ורשה – לא לפולנים בלבד

שיתוף:

פולניה בפולין

ורשה

באמצע החיים, לכבוד יום הולדתה ה-60, דודתי זהר החליטה שהיא רוצה לעשות טיול שורשים משפחתי בפולין. היא גייסה למטרה גם את אבא שלי זיו, את זאביק בן הדוד שלהם ואותי, פז. כבר לפני שיצאנו לטיול פתחנו קבוצת ווטסאפ "הפולנים" שבה התכתבנו על תכניותנו. הרבה בדיחות על פולנים רצו שם בקבוצה… וככה מצאנו את עצמנו בחודש פברואר בקור המקפיא של פולין, מחפשים שורשים. את רוני השארתי בבית, וציידתי אותו בשניצלים במקפיא (אל תדאגו, הוא לא היה רעב).

היו מספר נקודות ציון אליהן רצינו להגיע שקשורות למשפחתנו, ומכיוון שכולן היו במרחק נסיעה של עד שעתיים וחצי מורשה, הגענו למסקנה שעדיף לנו לעשות טיול "כוכב" – ללון בורשה ולנסוע ממנה בכל יום למקום אחר ברכב שכור. כך גם יכולנו בשעות הערב לצאת להתאוורר ולבלות קצת בעיר עצמה. בדיעבד, זה היה רעיון מעולה, מפני שהייתה לנו ההזדמנות להכיר את ורשה ולבלות בה, מבלי להיסחב עם המזוודות ממקום למקום וממלון למלון.
הפוסט הזה יתמקד בעיר ורשה ובחוויותנו בה, ובו אתן לכם המלצות מהביקור שלנו בעיר. בפוסטים הבאים אספר גם על טיול השורשים העוצמתי והמרגש שעשיתי עם משפחתי. מה שנקרא – מהקל אל הכבד…

ורשה
הנבחרת

ורשה – לא מה שחשבתם

כל כך הרבה קונוטציות היו לי כשנחתנו בשדה התעופה שופן של ורשה. השפה צורמת, רכבת גורמת לצמרמורת קלה. ורשה שונה מאוד מערים אירופאיות אחרות, כמו פראג או בודפשט. בכניסה לעיר יש שיכונים כאלה בסגנון קומוניסטי. הכל מאוד קר ואפור. אבל כשמגיעים למרכז העיר, האזור המתויר והמרכזי יותר, מתגלית ורשה אחרת לגמרי. המון בתי קפה, מסעדות, חנויות, מותגים מקומיים ובין-לאומיים, מלונות מפוארים, והסמל של העיר – מבנה המוזיאון הלאומי שהרוסים נתנו לפולנים במתנה (והפולנים אוהבים לשנוא). ורשה התגלתה בפניי כעיר תוססת עם ווייב אירופאי מיוחד, ותמורה גבוהה למחיר בזכות המחירים הזולים.

ורשה
כיכר השוק בעיר העתיקה של ורשה

המלצות לטיול בורשה

כמה זמן כדאי לבלות בעיר ורשה?

את ורשה אפשר למצות בסוף שבוע ארוך, אך כמובן שניתן לבלות בה גם שבוע ויותר, ולעשות גיחות לערים אחרות בפולין כמו גדנסק, ורוצלב, לובלין, פוזנן ועוד. אנחנו היינו בטיול שורשים, ולכן את רוב היום העברנו מחוץ לורשה, ובילינו בה בעיקר בערב.

ורשה
חנויות מזכרות בעיר העתיקה

איפה ישנים? מלונות בורשה

בורשה מלונות רבים במחירים מעולים. אפשר ללון במלון חמישה כוכבים במחצית המחיר מערים אחרות באירופה, ולכן אין סיבה להתפשר. ישנם מספר מלונות גדולים שכל הישראלים בוחרים בהם, כמו מריוט או נובוטל. אנחנו בחרנו במלון נובוטל צנטרום, מפני שהוא היה מרכזי מאוד (סמוך למוזיאון הלואמי ולקניון זלוטי טרסי, מרחק נסיעה קצר מהעיר העתיקה), הייתה לו חניה (היינו עם רכב שכור), ובזכות ארוחת הבוקר העשירה בטירוף שיש לו (לא רצינו להתעכב בבקרים). המלון אכן התברר כבחירה מוצלחת. החדרים היו גדולים ומרווחים, נקיים ומאובזרים. המיקום היה נוח מאוד, והחניה הייתה בחניון סמוך למלון, ממש מעבר לכביש.
ישנם שני מרכזים תיירותיים – העיר העתיקה והמרכז המסחרי. אם באתם לסוף שבוע רומנטי, מומלץ לישון בעיר העתיקה, אם כי שם המסעדות הן יותר "מלכודות תיירים" והכל יקר יותר. במרכז המסחרי, שם נמצאת תחנת הרכבת, המוזיאון הלאומי וקניון זלוטי טרסי יש יותר אפשרויות לשופינג, מסעדות שיקיות וברים לבילויי ערב. אני באופן אישי ממליצה לישון שם, ולנסוע לעיר העתיקה באובר או במונית.

ורשה
העיר העתיקה של ורשה

מה כבר יש לעשות בורשה?

תתפלאו – לא מעט. יש אטרקציות ומוקדי עניין מכל סוג, המתאימים לזוגות, משפחות עם ילדים (וגם משפחה מבוגרת כמונו). בשל הקור העז לא יכולנו לשוטט ברחובות סתם כך, וחבל. אולי לפעם אחרת. אבל יש חמישה מוקדים שלא כדאי לפספס בורשה:

  • המוזיאון הלאומי – Muzeum Narodowe w Warszawie – בין אם בחרתם להיכנס אליו ובין אם לאו, בניין המוזיאון הלאומי הוא משהו שקשה לפספס. פיסה אדריכלית גרנדיוזית ומרשימה, קצת חריגה בנוף. בלילה הוא מואר באורות יפים, זו נקודת צילום מרשימה ביותר. בפנים יש תערוכות שונות למי שחובב. מהקומה השלושים נשקף נוף על העיר.
ורשה
בניין המוזיאון הלאומי
  • העיר העתיקה – Centro Historico – העיר העתיקה המקורית של ורשה הוחרבה כליל בידי הגרמנים עם תום מלחמת העולם השנייה. העיר העתיקה שוחזרה לחלוטין לפי עדויות וצילומים באופן מדויק, ובשנות השמונים הוכרזה כאתר מורשת עולמית מטעם אונסק"ו. האזור העתיק מוקף בחומה, ויש אליו כניסה מכיוון הטירה המלכותית בדרום מזרח, והברביקן (מגדל השמירה בכניסה המקורית לעיר) שנמצא בצפון מערב העיר העתיקה. היא קטנה מאוד באופן יחסי, ואפשר להגיע ממקום למקום ברגל. אל תפספסו את הברביקן היפה, את כיכר השוק, את מרפסת המנעולים הצופה על נהר הויסלה, את קתדרלת יוחנן הקדוש ופסל הפעמון שלצידה, ואת הטירה המלכותית. ברחובות תוכלו למצוא חנויות מזכרות, מסעדות ובתי קפה רבים.
ורשה
העיר העתיקה של ורשה
ורשה
העיר העתיקה של ורשה
  • פרק ווז'ינקי – Łazienki Królewskie – אחד הפארקים הגדולים בורשה. מומלץ להסתובב בו וליהנות מהשקט. בתוך הפארק יש כמה מונומנטים ששווה לראות כמו הפסל של שופן, המשורר הפולני הלאומי (שגם הוא שוחזר לאחר המלחמה), ארמון המרחצאות (הקרוי גם "הארמון על המים"), התיאטרון המלכותי, האמפיתיאטרון העתיק ועוד. בפארק מסתובבים סנאים, ברווזי מנדרין, וגם איילה אחת שברי מזל יוכלו לראות ולהצטלם איתה.
ורשה
פארק ווז'ינקי
  • מוזיאון פולין – מוזיאון המספר את ההיסטוריה של יהדות פולין, הרבה לפני מלחמת העולם השנייה. המוזיאון מעוצב באופן מאוד מרשים, וניתן לקחת מדריך אודיו בשפות שונות. אנחנו היינו רק בכניסה שלו במסגרת סיור שלקחנו עם המדריך מעיין, והתרשמנו ממנו מאוד. בפעם הבאה נקדיש לו יותר זמן. מחוץ למוזיאון נמצאת אנדרטת רפפורט לזכר השואה.
  • אתרי מורשת יהודית – ורשה כאמור מלאה בזכרונות ממלחמת העולם השנייה ומהשואה. ישנם אתרי מורשת יהודית רבים בעיר, ברובם הסברים בעברית ובאנגלית. מומלץ מאוד לקחת סיור יהודי, או כזה שמשלב גם אתרי מורשת יהודית, מפני שבלי ההסברים קשה מאוד להבין מה רואים ומה היה במקום. ההסברים והסיפורים הם אלו שבונים את החוויה ומעצימים אותה. בין היתר תוכלו לראות את שרידי חומת גטו ורשה, שביל הגיבורים, האנדרטה של רפפורט, הבונקר של מרדכי אנילביץ', בית היתומים של יאנוש קורצ'ק (שעד היום משמש כבית יתומים), בניין המפקדה של הנאצים, האנדרטה בכיכר השילוחים ובית הקברות היהודי. גם אם באתם לטיול שמטרתו פאן – אל תוותרו על סיור באתרי המורשת. זאת חוויה עוצמתית ומיוחדת מאוד.
ורשה
שרידי גטו ורשה

המלצה לסיור בורשה עם מעיין רחמים

אנחנו לקחנו סיור עם מעיין רחמים, ששילב בין אתרי המורשת היהודית למוקדים הקלאסיים של העיר. מעיין אסף אותנו יחד עם ישראלים נוספים במיניבוס ממלון נובוטל. כבר בנסיעה הוא הסביר לנו על הרחובות והמקומות השונים שאנחנו רואים בדרך. הסיור התחיל באנדרטת רפפורט שמחוץ למוזיאון פולין והחלק הראשון שלו התמקד באתרי המורשת היהודית ובסיפורים מתקופת השואה. לאחר מכן עשינו הפסקת קפה קלה, להתאוורר מהסיפורים ששמענו, והמשכנו לחלק השני של הסיור שכלל את פארק ווז'ינקי ואת העיר העתיקה. מכיוון שלא היה לנו הרבה זמן לבלות בורשה עצמה, הסיור עם מעיין היה רעיון מוצלח מאוד כי יצא לנו לבקר בהמון מקומות שכנראה לא היינו מגיעים אליהם לבד. מעיין הפגין בקיאות וידע ברמה גבוהה מאוד. ניכר שהוא חי ונושם את ורשה ואת הסיפור היהודי. מעיין שילב בסיור סיפורים רבים מחיי היהודים בגטו ומתקופת השואה, שהעצימו מאוד את הסיור. לא נשארה עין אחת יבשה! גם בחלק השני של הסיור, שהיה קליל יותר, מעיין סיפר המון אינפורמציה וסיפורים מעניינים על העיר והראה לנו תמונות מתקופות שונות. אנחנו ממליצים מאוד על סיור עם מעיין. הקלטות מתוך הסיור עצמו, וראיון שערכתי עם מעיין בעיר העתיקה של ורשה תוכלו לשמוע בפרק של הפודקאסט "טרמינל" על ורשה.

ורשה
שרידי חומת גטו ורשה

אז מה אוכלים בורשה? אוכל פולני???

עוד סטיגמה שנשברה לי על ורשה היא שהאוכל הפולני שאנחנו מכירים הוא לא מה שאפשר למצוא בורשה. לא מדובר ב"לחם צר ומים לחץ". יש שפע של מסעדות טובות בורשה, המגישות אוכל פולני מסורתי (טעים!) שלא רק מי שהגיע כמונו ממוצא פולני יהנה ממנו. יש גם כמובן מסעדות ממטבחים שונים – איטלקיות, צרפתיות, גורמה, בלקני, בשרים ועוד ועוד. הכל היה מאוד טעים, לא תפספסו. ובכל זאת, כמה המלצות למסעדות שאהבנו:

  • Dobrovnic – מסעדה בלקנית שנמצאת ממש מתחת למלון נובוטל צנטרום בו ישנו. היא קצת "מלכודת תיירים" והמחירים די גבוהים ביחס לתמורה, א-ב-ל, למי שמגיע בערב ורוצה מסעדה טעימה קרובה למלון, מדובר באופציה לא רעה בכלל. מגישים מנות גדולות של בשרים ודגים, פסטות, סלטים, תוספות. השירות היה אדיב מאוד והאלכוהול מצוין. אופציה טובה, במיוחד למשפחות עם ילדים.
  • Zapiecek – חובה חובה חובה! רשת מסעדות שמגישה אוכל פולני מסורתי. לא יכולנו להפסיק לאכול! המלצריות נחמדות מאוד, לבושות בלבוש מסורתי, המקום מעוצב כמו בית פולני מסורתי. האוכל מגיע בכלים עתיקים כאלה, והכל באווירה מאוד מאוד מסורתית. אוכלים שם פירוגי (כיסונים ממולאים בכל מיני דברים), מרקים מטריפים, כבדי עוף, לביבת תפוחי אדמה ברוטב שמנת פטריות, סוג של "ניוקי" פולני עם גבינה כחולה ועוד ועוד. אם אתם שם בחורף אל תוותרו על היין החם והמחוזק. המחירים כל כך זולים שאפשר פשוט להזמין את כל התפריט. תענוג אמיתי!
ורשה
המלצרית הנחמדה ממסעדת זפיצק – מומלץ!
  • Panorama Sky Bar – בר שיקי ויוקרתי בקומה ה-40 של מלון מריוט. מגישים קוקטיילים ואוכל פלצני. המחירים יקרים מאוד ביחס לתמורה (קוקטייל ב-50 זלוטי), אבל הנוף הנשקף על העיר (במיוחד בלילה) שווה את הביקור. תבואו לשם לשתות משהו ולצפות בנוף ותמשיכו הלאה. קצת אוברייטד.
  • Vapiano – מסעדה איטלקית בסמוך למלון מריוט. הקונספט נחמד אבל הם לא ממש מצליחים לעמוד בעומס – מזמינים מנות ב"דוכנים" של סלטים, פסטה, פיצה ושתיה בבר. לוקחים את האוכל מהדלפק ומתיישבים בשולחנות. האוכל היה טרי וטעים, אבל העומס גרם לכך שלא ישבנו כולנו ביחד רוב הזמן כי תמיד מישהו עמד וחיכה למנה כלשהי. אם אתם בעניין תלכו בצהריים, עדיף בשעה שאין בה עומס. המחיר מאוד זול – 270 זלוטי לארוחה מלאה כולל בקבוק יין לארבעה סועדים. מצחיק.
ורשה
חנות ממתקים
  • Green Caffè Nero – רשת של בתי קפה מאוד חביבים. מזמינים בדלפק ולוקחים לשולחן. כיף מאוד לשבת. הקפה מצוין, וגם התה, המאפים שווים. מומלץ בחום להפסקה באמצע היום כדי להפשיר מהקור בחוץ. קצת יקר, אבל שווה את זה.
  • Grzybki – רשת מאפיות (שלט כתום) מעולה ומומלצת ביותר! קפה מעולה, מאפים מטורפים, שירות אדיב. הכל טרי טרי יוצא חם מהתנור. מומלצת במיוחד פוקצ'ה עם תרד. אם אתם רוצים לחטוף משהו לארוחת בוקר זה ה-מקום בשבילכם. הרשת הזו קיימת גם מחוץ לורשה.
ורשה
קוקטיילים בקומה ה-40 של מלון מריוט

עוד כמה טיפים של אלופים למטיילים בורשה

  • איך להתמודד עם הקור- כאמור, ביקרנו בורשה בסוף חודש פברואר, ולמרות שמעיין אמר שזה חורף די חם באופן יחסי, לנו היה מאוד קר. הצטיידו במעיל טוב וארוך, ביגוד תרמי מתחת לבגדים, נעליים סגורות וחמות (כאלו שלא חודר בהן מים), כובע צמר, כפפות וצעיף. אל תזלזלו בזה, מאוד קר. בחלק מהימים ירד לנו שלג…
  • מים זה נוזל החיים – בכל מקום ברירת המחדל היא מים מוגזים, או מוגז עדין. גם מה שמקבלים בחינם במלון. קשה למצוא מים רגילים (כמו שאני אוהבת) וצריך לבקש במיוחד. קצת מוזר לבקש באנגלית No Gas בפולין (חייבים בדיחת שואה אחת בפוסט, מה לעשות)…
ורשה
מרפסת המנעולים ונהר הויסלה
  • סופרמרקט – יש הרבה סופרים טובים בכל פינה, אפשר למצוא בהם מוצרים מאוד בזול, כמו פירות וחטיפים. אפרופו מים – מומלץ לקנות בסופר. הרבה יותר זול מבמקומות התיירותיים. במלון מים עלו 8 זלוטי, בקניון זלוטי טרסי הם עלו 10… חבל. תקנו בסופר בשליש מחיר.
  • שופינג – יש המון אפשרויות שופינג בורשה, אבל אנחנו היינו די קצרים בזמן והטיול שלנו התמקד בחיפוש שורשים, לכן לא הספקנו יותר מדי לעשות שופינג. דודה זהר ואני ביקרנו אחה"צ אחד בקניון זלוטי טרסי ונהנינו מאוד מחווית הקניה. יש בו מותגים מקומיים ובינאלומיים, וגם ישראלים (סופרפארם!). המחירים טובים אך לא זולים כפי שציפינו שיהיו. הקניון עצמו יפהפה מבחינה ארדיכלית ונעים להסתובב בו, אך ההתמצאות קצת קשה. הוא צמוד לתחנת הרכבת המרכזית של העיר ועמוס במבקרים.
  • ספסלי שופן – בעיר פזורים "ספסלי שופן" שמתארים את "דרך המלך" בין אתרים שונים. בלחיצה על כפתור שממוקם על הספסל תתנגן מנגינה מאחת מיצירותיו של שופן, ותוכלו לקרוא את ההסבר על המקום. חביב ביותר.
ורשה
ספסלי שופן
ורשה

לסיכום, ורשה הפתיעה אותנו לטובה. באנו עם ציפיות נמוכות וגילינו עיר תוססת ומגניבה, יעד מצוין לחופשה של סוף שבוע במזרח אירופה. ביחס למחירים הנמוכים, ורשה נותנת תמורה יפה מאוד. אין לי ספק שאחזור אליה בעתיד (אולי הפעם עם רוני) לטיול מסוג אחר.

שיתוף:

פוסטים נוספים שיעניינו אותך:

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *