טיול בדרום ספרד – חבל אנדלוסיה ברכב שכור

שיתוף:

החודש חזרנו מחופשה של שלושה שבועות בספרד ופורטוגל אותה עשינו ברכב שכור. בשבוע הראשון שלנו התמקדנו באזור אנדלוסיה שנמצא בדרום ספרד. שם עברנו מעיר עתיקה לעיר עתיקה אחרת, מחופים זהובים לכפרים לבנים, דרך אלקזארים, מסקיטות וכנסיות. גולת הכותרת הייתה כמובן גרנדה, שם נמצא קומפלקס ארמונות האלהמברה המפורסם, אליו פז חלמה להגיע כבר מגיל צעיר. כיף להגשים חלומות. בפוסט זה נפרט על החלק הראשון של הטיול – חבל אנדלוסיה בדרום ספרד.

התניידות בחבל אנדלוסיה

את המסלול שלנו בחרנו לעשות ברכב שכור, אותו שכרנו מחברת Europecar. הסבר מפורט על ההתניידות ברכב בספרד ופורטוגל תוכלו למצוא בפוסט הקודם שלנו. כמה דברים שחשוב לשים לב אליהם בנהיגה בדרום ספרד, ויכולים גם להוות שיקול בבחירת הרכב איתו תעשו את הטיול:

1. כל העולם כולו גשר צר מאוד – הערים בדרום ספרד הן עתיקות מאוד, ונשפכות על הרים ומצוקים תלולים. הנהיגה בתוך העיר קשה, ודורשת נסיון בנהיגה עם גיר הילוכים. רכב אוטומטי יתקשה לעלות את העליות התלולות. כמו כן, הסמטאות ברחובות (בדגש על טולדו) צרות מאוד. אם בחרתם רכב אוטומט או גדול יחסית, או שאינכם מרגישים מיומנים מספיק בנהיגה – מומלץ לחנות מחוץ לערים (בדרך כלל יש בכניסה חניון גדול) ולהיעזר בתחבורה ציבורית להתניידות בתוך העיר.
  2. אין מוצא – אם בכל זאת הייתם אמיצים מספיק להיכנס לערים העתיקות ברכב, קחו בחשבון שרוב הרחובות חד-סטריים ולכן אם פספסתם את הפניה תיאלצו לעשות "סובו ציון והקיפוה" עד שתוכלו לחזור. כדאי להיות חדים על הניווט. כמו כן, Google Maps נוטה לפעמים לכוון אתכם לתוך "אין כניסה" או רחובות ללא מוצא, לכן לפעמים עדיף בתוך העיר לכבות את הניווט ולעקוב אחרי השלטים שמובילים ל- Centro (מרכז העיר) או לאחת האטרקציות המרכזיות.
  3. התמצאות במרחב – אנחנו השתמשנו בניווט של Google Maps וב- GPS שהיה לנו ברכב השכור. אם הרכב לא מגיע עם מערכת ניווט, מומלץ לבקש זאת מחברת ההשכרה. השילוט בדרכים הראשיות וגם בתוך הערים עצמן מאוד אינדיקטיבי ונוח, ובדרך כלל כתוב גם באנגלית. חדי העין ישימו לב שבחבל אנדלוסיה יש גם כיתוב בערבית (כמו בארץ!).
  4. ליל חניה – כאמור, בכניסה לערים העתיקות יש בדרך כלל חניון גדול בתשלום שבו ניתן להשאיר את הרכב ולהיכנס רגלית או באמצעות תחבורה ציבורית. אנחנו בחרנו להיכנס עם הרכב לערים עצמן, ושאלנו את המלונות או את בעלי הדירות אליהם הגענו היכן הכי נוח לחנות. ברוב המקרים הגענו עם הרכב קרוב למלון, פרקנו את המזוודות והציוד, והמשכנו עם אחד מפקידי הקבלה לחניון הקרוב. זה לא תמיד סידור נוח ופשוט, אבל מומלץ לחנות במקום מוסדר ולשלם כסף ולא לקחת סיכון ולחנות ברחוב.
תחנות הרוח בדרך מטולדו לקורדובה

אוטוסטרדות וכבישי אגרה בדרום ספרד

באופן כללי הכבישים הראשיים בספרד מאוד מפותחים, בטוחים ונוחים לנהיגה. חלקם בתשלום (כבישי אגרה), תוכלו לדעת זאת בהגיעכם ל"מחסום" תשלום. מכיוון שאתם בטיול, ובמידה ואינכם ממהרים, אנו ממליצים להגדיר במערכת הניווט שלכם "הימנע מכבישי אגרה". כך תוכלו לנסוע בדרכים הצדדיות יותר. אנחנו מצאנו שבמקרים רבים המרחק והזמן זהים בין הכביש הצדדי לכביש האגרה, ושאיכות הכבישים לא ירודה בכלל. למעשה, בנסיעה בכבישים הצדדיים תוכלו ליהנות מנופים יפים ותעברו בתוך כפרים ועיירות, מה שלא קורה אם נוסעים בכבישי האגרה.

אם בכל זאת החלטתם לנסוע בכביש אגרה, התשלום יכול להתבצע במזומן או באשראי במכונה שבמחסום. בכניסה לאזור המחסום מצד ימין תהיה עמדה בלתי מאוישת, שם ניתן לשלם באשראי בלבד. בהמשך מגיעים לעמדות המאוישות, שם אפשר לשלם באשראי או במזומן לפקיד שבבוטקה. ישנם מחסומי תשלום כל מספר קילומטרים בכביש שנוסע לאורך קוסטה דל סול (אזור החופים בדרום ספרד), והתשלום על כל מקטע הוא בין 3-7 יורו. זה יכול לצאת קצת יקר אם נוסעים בכביש הזה לכל אורכו, ולכן אנחנו העדפנו לנסוע בכביש הצדדי הנוסע על קו החוף. נהנינו מאוד מהדרך.

כמה טיפים כלליים

• תרבות הסיאסטה – בספרד מקובל בשעות הצהריים לסגור את הבסטה וללכת לנוח עד שעות אחר הצהריים אז העסקים נפתחים מחדש. המסעדות בכל המקומות בהם ביקרנו נסגרות סביב השעה שתיים ונפתחות מחדש רק בשעות הערב – סביב שבע-שמונה. גם אלו שנדמה שפתוחות, מגישות רק משקאות והמטבח בהן סגור. כדאי לתכנן את היום שלכם בהתאם.
  • למה טיול שנתי זה תמיד בעלייה? – כאמור, הערים בדרום ספרד מלאות עליות וירידות תלולות, והרחובות עשויים אבנים משתלבות כך שההליכה היא קשה. צריך להכין את עצמכם פיסית, להקשיב לגוף שלכם ולבוא עם נעליים נוחות להליכה. לפעמים מה שנראה קרוב על המפה הוא מסע מפרך בעלייה… בכל מקום יש תחבורה ציבורית ומוניות, שנעזרנו בהן לא מעט.
  • תקשורת עם המקומיים – רוב הספרדים אינם דוברי אנגלית (קשה ללמוד את השפה כשכל התכניות והסרטים מדובבים), וככל שמדרימים ומגיעים לאזורים הנידחים יותר, כמות דוברי האנגלית מדלדלת. התקשורת לעיתים מורכבת, ורצוי לבוא מראש עם היכרות של מילים בסיסיות. ממליצים על אפליקציית Duolingo – אולי לא תצאו דוברי ספרדית שוטפת, אבל תוכלו לתקשר באופן בסיסי עם המקומיים.
בדרך מקורדובה לגרנדה

המסלול שלנו בדרום ספרד

את המסלול התחלנו במדריד, שם אספנו בשדה התעופה את הרכב השכור ומיד יצאנו לדרך (מבלי לעבור במדריד עצמה). בדיעבד, אנו ממליצים למי שרוצה לטייל בדרום ספרד לטוס למלאגה ולהתחיל את המסלול שם. תוכלו לבחור מסלול מעגלי שעובר מעיר לעיר, או מסלול כוכב שיוצא ממלאגה (מרחקי הנסיעה הם כשעתיים ממנה לשאר הערים במחוז אנדלוסיה).

זה המסלול שאנחנו עשינו:

מסביליה חצינו את הגבול בין ספרד ופורטוגל לכיוון החופים של דרום פורטוגל, שם המשכנו את הטיול לשבועיים נוספים.

כעת נפרט קצת מה עשינו במסלול שלנו, על הערים בהן ביקרנו והדרכים בניהן. כמובן שיש מקומות מקסימים נוספים שמומלץ מאוד לבקר בהם אם יש לכם קצת יותר זמן (אנחנו תכננו שבוע). פרטים ממוקדים יותר תוכלו למצוא בפוסטים הבאים שנפרסם על כל עיר ועיר.

ארמון אלהמברה

טולדו

טולדו היא היעד הראשון שלנו בטיול, אליה הגענו בשעות הצהריים המאוחרות אחרי הנחיתה במדריד ואיסוף הרכב השכור. ההגעה משדה התעופה של מדריד לטולדו בכביש המהיר קלה ונוחה ולוקחת כשעה ורבע. כאמור, הנהיגה בתוך העיר לא פשוטה שכן הסמטאות צרות ותלולות מאוד.

המלון שלנו בטולדו היה מקסים, ועוצב בסגנון ימי הביניים. בעיקר המיקום שלו היה מעולה, ממש בסמוך לקתדרלה. השירות היה אדיב ונעים, וארוחת הבוקר הייתה מצוינת, עם מרפסת ממנה ניתן להשקיף על הקתדרלה היפה. אחלה התחלה לטיול.

נהר הטאחו (Tajo) מקיף את טולדו וחובה לערוך תצפית על העיר מבחוץ. בביקורנו נכנסנו לקתדרלה המרשימה, נסענו ברכבת התיירים שיוצאת בסמוך לכיכר הראשית זוקודובר, טעמנו מרציפן בחנויות השונות, צפינו בשקיעה בתצפית שיורדת מכיכר זוקודובר, ואכלנו ארוחת ערב בטברנה Bareto המצוינת (אחת הארוחות הטובות בטיול). וכמובן שהכי כיף לשוטט בסמטאותיה של העיר המוארות לעת ערב. למחרת בבוקר עצרנו עם הרכב לתצפית על העיר והנהר המקיף אותה מחוץ לחומות, ומשם המשכנו לקורדובה.

קורדובה

בדרך מטולדו לקורדובה מומלץ מאוד לעצור בתחנות הרוח – Molinos de Viento de Consuegra, שם יש תצפית מרהיבה על כל חבל למאנשה – המחוז בו מתרחשת עלילת הספר דון קישוט של סרוונטס.

בקורדובה בחרנו לקחת דירת Airbnb בעלת שני חדרי שינה, עם שירותים ומקלחת משותפים. הדירה הייתה משופצת, מרוהטת, מאובזרת, נקיה ורחבת ידיים. אהבנו אותה מאוד. מומלצת בחום! תוכלו גם לקבל 150 ש"ח מתנה להזמנה הראשונה שלכם באתר, דרך הקישור הזה.

הביקור הקצר שלנו בקורדובה התרכז באטרקציות המרכזיות – המסקיטה, מסגד עם קשתות בצבעים לבן ואדום שעם כיבוש הנוצרים את העיר הוקמה במרכזו כנסייה מפוארת. המבנה מרשים מבחוץ ומבפנים. סיבוב ברובע היהודי וביקור בכיכר טבריה, שם מוצב פסלו של הרמב"ם. הליכה על הטיילת לאורך הנהר והחומות של האלקזאר (לא נכנסנו אליו כי הוא סגור בימי שני), ומעבר על הגשר שמעל הנהר בשעת השקיעה. מאוד מקסים ורומנטי.

גרנדה

הכנו ארוחת בוקר במטבח של הדירה בקורדובה ממצרכים שקנינו בסופר מבעוד מועד. פתרון מצוין למי שרוצה להתחיל את היום מוקדם, שכן הספרדים מתחילים להתעורר רק סביב תשע וחצי-עשר בבוקר. בדרך מקורדובה לגרנדה עצרנו בעיירה הציורית Jaen. הקתדרלה במרכז העיירה גדולה ומרשימה, והסמטאות של העיר מאוד פתלתלות ויפות. במעלה ההר עליו יושבת העיירה, ישנו מבצר וצלב לבן ענק ניצב למולו. מסלול הליכה מוסדר קצר מוביל מהמבצר אל הצלב, שם נשקפת תצפית מרהיבה על כל האזור.

העיירה Jaen בדרך לגרנדה

גרנדה עצמה היא עיר גדולה ומודרנית, ובכניסה אליה היו עומסי תנועה. מאוד נעים להסתובב במרכז העיר. יש חנויות מותגים רבות, בתי קפה ומסעדות. גולת הכותרת של הביקור בגרנדה הוא קומפלקס הארמונות של האלהמברה. את הכרטיסים יש להזמין הרבה זמן מראש (חודש לפחות) לשעה ספציפית בה נכנסים לארמונות. אנחנו הזמנו לשעה חמש, ולדעתנו זו הייתה החלטה נכונה שכן בשעות הצהריים חם מאוד להסתובב בארמונות ובגנים. קומפלקס ארמונות האלהמברה לא מאכזב, ומדובר ביעד חובה למטיילים באנדלוסיה! בערב ערכנו תצפית לילה על הארמון והעיר, וירדנו ברגל למלון דרך השוק המרוקאי.

בתוך ארמון אלהמברה בגרנדה

קוסטה דל סול

אזור החופים של דרום ספרד הוא אזור קיט, מלא בחולות זהובים, מלונות מפוארים ויאכטות של עשירים אירופאים. העיר המרכזית באזור היא מלאגה, עליה בחרנו לדלג במסגרת הטיול שלנו בדרום ספרד.

נקודות ציון מעניינות באזור הן הכפר Narja שם נמצאת "המרפסת של אירופה", הכפר הלבן והציורי Mijas אשר נשפך מההרים מעל קוסטה דל סול, והעיירה Marbella עם הטיילת לאורך החוף ומסעדות היוקרה (אליה פחות התחברנו). ישנן אטרקציות נוספות באזור כמו פארק הפרפרים, רכבל העולה לתצפית על הנוף, מגרשי גולף ופארקי מים לילדים, אבל אי אפשר להספיק הכל ביום אחד.

בערב הגענו ללה לינאה דה קונספסיון, עיירת שיכונים שנמצאת בסמוך לגבול עם גיברלטר, שם אכלנו ארוחת טאפאסים מהמוצלחות שהיו לנו בטיול כולו! המלון בו ישנו מומלץ גם כן לכל מי שמגיע ללילה אחד לפני המעבר לגיברלטר.

חנות בכפר Mijas

גיברלטר

כאמור, את הרכב החנינו יום קודם לכן בלה לינאה דה קונספסיון, ולמחרת בבוקר חצינו את הגבול רגלית לתוך גיברלטר. מעבר הגבול היה קל וזריז (בקושי הסתכלו עלינו המאבטחים) ומשם לקחנו אוטובוס לרכבל העולה לפסגת הצוק. לאחר שהתרשמנו מהנוף היפה החלנו במסע רגלי עד למרגלות המצוק ולמרכז העיר, שחלף על פני נקודות עניין שונות כמו התצפית השקופה, מערת הנטיפים ומבצר המורים. המסע הרגלי היה קצת קשה בחום הכבד, ולכן אנו ממליצים לקחת סיור מודרך במיניבוס שעובר מנקודה לנקודה, או לעלות ברכבל, להתרשם מהנוף ומקופי המקוק שמתרוצצים בפסגה, ולחזור חזרה ברכבל למטה.

אחרי ארוחת צהריים של פיש אנד צ'יפס, חצינו חזרה את הגבול ללה לינאה דה קונספסיון ועלינו על הרכב לכיוון רונדה. בה בעת, ירדו גשמים כבדים בעיר וכשהגענו אליה כל החנויות והבתים הוצפו במים. קרלוס, הבעלים של דירת ה- Airbnb שבה ישנו, הראה לנו סרטונים מלפני דקות מספר, בהם הרחובות התלולים הפכו למפלים של ממש! אפילו בחדשות הערב דיווחו על הגשמים ברונדה… כל זה לא הפריע לנו להינות מהעיירה היפהפיה ומהנופים המרהיבים, כולל הגשר העצום המפריד בין האזור העתיק לאזור החדש של העיר. שקיעה נפלאה וארוחת ערב בבר טאפאסים שעליו המליץ לנו קרלוס סגרו את היום בחיוך.

גיברלטר

סביליה

למחרת הביקור ברונדה המשכנו בנסיעה דרך הכפרים הלבנים, האגמים והגבעות המוריקות לכיוון סביליה. הנוף בדרך היה עוצר נשימה. סביליה היא עיר גדולה ומודרנית, ובאופן מעורר התפעלות כולה יושבת על מישור! עם זאת, המרחקים בין האטרקציות השונות גדולים ולכן מומלץ להתנייד במוניות בתוך העיר. מסעדות וברים היו פתוחים גם עד השעות הקטנות של הלילה, יש חנויות מותגים בשפע, ובכלל סביליה הייתה שוקקת חיים.

האטרקציות המרכזיות בסביליה הן הקתדרלה הגדולה והמרשימה (לא משתווה לזו שבקורדובה), האלקזאר המפורסם, מגדל הזהב וזירת השוורים בה ניתן לעשות סיור (מומלץ בחום). כמו כן, שווה להלך לאורך הטיילת על הנהר, ולחצות את גשר טריאנה לכיוון שוק טריאנה החביב. בערב הלכנו לצפות במופע פלמנקו במועדון Los Galos, חוויה בלתי נשכחת!

קורדובה

זהו סיכום טיולנו בדרום ספרד, שהיה קצר אך מלא כל טוב. בפוסטים הבאים נפרט קצת יותר לעומק על כל עיר ועיר בה ביקרנו, אז הישארו מעודכנים.