתרים המרכזיים הם פלאזה מיור Plaza Mior, בית הצדפים Casa de las Conchas, המגדל Torre del Clavero שמואר יפה בלילה, והכיכר שסמוכה לו פלאזה קולון, הקתדרלה החדשה של סלמנקה, ארמון Anaya והאוניברסיטה העתיקה והיפה של סלמנקה. הכי כיף פשוט להסתובב בין המבנים היפים וליהנות מהאווירה של העיר.

לינה בסלמנקה – למי שמעוניין להעביר בסלמנקה את הלילה, אנחנו ממליצים על מלון הדירות Salamanca Suite Studios – ממוקם בתוך כיכר יפהפיה עם גינות פסטורליות בשם Plaza de la Libertad, ממש בסמוך לפלאזה מיור. השירות טוב, ארוחת הבוקר מצוינת והדירות מאובזרות ונוחות מאוד.

מסעדה מומלצת בסלמנקה – בערב אכלנו במסעדה נהדרת, מהטובות שהיו לנו בטיול. שם המסעדה El Pecado. נמצאת באחד מהרחובות הצדדיים בקרבת פלאזה מיור. המסעדה מגישה תפריט פיוז'ן של אוכל מרוקאי עם אוכל פרואני (נשמע מוזר אבל זה מעולה). כאפריטיף על חשבון הבית קיבלנו מרק חומוס, ולמנה ראשונה הזמנו סביצ'ה. יש גם קוסקוס וסלט טבולה בתפריט. ישראלים ירגישו שם בבית, אבל מדובר במסעדת גורמה מהטובות שאכלנו בהן, במחיר סביר בהחלט. מומלץ להזמין מקום מראש, כי המסעדה קטנה יחסית.

טיול במדריד

לסיכום, מדריד עיר אירופאית נהדרת, מודרנית ועתיקה כאחד. יש בה תחושה שונה מערי אירופה הקלאסיות, שקשה מאוד להסביר עד שמסתובבים ברחובותיה. יש בה שיק שאין במקום אחר, ופינות פסטורליות הגורמות לכם לשכוח מההמולה. מומלץ להקדיש לה מספר ימים, ואם רוצים לצאת לטייל מסביבה אז אף כשבוע שלם. מקווים שגם אנחנו נוכל לבקר בה בשנית ולחוות אותה יותר לעומק בפעם הבאה.