טיול בדרום ספרד – טולדו וקורדובה העתיקות

שיתוף:

רוב המטיילים בספרד מגיעים אל טולדו במסגרת טיול יום ממדריד. אנחנו זכינו בהזדמנות לראות את טולדו בביקור קצת אחר, מפני שהיא הייתה חלק ממסלול של שבוע ברכב שכור בדרום ספרד (חבל אנדלוסיה), שהיה חלק מטיול גדול של שלושה שבועות בספרד ופורטוגל. מטולדו המשכנו לקורדובה – שער הכניסה לחבל אנדלוסיה.

טולדו וקורדובה הן שתי עיירות עתיקות וציוריות, בעלות סמטאות עקלקות וצרות, חצרות חבויות ובעיקר המון היסטוריה. בעבר, שימשה טולדו כבירת ספרד ותחושה זו של פאר וקדושה השתמרה בה עד היום. בקורדובה ובטולדו, חיו יהודים רבים בתקופת תור הזהב של ספרד, לפני שהחל גירושם, ושרידי ההיסטוריה היהודית שזורים בשתיהן כמעט באופן בלתי מורגש – בכתובות על הקירות, בבתי הכנסת העתיקים (שכיום משמשים כמוזיאונים), בשמות הרחובות (סמטת יהודה לוי), בפסל הרמב"ם המוצב בחצר בקורדובה, ובאבנים המשתלבות ברחובות ועליהן הכתובת "ספרד" בעברית.

קורדובה
הכתובת "ספרד" בעברית על מדרכות קורדובה – עדות לחיי היהודים כאן

טולדו העתיקה

טולדו הייתה היעד הראשון שלנו בטיול. הגענו אליה בנסיעה ברכב שכור שאספנו משדה התעופה של מדריד. הנסיעה הייתה פשוטה ונעימה, בכבישים הראשיים היוצאים ממדריד לכיוון דרום. הנסיעה אורכת כשעה ורבע, השילוט מאוד נוח וברור, ונעזרנו בניווט של Google Maps על מנת להגיע. למגיעים ברכב לטולדו מומלץ לחנות בחניון הגדול הממוקם בכניסה לעיר, ומשם להתנייד בתחבורה ציבורית (או ברגל) לתוך העיר עצמה.

מכיוון שהעיר עתיקה והסמטאות בה צרות וצפופות, הנהיגה בתוך טולדו קשה מאוד. מומלץ שלא להיכנס אליה ברכב אם אינכם נהגים מיומנים בגיר הילוכים, או אם הנכם נוסעים ברכב גדול. זינוק בעלייה זה דבר שבשגרה, והרחובות כל כך צרים, שבחלק מהם נאלצנו לקפל את מראות הצד על מנת לעבור. הרחובות חד סטריים, ולכן אם פספסתם את הפנייה תיאלצו לעשות סיבוב ארוך ארוך מסביב לעיר בכדי לחזור, כך שכדאי לשים לב ולנווט בזהירות.

כאמור, אנחנו בחרנו להיכנס לעיר ברכב, ונסענו בסמטאות הצרות והתלולות עד המלון, שם פרקנו את המזוודות והבנים הלכו להחנות את האוטו בחניון מרוחק מרחק עשר דקות הליכה (בעלייה). מבצע מורכב ולא פשוט כשלעצמו. עלות החניה ליום הייתה 15 יורו (אחרי הנחה לאורחי המלון).

טולדו
הסמטאות הצרות של טולדו

המלון בו לנו היה מוצלח מאוד, מעוצב בסגנון ימי הביניים, נקי ומסודר. ארוחת הבוקר הייתה טובה ועשירה, ומהמרפסת נשקף נוף אל הקתדרלה של טולדו, שכן המלון היה ממש צמוד אליה (מיקום מצויין). לנו בו לילה אחד, שכן למחרת המשכנו במסלול לכיוון דרום ספרד.

מכיוון שהביקור בטולדו היה ביום ראשון, מקומות רבים היו סגורים. בין השעות 14:00-16:00 גם המסעדות נסגרו לטובת הסיאסטה, ונדמה היה שהעיירה שרויה בתרדמת כמו באגדות של האחים גרים. בערב ובלילה הסמטאות היו שוממות ולא עברה בהן נפש חיה. למרות זאת, הצלחנו למקסם את הביקור שלנו בטולדו ולהינות ממה שיש לה להציע:

  • הקתדרלה של טולדו – קתדרלה גדולה ומרשימה הממוקמת במרכז העיירה וניתן לראותה למרחוק. את כרטיסי הכניסה קונים בחנות שממול הכניסה הראשית, שם מקבלים בעלות הכרטיס גם מדריך אודיו (באנגלית, אין עברית). ניתן גם לעלות למגדל התצפית, אך אנחנו ויתרנו. משך הביקור בקתדרלה בין 45 דקות לשעה. עלות הכרטיסים: 10 יורו לאדם.
  • כיכר זוקודובר – הכיכר הראשית של טולדו, בה תמצאו מסעדות, בתי קפה וחנויות מרציפן רבות. כיף לשבת בה ולצפות בעוברים והשבים תוך זלילת מרציפן מעורר תיאבון. אפשר לקנות במארזים או לפי משקל (קצת יקר).
  • רכבת התיירים – בכיכר זוקודובר ישנם דוכנים המוכרים כרטיסים לרכבת, שיוצאת מתחנה מעט דרומית לכיכר (יש הליכה קצרה לשם). משך המסלול הוא כ-40 דקות. הרכבת עוברת בנקודות שונות בתוך העיירה ויוצאת מחוצה לה לתצפית על העיירה ועל נהר הטאחו (Tajo) המקיף אותה. שם יש עצירה של מספר דקות לצילומים. ברכבת תקבלו אוזניות ויש הדרכה בשפות שונות (כאן יש גם הדרכה בעברית, אם כי די משובשת ומצחיקה). חוויה נחמדה, בעיקר אם מטיילים עם ילדים. לא חובה. עלות הכרטיסים: 6.5 יורו לאדם. מומלץ לשבת מצד ימין.
  • מרפסת התצפית Paseo del Miradero – טיילת קצרה ומודרנית בה תוכלו לראות נוף של האזור ושל נהר הטאחו המקיף את טולדו. מומלצת מאוד בשעת השקיעה.

מכיוון שטולדו קטנה יחסית, אין בה מגוון מסעדות. לפחות לא כאלה שהיו פתוחות ביום ראשון. למרות זאת, הצלחנו למצוא מסעדה מוצלחת מאוד לארוחת ערב – טברנה Bareto. בקומה הראשונה יש בר, שם אפשר לשבת ולשתות, ולמעלה ישנה המסעדה עצמה. המסעדה קטנה מאוד ויש בה מעט שולחנות. המתנו מעט בכניסה, ולבסוף הושיבו אותנו בשולחן למעלה. השירות היה אדיב, הקוקטיילים היו נפלאים והמנות היו מאוד מיוחדות וטעימות, כולל סלט פסטה ירוקה עם שרימפס ופירות העונה, סביצ'ה מעולה וטלה בבישול ארוך ברוטב רימונים. שווה!

הדרך מטולדו לקורדובה – תחנות הרוח של דון קישוט

מטולדו המשכנו בנסיעה לכיוון קורדובה, לא לפני שעצרנו שוב לתצפית על העיירה והנהר המקיף אותה. הנסיעה בין שתי הערים ארוכה יחסית ולוקחת כשלוש שעות. כחצי שעה דרומית לטולדו ירדנו מהדרך הראשית לתוך הכפר הקטן Consuegra, שם במעלה ההר ניצב מבצר גדול ומרשים ולאחריו שורה של תחנות רוח עתיקות אך משופצות – Molinos de Viento de Consuegra. את התחנות ניתן לראות כבר מהכביש הראשי. הדרך אליהן בכביש סלול ותלול, צר ומתפתל, ומלמעלה נשקף נוף מרהיב לכל חבל למאנשה – האזור שבו מתקיים הסיפור דון קישוט שכתב סרוונטס. קשה שלא לעמוד מול הנוף היפהפה ולזמזם "הו דון קישוט, אל תהיה כל כך תמים, בעולם ילד אין מקום לסתם חולמים…" או "דון קישוט אתה יכול לנוח, יש כל כך הרבה תחנות רוח…"

טולדו
תחנות הרוח בדרך מטולדו לקורדובה
טולדו
חבל למאנשה – ביתו של דון קישוט

הנסיעה בין טולדו לקורדובה נוחה, בכבישים מהירים. יש תחנות דלק ותחנות רענון כל מספר קילומטרים, עם שירותים וחנויות נוחות. השילוט מאוד ברור, וכתוב גם באנגלית ובערבית (מרגיש כמו בבית!). דרך חלפו אותנו בכביש הראשי שורה של רכבי ספורט יוקרתיים (פרארי, בוגטי ודומיהם), אותם ראינו מאוחר יותר עושים דאווינים גם ברחובותיה הפסטורליים של קורדובה.

העיירה הציורית קורדובה

קורדובה קצת יותר גדולה מטולדו. בעוד שטולדו מרגישה כמו מוזיאון של עיר שקפאה בזמן, קורדובה מרגישה כמו עיר שמתקיימים בה חיים מודרנים ורגילים. הרחובות קלים יותר לנהיגה ולניווט בקורדובה מאשר בטולדו. עיקר האטקרציה בקורודבה היא העיר עצמה – הסמטאות הלבנות והיפות עם עציצי הפרחים המשתשלשלים מהמרפסות, הפינות הנסתרות, החצרות עם הפסלים וגדת הנהר הפסטורלית בשעת השקיעה. כיף פשוט להסתובב בה וללכת לאיבוד.

קורדובה
סמטאות קורדובה

בקורדובה הזמנו דירת Airbnb מחברה המחזיקה מספר נכסים באותו אזור. נסענו לקבלה, ומשם הפקידה ליוותה אותנו לדירה שלנו והראתה לנו את החניון של המקום. הדירה הייתה מצוינת, חדישה ומאובזרת היטב. המיקום שלה היה קרוב לכל מקום במרחק הליכה קצר. בדירה היו שני חדרי שינה זוגיים, שירותים ומקלחת משותפים, ומטבח וסלון משותפים.
תזמינו את דירת ה-Airbnb דרך כאן ותוכלו לקבל 150 ש"ח מתנה להזמנה הראשונה שלכם באתר.
בערב קנינו מצרכים בסופר הקרוב ששימשו אותנו לארוחת הבוקר למחרת, אותה עשינו בדירה – פתרון נהדר למי שרוצה לצאת לדרך מוקדם בבוקר (הספרדים הרי מתחילים להתעורר רק בתשע וחצי – עשר בבוקר).

את קורדובה ניתן למצות ביום אחד. האטרקציות המרכזיות בהן ביקרנו הן:

  • המסקיטה – מסגד עצום ובו קשתות מעוטרות בצבעים אדום ולבן, שלימים לאחר כיבוש הנוצרים את העיר הוקמה במרכזו כנסיה גדולה ומרשימה. בביקורנו בדרום ספרד יצא לנו לראות כנסיות ואתרים היסטוריים רבים, ולדעתנו זה אחד מאתרי החובה של הטיול. חצר הכניסה למסקיטה אף היא יפה ומרשימה, עם פרדס עצי ההדר והמזרקה במרכזה. המקום מאוד גדול ורצוי להקדיש לו כשעה וחצי. עלות הכניסה: 10 יורו לאדם.
  • הרובע היהודי – האזור שהיה פעם הרובע היהודי מורכב מסמטאות צרות וסבוכות, ויש בו סימנים רבים לחייהם של היהודים כאן בתקופת תור הזהב של ספרד. בין היתר תוכלו לראות כתובות בעברית על קירות הבתים, רחובות על שם יהודים בעלי שם כמו יהודה הלוי, ושיא הביקור – פסלו של הרמב"ם המוצב בכיכר טבריה.
  • האלקזאר – המבצר של קורדובה. כשאנחנו ביקרנו בה ביום שני הוא היה סגור, אך מתגובות של מטיילים מומלץ לבקר בו, בעיקר בזכות הגנים היפים שבתוכו.
  • הגשר הרומי והטיילת לאורך הנהר – בשעת השקיעה מומלץ להסתובב בנחת בטיילת שלאורך הנהר ולחצות את הגשר הרומי העובר מעליו. על הגשר ישנם אומנים, דוכני מזכרות ונגנים שינגנו לכם את "דספסיטו" כמה פעמים שתרצו, עד שימאס…
קורדובה
פסל הרמב"ם בכיכר טבריה

בכל הנוגע למסעדות בקורדובה, מצאנו שלא הכל סגור בשעות הצהריים (מעודד מאוד). אנו ממליצים לארוחת צהריים על מסעדת Bicicleta בה תוכלו למצוא טאפאסים מגניבים, טוסטים עם כל מיני תוספות ומיצי פירות סוף הדרך. כל זה במחיר לא יקר בכלל. גם העיצוב במסעדה מדליק. לארוחת ערב הלכנו לפי המלצתה של הפקידה ואכלנו במסעדת Salida. המנות היו גדולות ומאוד זולות, והיין מצוין (כיאה לספרד), אך השירות היה איטי והאוכל די בינוני. ממליצים למי שמחפש משהו זול.

קורדובה
המסקיטה – מסגד שהפך לכנסיה

לסיכום, טולדו וקורדובה שתיהן עיירות מקסימות ששוות יום ביקור. למחפשים יום טיול ממדריד, טולדו היא יעד מוצלח, ואין סיבה אמיתית לישון בה, אך למי שמתכנן נסיעה לדרום ספרד זו נקודת פתיחה מצוינת. מכיוון שהגענו בשעות הצהריים, לצערנו לא יכלנו להצטרף לסיור היסטורי בעיר, אך למרות זאת הצלחנו להוציא ממנה את המיטב. קורודבה היא שער הכניסה לחבל אנדלוסיה ומאוד נעים להסתובב ברחובותיה, גם כשמזג האוויר חם. אנו ממליצים בחום על שתיהן.

טולדו
סמטאות טולדו

בהמשך המסלול שלנו בדרום ספרד וחבל אנדלוסיה, נסענו לעיר גרנדה. שם נמצאת אחת מפנינות הטיול – ארמון אלהמברה. מוזמנים לקרוא על החוויות שלנו בפוסטים הבאים.

שיתוף:

פוסטים נוספים שיעניינו אותך:

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *