יומן מסע בקובה: הוואנה או נה נה

שיתוף:

בפוסטים הקודמים עשינו לכם הכנה לטיול בקובה ונתנו לכם טיפים מעשיים לתכנון הטיול. עכשיו הגיעה העת להיכנס לעובי הקורה ולספר לכם על החוויות שלנו בעיר הבירה של קובה – הוואנה.

הוואנה שונה מאוד בווייב שלה משאר קובה. כשתצאו ממנה לויניאליס, טרינידד או מקומות אחרים מיד תרגישו בהבדל. היא הרבה יותר סואנת, רועשת, תוססת ומזוהמת. יש בה בניינים המתנשאים לגובה, והפער בין העשירים לעניים ניכר מאוד בסגנונות הבניה. מבחינה תרבותית הוואנה מגוונת מאוד. תוכלו למצוא בה אומנות אוונגרדית, מוסיקת אינדי ומועדונים מחתרתיים שמושכים אליהם צעירים רבים ומנסים לפתח תרבות שונה מהדור הותיק. לכן יש בה תחושה של עירוב מזרח ומערב, ישן וחדש, עשירים ועניים, אפריקה ואמריקה הלטינית. הכל מתערבב יחד למין קלחת רועשת וצבעונית שקשה מאוד להיות אדישים לה. אפשר לומר שאהבנו יותר את קובה שמחוץ להוואנה, אבל אין ספק שהיא עניינה וסקרנה אותנו, והשאירה בנו הרבה תהיות בנוגע לחיים המערביים שלנו כאן בישראל. בהוואנה אין נקודות ציון שממש חובה לראות, הכי כיף סתם להסתובב בעיר העתיקה, לצלם ולספוג את האווירה.

לינה בהוואנה

הוואנה מחולקת לשלוש שכונות שנחשבות ל"מרכז התיירותי" והן גדולות כך שהמרחק בין האחת לשניה גדול יחסית: העיר העתיקה (הוואנה ויאחה), שכונת ודאדו העשירה ושכונת מיראמר היותר עשירה. רוב התיירים בוחרים לישון בשכונת ודאדו שכן היא יותר סימפטית גם בלילה. מצד שני, מי שבוחר לישון בה צריך לקחת בחשבון שתהיה לו עלות של מוניות הלוך-חזור לעיר העתיקה, שם נמצאות רוב נקודות הציון התיירותיות.

את הטיול שלנו בקובה התחלנו בקאסה של מריה הלנה שנמצאת בשכונת ודאדו (שכונה עשירה יותר) בהוואנה. כמעט כל ישראלי שמגיע לקובה עובר דרך מריה הלנה, הקאסה שלה היא ממש אתר עלייה לרגל של ישראלים. בכניסה לבניין (מסיבה לא ברורה לא כל כך קל למצוא אותו אבל תוכלו להיעזר במפה המצורפת בסוף) מתנוסס שלט בעברית "לקאסה של מריה הלנה". כשנכנסנו מריה חיבקה אותנו ומיד הציעה לנו קפה שחור של עלית ותה של ויסוצקי כדי שלא נשכח מאיפה באנו. לאחר שהנחנו את הדברים היא התיישבה ושרטטה לנו מפה (עם סרגל!) והסבירה לנו בספנגליש ומחוות ידיים מה יש בסביבה וגם קצת על האטרקציות בעיר העתיקה. היא אף ציידה אותנו בחוברת שנכתבה ע"י ישראלים שביקרו אצלה ורשמו עצות. יש לה ספריה מלאה בספרי טיולים על קובה בעברית למי שרוצה. אין, אנחנו הישראלים פשוט משתלטים על כל חלקה טובה…

הקומפלקס שלה די גדול ויש בו לובי קטן ומרפסת נעימה הצופה אל הרחוב, ובהמשך מסדרון ארוך שבו יש כניסות לחדרי האורחים ולחדרי המשפחה הסמוכים. יש לה שני חדרי אורחים אשר בניהם כניסה משותפת לשירותים ומקלחת. רוב הזמן החדרים מאוכלסים ע"י ישראלים כך שיש מי לנהל איתו שיחה. בסוף המסדרון נמצא חדר האוכל והמטבח של האורחים, שם מריה מגישה ארוחת בוקר לתפארת מותאמת במיוחד לישראלים (ללא בשרים וגבינות) – ביצים, טוסטים, ירקות, בטטה מטוגנת, מיץ פירות ואפילו אבוקדו! לתפארת מדינת ישראל.

החדרים גדולים ומרווחים ויש בהם מיזוג אוויר. מריה ובתה שומרות בחרדת קודש על ניקיון החדרים והמקלחת. היה שם יותר נקי מאצלנו בבית (אל תספרו). במקלחת יש זרם מים טוב ומים חמים. מריה מאוד נחמדה ומחבקת, ואף עשתה עבורנו כביסה (בתשלום). בסמוך לקאסה יש פארק אינטרנט עם קליטה טובה, ומהצד השני יש בנק שאפשר להחליף בו כסף.

https://www.instagram.com/p/Bd4lBn1gNIj/?taken-by=haconcierge

התניידות בתוך הוואנה

כאמור, ישנו בודאדו אבל רוב ההתרחשות היא דווקא בעיר העתיקה. מוניות משכונת ודאדו לעיר העתיקה עולות 5 קוק למונית (נתון למיקוח אבל בגדול לא מצאנו בפחות). ניתן גם לקחת קולקטיבו שעוברים במסלולים מסוימים ב-1 קוק לאדם. הם לא תמיד מגיעים בתדירות גבוהה ולעיתים קרובות הם מלאים. יש בעיר גם אוטובוס הופ-און-הופ-אוף שעוצר בנקודות התיירות המרכזיות.
דרך נוספת היא לשלם 30 קוק לנסיעה של שעה ברכב אספנות מתוחזק היטב. אנחנו הרגשנו שזה קצת מיותר וויתרנו על התענוג אבל תיירים רבים עושים זאת.

מה עושים בהוואנה

בספר לונלי פלנט קובה באנגלית גרסת 2017 (ממליצים בחום לקנות אותו) יש מסלול בעיר העתיקה של הוואנה. עשינו את המסלול הזה בדיוק, רק מהסוף להתחלה, ואנו בהחלט יכולים להמליץ עליו. מדובר במסלול של יום שלם עם הרבה הליכה אז קחו זאת בחשבון. כפי שכתבנו בהתחלה, שום דבר כאן לא חובה, העיקר לספוג את האווירה של הוואנה ולצלם תמונות יפות 🙂

  • כיכר העיר העתיקה – Plaza Vieja – כיכר מרכזית ושוקקת חיים. בכיכר פסלים מרשימים, מזרקה במרכז, וכמובן בתי קפה ומסעדות לרוב מסביב.
  • מנזר סן פרנסיסקו – Iglesia y Monasterio de San Francisco de Asis – מנזר עתיק עם צריח המתנשא לגובה. ממולו יש גלרית אומנות עם גינה יפהפיה. מומלץ להיכנס ולצלם.
  • רחוב מרסדרס – Calle Mercaderes – רחוב המצטלב עם אוביספו ובו חנויות עתיקות יחסית. שם תוכלו לפגוש את הוואנה הישנה והטובה.
  • רחוב אוביספו – Calle Obispo – הרחוב הראשי ובו מרכז ההתרחשות – חנויות, מופעי רחוב, מוסיקה, מזכרות, בתי קפה ומסעדות ועוד ועוד.
  • ארמון לוס קפיטנס גנרלס – Palacio de los Capitanes Generales – המבנה עצמו יפה, אך לא מעבר לכך.
  • כיכר ארמס – Plaza de Armas – מקום טוב לנוח וגם פארק אינטרנט
  • מבצר ריאל פוארזה – Castillo de la Real Fuerza – מבצר השומר על הכניסה לנמל של הוואנה. גדול ומרשים מאוד, ומסביבו תעלות מים. אפשר להיכנס אליו (בתשלום).
  • כיכר הקתדרלה – Plaza de la Catedral de la Habana – הכנסיה הגדולה והמפורסמת של הוואנה. החדים שבניכם ישימו לב שהיא לא כל כך סימטרית (צריח אחד שמנמן והשני רזה) אבל זה לא מפריע לה להיות יפה ואותנטית. בסמוך לכנסיה ישנה רחבה גדולה ובה מופעי רחוב ודוכנים.
  • טיילת המלקון – Malecon – טיילת הנמשכת לכל אורכה של הוואנה במפגש עם הים. לשם מגיעים המקומיים בשעת השקיעה לשתות, לדוג ולצחוק עם החבר'ה. מקום נהדר לסיים בו את היום במיוחד בזמן השקיעה.

אתרים נוספים בהוואנה

  • מלון נסיונל – Hotel Nacional – המלון המפורסם אשר לקח חלק משמעותי במהפכות של קובה ובהיסטוריה של פידל וראול קסטרו כמנהיגי האומה, ניצב איתן בנוף העירוני של הוואנה כמונומנט נוסטלגי. במלון ישנם סיורים מודרכים (גם באנגלית) למי שרוצה לשמוע על ההיסטוריה שלו (אובמה ישן שם במסגרת הביקור ההיסטורי לקירוב היחסים בין ארה"ב לקובה). בערב אפשר לעלות לבר במרפסת העליונה וליהנות מתצפית על העיר.
  • סמטת האמל – Callejon de Hamel – סמטה קטנה וקצת נידחת (צריך להגיע במיוחד במונית) הנמצאת באזור שבין העיר העתיקה לשכונת ודאדו. הסמטה כולה מלאה פסלים וציורים המייצגים את חייה של הקהילה האפריקנית בהוואנה. לאומן יש גלריה במקום, כשאנחנו ביקרנו בה הוא היה שם והסביר על היצירות, אותן ניתן לרכוש כמובן. יש בסמטה א מעט חינטרוס מציקים שרוצים למכור חפצי אומנות ודיסקים מהיצירה המקומית, אבל הם היו מאוד נחמדים ועזבו אותנו במנוחה כשאמרנו "לא תודה". בסך הכל ביקור נחמד של לא יותר מחצי שעה – מעולה לצלמים. רק אם יש זמן.
  • בניין הקפיטול – El Capitolio – הבניין המרכזי בו שכן הפרלמנט הקובני בעבר. כיום הבניין בשיפוצים ולא ניתן להיכנס אליו אבל מבחוץ הוא עדיין מונומנט מרשים.
  • בית האופרה – Great Theatre of Havana‏‏ – בסמוך לבניין הקפיטול שוכן בית האופרה – בניין מרהיב ביופיו ומרשים באמת. ניתן להיכנס ולעשות סיור בתשלום. אנחנו רק צילמנו מבחוץ.
  • הנמל של הוואנה – אזור יפה ומטופח בו מיקמו קטרי רכבת ישנים משופצים. שם נמצא גם שוק המזכרות סן חוזה ומבשלת הבירה אנטיגו אלמכן (ר' פירוט בהמשך).
  • מוזיאון הרום – Museo del Ron Havana Club‏‏ – אנחנו לא ביקרנו בו אבל שמענו שהוא חביב מאוד.
  • כיכר המהפכה – evolution Plaza‏‏R – הכיכר בה נהג לנאום פידל קסטרו ובה מונומנט עצום לזכר הרוגי המלחמות ודמויותיהן של קמיליו סיינפואגוס וצ'ה גווארה מתנוססות על בנייני הממשלה מסביב. למעשה, לא יצא לנו לבקר בה כי עברנו לידה מספר פעמים וזה הרגיש לנו מספיק להתבונן מן הצד, אבל אפשר בהחלט להקדיש לכיכר ביקור. שימו לב שיש שם נוכחות צבאית שכן יש מבני ממשלה בסביבה, ושמענו מתיירים שהם מבקשים לא לצלם. לא בטוחים לגבי אמינות הדיווח.
  • בית העלמין קולון – Colon Cemetery – קצת מוזר לחשוב שבית קברות יכול להיות אטרקציה אבל מדובר בבית קברות עצום בו קבורים כמיליון איש. המצבות צבעוניות ומעוטרות מה שהופך אותו לאתר תיירותי לכל דבר. אנחנו היינו מעט זמן בהוואנה ולא הספקנו להגיע לשם למרות שרצינו.
  • שכונת פוסטרלנדיה – Fusterlandia‏‏ – שכונה שלמה מלאה בפסלי פסיפסים מרהיבים. היא רחוקה מאוד מהאזור התיירותי ולכן דורשת נסיעה מיוחדת. רק אם יש לכם זמן בהוואנה. אנחנו לא הספקנו.

חיי הלילה של הוואנה

בהוואנה חיי לילה סוערים. יש שתי קאסות דה לה מוסיקה הפעילות בלילות. אחת בעיר העתיקה והשניה בשכונת מיראמר. כמו כן יש ברים ומועדונים רבים בהם ניתן לראות מופעי סלסה ולרקוד עד אור הבוקר. הקובנים יודעים ואוהבים לחגוג, בזה אין ספק. במפה שלנו תוכלו למצוא מקומות בילוי רבים, אשר ברובם לא ביקרנו ולכן לא נוכל לחוות עליהם דעה. המלצה אחת אנחנו מוכרחים לתת לכם על מועדון מחתרתי שביקרנו בו וחבל לפספס. המועדון נקרא Bertolt Brecht Cultural Center והוא ממוקם בשכונת ודאדו, מרחק הליכה קצר מהקאסה של מריה הלנה. המועדון קטן ובנוי בצורת חצי מעגל כאשר הבמה במרכז והשולחנות והכיסאות מסביב. יש בו הופעות אלטרנטיביות שאינן בהכרח מוסיקת סלסה או מה שתשמעו בקאסה דה לה מוסיקה. רוב הנוכחים באולם היו מקומיים. באותו ערב בו היינו שם הופיעה להקה של עשרה נגנים, בסגנון "הפרויקט של עידן רייכל הקובני" עם מוסיקה מ-ע-ו-ל-ה. כנראה שהם מוכרים כי הקהל הכיר את המילים… ולמרות שאנחנו לא הכרנו לא יכולנו שלא להיסחף אחרי המוסיקה והאווירה החמה והנהדרת. פתיחת דלתות בשעה 23:00. המופע התחיל רק לקראת 01:00 אז תיקחו בחשבון. בפנים אפשר להזמין אלכוהול כמו בירה ומוחיטו. שווה ביותר.

מסעדות בהוואנה

באופן כללי די התאכזבנו מהמסעדות בהוואנה. בויניאליס וטרינידד הצלחנו למצוא מקומות טעימים, אבל בהוואנה כמעט הכל היה נפילה, למרות שהלכנו על מסעדות מומלצות. תשתדלו ללכת לפי המלצות ולהזמין דברים פשוטים בלי לסבך או להסתבך, זה יקל על העניינים. למנות לוקח הרבה זמן להגיע ובמסעדות מומלצות יש בדרך כלל תור אז תתחילו לחפש היכן לאכול קצת לפני שאתם גוועים ברעב.

  • El Chanchullero‏‏‏ – מסעדה הממוקמת בפארק ברזיל שנמצא ברחוב ברזיל. הקירות מצוירים, הווייב צעיר וחתרני ובכניסה תלוי השלט הציני "המינגווי לא אכל כאן". אווירה טובה ואוכל בסיסי אך טעים. התפריט מורכב ממנות של בשר מוקפץ וירקות, כולן מוגשות ונראות אותו הדבר. יש למקום גם קוקטיילים מיוחדים וטעימים. הפוגה נעימה מאוד לאחר שיטוטים רבים בעיר, במיוחד בזכות מיזוג האוויר והמשקאות המרעננים. השירות היה קצת עצל אבל מאוד אדיב. שימו לב שהמסעדה מאוד מומלצת וידועה בקרב תיירים ולכן התור ארוך בכניסה. ההמתנה משתלמת בסופו של דבר.
  • Ideas – מסעדה הממוקמת בסמוך לקאסה של מריה הלנה, והיא המליצה לנו עליה. המסעדה נמצאת בקומה השניה של הבניין כך שניתן לשבת במרפסת וליהנות מהנוף של העיר. השירות היה מצוין, המנות היו סבירות וגדולות והאווירה הייתה נעימה.
  • erveceria Antiguo Almacen de la Madera y El Tabaco‏‏‏C – בסמוך לנמל ולשוק סן חוזה ישנו האנגר גדול המאכלס בתוכו מבשלת בירה מגניבה. את תהליך ייצור הבירה ניתן לראות דרך חלונות שקופים בזמן שיושבים לשתות ולאכול במסעדה. הם מייצרים שני סוגים של בירה – כהה ובהירה. הבירה טובה מאוד, האוכל קצת פחות. השירות היה אדיב ונעים. עצירה נחמדה למי שמגיע לשוק ורוצה קצת לנוח. הנוף לנמל של הוואנה משגע.

הוואנה – איפה עושים קניות?

יש מקומות בהוואנה לקנות בהם מזכרות, אבל הוואנה היא לא יעד ל"שופינג" במובן המסורתי מפני שקובה נמצאת תחת מגבלות ייבוא וייצוא והמסים שם גבוהים על מוצרים מן המערב. מי שקרא את הפוסטים הקודמים שלנו וודאי זוכר שטיילנו בקובה בלי מזוודות, לכן אחת המטרות המרכזיות בטיול הייתה למצוא מוצרי צריכה בסיסיים כמו בגדים, סבון, שמפו וכו'. ומכיוון שבקובה קשה מאוד למצוא כאלה, חשבנו לנכון להמליץ על כמה מקומות בהוואנה שכן הצלחנו בעמל רב למצוא:

  • רחוב אוביספו – ברחוב זה יש קצת חנויות בגדים שאינם למטרת מזכרות. הצלחנו למצוא במרכז הרחוב חנות ממוזגת שמכרה מעט מאוד פריטים (אין מידות או צבעים, יש פריט אחד מכל סוג) במחירים גבוהים אך סבירים – בין 16-25 דולר לחולצה. שם קנינו חלק מהבגדים ביום הראשון לטיול.
  • בשכונת ודאדו יש את מלון הוואנה ליברה שבסמוך לכניסה אליו יש מספר חנויות בגדים, מותגים ונוחות. שם מצאנו בגדים נוספים וגרביים. יש שם גם סופר קטן שיש בו בעיקר אלכוהול.
  • ממש בסמוך לקאסה של מריה הלנה בשכונת ודאדו יש מרכז קניות קטן ובו חנות צעצועים ובגדים, חנות נעליים (קנינו שם כפכפים) וחנות אלקטרוניקה.

מלבד קניות של בגדים יש כמובן גם המון חנויות מזכרות. רובן מתרכזות בעיר העתיקה באזור רחוב אוביספו. בנוסף, אנחנו ממליצים להגיע לשוק סן חוזה (lmacenes San José Artisans' Market‏‏‏‏A) שנמצא באזור הנמל. מדובר בשוק מקורה ענק ובו מאות דוכני מזכרות וחפצי אומנות. אפשר להתמקח עם המוכרים בכיף. מצאנו שם מזכרות יפות מאוד במחירים מצחיקים. בתוך שוק סן חוזה יש בנק וכספומט וגם ניתן להחליף כסף, וחנות של חברת התקשורת הממשלתית שם ניתן לקנות כרטיסי אינטרנט (אין פארק אינטרנט באזור).

הוואנה – טיפים נוספים

  • בהוואנה, ובכלל בקובה, לא מומלץ לשתות מים מהברז. בניגוד למיתוסים של מטיילים רבים, אנחנו נתקלנו במים כמעט בכל מקום. בהוואנה אפשר למצוא בקבוקי מים קרים, גדולים או קטנים, בדוכנים שנראים כמו "כוכים" בקירות. יש להם גם שתיה ממותקת אם רוצים. עלות בקבוק גדול היא בין 1-2.5 באזור העיר העתיקה.
  • בהוואנה יש הרבה תיירים ואי לכך גם הרבה יותר "חינטרוס" ממקומות אחרים, והם גם יותר אגרסיביים ממקומות אחרים. לכן, ראינו תגובות רבות של מטיילים שאומרים שבהוואנה הם הרגישו כמו "שטר מהלך". זה לא לגמרי שגוי, אבל אם אתם שמים את זה בצד ומבינים שזה הלך הרוח, אז זה הרבה פחות מורגש ומעצבן. באופן כללי בקובה, תרבות ה"חינטרוס" (בארץ אנחנו קוראים לזה מעאכרים או קומבינטורים) היא דבר שבשגרה. ברוב המקרים ייגש אליכם מישהו ויתחיל לשוחח אתכם – מאיפה אתם? מה אתם מתכננים לעשות? הוא גם בדרך כלל יציג את עצמו ויספר לכם קצת על האזור בו אתם נמצאים. לאחר שפיתחתם שיחה הוא ינסה למכור לכם משהו – טיול, סיגרים, רום, מסיבה או כל דבר אחר. בכל המקרים כשאמרנו לא תודה בנימוס ובחיוך הם חייכו אלינו בחזרה והמשיכו הלאה והכל עבר על מי מנוחות. כן רצוי להיזהר מללכת אחריהם או לקנות מהם משהו כי אז זה יכול להסתבך. אל תאמינו למה שהם אומרים לכם, פשוט תחייכו, תגידו תודה בנימוס ותמשיכו ללכת. בהוואנה, כאמור, זה קצת יותר מציק ממקומות אחרים.
  • שימו לב! נכון לעת הביקור שלנו (נובמבר 2017) התצפית במלון Gran Caribe Hotel Habana Riviera הייתה בשיפוצים וכן מסעדת ArteChef שרבים ממליצים עליה.

בפוסט זה ריכזנו עבורכם טיפים המבוססים על החוויה שלנו בהוואנה כחלק מירח הדבש שעשינו בקובה. אתם מוזמנים להמשיך בקריאה על היעדים אליהם הגענו אחרי קובה במסגרת ירח הדבש שלנו – מקסיקו ומיאמי. כמובן שהחוויה היא אישית שלנו. אם הרגשתם אחרת בטיול שלכם או שיש לכם שאלות, אתם מוזמנים להגיב ואנו נשמח לענות ולסייע וגם לשתף מחוויות של אחרים.

מצורפת כאן מפה ששימשה אותנו במהלך הטיול. מה שמסומן בצבע אלו מקומות שאנחנו ממליצים עליהם מחוויה אישית. מה שמסומן באפור אלו המלצות שאספנו מאחרים במהלך ההכנות לטיול אך לא ביקרנו בהם ולכן לא יכולים לחוות עליהם דעה בעצמנו.

שיתוף:

פוסטים נוספים שיעניינו אותך:

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *