טיול בדרום ספרד – ארמון אלהמברה והעיר גרנדה

שיתוף:

יום אחד פז צפתה בתכנית של הנשיונל ג'יאוגרפיק על בנייתו של ארמון אלהמברה, ומיד לאחריה קיבלה החלטה – לשם אני רוצה להגיע. עברו כמה שנים, וחיפשנו יעד לטיול הבא שלנו, והנה שוב קפץ החלום לבקר באחד מפלאי האדריכלות של ספרד והפנינות של אזור אנדלוסיה – ארמון אלהמברה. סביב זה כמובן נרקם לו מסלול הטיול שלנו בדרום ספרד, שמאוחר יותר הורחב והפך להיות מסע של שלושה שבועות בספרד ופורטוגל ברכב שכור.

ארמון אלהמברה הוא למעשה קומפלקס ארמונות שנבנה על-ידי המורים מעל העיר גרנדה שבדרום ספרד. באותה תקופה (המאות ה-13-14), שנחשבת לתור הזהב של ספרד, שלטו באזור המוסלמים אשר השתמשו בשיטות מדעיות ובמתמטיקה מורכבת על מנת לבנות את אחד מהמבצרים והארמונות המפוארים שנודעו באותה תקופה. ראשית נבנה המבצר הגדול והמרשים, וחומות המקיפות את המתחם כולו. לאחר מכן החל להיבנות הארמון, שלימים הפך לקומפלקס ארמונות לאחר שכל שליט הוסיף ושכלל ובנה אגף משלו. לצד ארמון אלהמברה הוקמו גנים מרהיבים בשם חרנליפה, אותם מטפחים עד היום. זרימת המים במתחם כולו תוכננה בתקופה עתיקה ומבוססת על לחץ המים בלבד (יש שם מורכבות אדירה – ממליצים לצפות בתכניות של הנשיונל על הבנייה המורכבת של ארמון אלהמברה). האדריכלות המחושבת, והערבסקות העדינות מלאות הפרטים העוטפות את הקירות והתקרות, מושכות תיירים רבים מרחבי העולם לצפות בפלא המיוחד הזה, וגם אנחנו הגענו להתרשם ולהתפעל.

העיר גרנדה

הנסיעה לגרנדה ועצירה בעיירה חאאן

לגרנדה הגענו בתחילת המסלול, לאחר שביקרנו בטולדו וקורדובה העתיקות והיפות. משך הנסיעה מקורדובה לגרנדה הוא כשעתיים וחצי (ללא עצירות), אך אנחנו החלטנו לעשות עצירה בעיירה הציורית חאאן (Jaén). מדובר בעיירה מקסימה ושלוה, עם סמטאות צרות ותלולות וקתדרלה גדולה ומרשימה במרכזה.

הקתדרלה של חאאן
הבנק הראשי של חאאן

הקתדרלה כל כך גדולה ומשמעותית ביחס לבתים שסביבה, שניתן לראותה כמעט מכל מקום בעיירה. התרשמנו ממנה מבחוץ, אך לא נכנסנו לביקור בפנים (עלות הכניסה 5 יורו). לאחר שיטוטים קצרים בעיירה (שימו לב שיש עליות וירידות חדות, וגרמי מדרגות תלולים) עלינו עם הרכב בכביש צדדי המטפס במעלה ההר למבצר ולצלב גדול הצופים אל העיר. מחניית המבצר ניתן ללכת ברגל בשביל מוסדר ומוצל עד לתצפית הנשקפת מהצלב הענק על העיירה עצמה, על האזור כולו ועל רכס הרי סיירה נבאדה המרשים בעוצמתו. ממליצים על עצירה באזור, ובמיוחד על העלייה לתצפית. באזור יש גם שולחנות פיקניק. עומסי תנועה רבים חיכו לנו בכניסה לגרנדה, שהתגלתה להפתעתנו כעיר גדולה ומודרנית למדי (ביחס לטולדו וקורדובה בהן ביקרנו קודם לכן).

נוף מהתצפית על חאאן
נוף מהמבצר של חאאן

העיר גרנדה

בגרנדה תוכלו למצוא כל מה שניתן למצוא בעיר מודרנית – מסעדות, בתי קפה, ברים, חנויות מותגים רבות ועוד. מאוד נעים להסתובב בעיר, היא נקיה ומסודרת ונוחה להתמצאות. הכל פתוח גם עד השעות הקטנות של הלילה (כולל השוק המרוקאי שהיה פעיל גם בחצות הלילה). גרנדה ממש שוקקת חיים. מומלץ להתנייד בתחבורה ציבורית או במוניות, שכן העליות והירידות קשות לעיתים להליכה. מומלץ לקחת מלון במרכז העיר, באזור שבין הקתדרלה לכיכר Bib-Rambla. שם נמצאות חנויות המותגים כמו H&M ו- Sephora, הסופרמרקטים והמסעדות.

אטרקציות שלא כדאי לפספס בעיר גרנדה:

• הקתדרלה – גם אם אתם לא מתכננים להיכנס פנימה, כדאי לעצור להתרשם (ולצלם) את הקתדרלה של גרנדה שנמצאת ממש במרכז העיר. עלות הכניסה 5 יורו (כולל מדריך אודיו). שעות הפתיחה ימי שני עד שבת בין 10:00-18:30 ובראשון מ-15:00 עד 17:45.
  • תצפית על ארמון אלהמברה – מלבד הביקור בארמון עצמו (שהוא חובה כמובן), מומלץ לעשות תצפית עליו ועל העיר גרנדה מאחת מנקודות התצפית הפזורות ברחבי העיר. מומלץ במיוחד לעשות תצפית בשקיעה ובלילה. אנחנו היינו בתצפית Mirador San Nicolás, שם נאספים צעירים מקומיים בשעות הערב לשתייה ונגינה מול הנוף המואר.
  • השוק המרוקאי – אם תרדו ברגל מכיוון Mirador San Nicolás למרכז העיר, תעברו דרך השוק המרוקאי. שוק מקסים בו תמצאו פריטים אותנטיים מיוחדים שאין בשום מקום אחר בספרד. האווירה נהדרת והמיקוח מתבקש.
  • לאכול צ'ורוס ב- Gran Cafe Bib Rambla – בית קפה ותיק בכיכר Bib-Rambla המגיש צ'ורוס מסורתיים עם כוס שוקולד חם. יש גם ארוחת בוקר טובה. שימו לב שהמחיר משתנה אם יושבים על הבר, בפנים או בחוץ.
סמטאות גרנדה
תצפית לילית מהעיר על ארמון אלהמברה

הגענו לגולת הכותרת של הפוסט (והטיול) – ארמון אלהמברה. מדובר באחד מהמקומות המתוירים ביותר בעולם. מרכז המתחם – קומפלקס ארמונות הנסרידים – הוא למעשה אזור די קטן, ולכן יש להזמין מקומות מראש דרך האתר הרשמי. כרטיסים עולים 14 יורו לאדם. אנחנו הזמנו כחודש מראש, ואחרי שבוע בלבד מיום ההזמנה כבר לא נותרו כרטיסים ליום שרצינו. ההזמנה היא ליום מדויק ולשעה מדויקת, וחייבים להגיע רבע שעה לפני לכניסה למתחם הנסרידים מפני שהתור ארוך ולא יתנו לכם להיכנס אם פספסתם את השעה הנקובה בכרטיס. ניתן להזמין גם טיול מודרך דרך המלון או סוכנויות התיירות השונות (בעלות גבוהה בהרבה).

אלקזבה – המבצר
הגנים שבתוך הארמון

אנחנו הזמנו לשעה 17:00 ולא התחרטנו! במהלך היום השיטוט בתוך מתחם האלהמברה יכול להיות מאוד חם, במיוחד בחודש ספטמבר בו ביקרנו. כמו כן, קבוצות התיירים הגדולות מגיעות בבוקר ולכן התורים ארוכים והצפיפות גבוהה. אחרי הצהריים היה פחות עמוס ויותר נעים להסתובב. משך הביקור הוא כשלוש שעות במינימום, ויכול להיות אף יותר, תלוי במצב הרגליים והחשק. המתחם פתוח עד השעה שמונה בערב, כך שיש מספיק זמן להסתובב וליהנות מכולו לפני הסגירה.

החצר המפורסמת עם האריות
ארמונות הנסרידים

ממליצים להגיע מהעיר לארמון אלהמברה במונית, מפני שאם כבר יש לכם כרטיסים שקניתם אונליין מבעוד מועד (אנחנו הדפסנו אותם), הנהג יכול להיכנס למתחם עצמו ולהביא אתכם עד אזור ארמונות הנסרידים שנמצא במרכז המתחם. אחרת, תצטרכו להיכנס דרך הקופה הראשית וללכת ברגל עד ארמונות הנסרידים. בתוך המתחם הענק של האלהמברה יש שירותי שמירת חפצים, מדריך אודיו לרכישה בתשלום נוסף, שירותים וקיוסקים של גלידה ושתייה. אוכל של ממש אין שם, אז רצוי להצטייד בסנדוויצ'ים ונשנושים.

גני חרנליפה

מסלול מומלץ בתוך ארמון אלהמברה:

• התחילו מהמבצר (האלקזבה), שם אפשר לטפס לתצפיות בגבהים שונים הצופות על העיר גרנדה. זה האזור הראשון שנבנה במתחם.
  • רבע שעה לפחות לפני השעה הנקובה בכרטיס הגיעו לכניסה לארמונות הנסרידים. התור ארוך אז התאזרו בסבלנות.
  • ביציאה מארמונות הנסרידים בקרו בגנים שבתוך המתחם והתקדמו לאורך החומות לכיוון הגשר שחוצה לגבעה שממול.
  • סיימו את הסיור בגני חרנליפה היפהפיים – לא לוותר עליהם!
תצפית על העיר גרנדה מתוך הארמון
ארמונות הנסרידים

בסוף היום הארוך והמלא בגרנדה, כשיצאנו מארמון אלהמברה, פז הכריזה שמעכשיו אפשר לעשות מה שרוצים בטיול כי היא כבר סימנה וי על עוד חלום שהתגשם. אין טיול בדרום ספרד שלא כולל ביקור בארמון אלהמברה – אחד מפלאי תבל (לפחות בעינינו), חוויה המשלבת היסטוריה עתיקה, אומנות, אדריכלות, תרבות ומדע.

ארמון אלהמברה

מגרנדה המשכנו לכיוון קוסטה דל סול, גיברלטר והכפרים הלבנים של דרום ספרד, עליהם נספר בפוסטים הבאים. הישארו מעודכנים.