מה עושים אם אבדו המזוודות בקובה – מדריך להדפיס ולשמור

שיתוף:

בפוסטים הקודמים על קובה סיפרנו לכם על החוויה הלא נעימה שהייתה לנו כאשר אבדו המזוודות בקובה מפני שחברת התעופה טורקיש איירליינס (Turkish Airlines) איבדה לנו אותן בטיסה להוואנה, ולכן נאלצנו לטייל 9 ימים בקובה בלעדיהן. מכיוון שקובה זאת המדינה האחרונה שבה הנכם רוצים לאבד מזוודות, זו הייתה חוויה לא נעימה בהחלט, בלשון המעטה. השירות המזעזע של טורקיש איירליינס (Turkish Airlines), חוסר היכולת שלהם לסייע לנו בזמן אמת וגם לאחר שחזרנו לארץ הקשו עוד יותר על הסיפור המרגיז מלכתחילה ודי קלקלו לנו את ירח הדבש. למקרה שתהיתם, גם הכסף הרב שהוצאנו כדי להתמודד עם הסיטואציה עדיין לא הוחזר לנו, כי הם בוחנים את המקרה כבר מספר שבועות (מה יש לבחון?!), שלא לדבר על פיצוי על עוגמת הנפש שספק אם נקבל מהם.

לאחרונה יצא לנו לראות פוסטים רבים בקבוצות של קובה בפייסבוק ובהם אנשים מספרים שגם להם איבדו את המזוודות ונכמר ליבנו על אותם מטיילים שהחופשה שלהם או ירח הדבש שלהם נהרסו, בדיוק כמו שקרה לנו. לכן אנו מביאים לכם כאן פוסט מיוחד ובו הסבר מה עושים אם נחתתם בשדה התעופה בהוואנה וגיליתם שהמזוודות לא נחתו יחד אתכם. ממליצים בחום (מניסיון) להדפיס את הפוסט הזה ולשמור אתכם לטיסה כדי שאם חס וחלילה זה קורה, יהיה לכם ממה להתחיל. אל תגידו לי זה לא יקרה! קובה היא מדינה קומוניסטית מאוד לא יעילה וזה באמת המקום האחרון עלי אדמות שבו אתם רוצים שיאבדו לכם המזוודות אז כל עצה בנושא היא מבורכת. חוץ מזה, מה אכפת לכם להדפיס ואחר כך לזרוק אם הכל היה בסדר? העיקר שלא תרגישו לבד.

אבדו המזוודות בקובה
הוואנה, קובה

להקדים תרופה למכה

נתחיל מזה שאנחנו מאוד לא ממליצים לטוס עם Turkish Airlines, כי בזמן משבר אתם רוצים שחברת התעופה תהיה מסוגלת לעזור לכם. כפי שנפרט בהמשך, חברות תעופה אחרות הצליחו לסייע לתיירים שלהם שאיבדו את המזוודות, דבר אשר טורקיש נכשלו בו.
בנוסף, אנחנו ממליצים לכל מי שטס לקובה (ובכלל) ללמוד מהטעויות שלנו ולארוז בתיקי הגב דברים חשובים כמו תרופות, מוצרי הגיינה בסיסיים (דאורדורנט, סבון קשיח, תחבושות הגייניות וכו') ותחתונים וגרביים. במשך זמן רב לא הצלחנו למצוא תחתונים אז לשים כמה זוגות בתיק הגב יכול מאוד להועיל בסיטואציה לא נעימה שכזו. עדיף אפילו לקחת טרולי למטוס במקום או בנוסף למזוודה ששלחתם לבטן המטוס.

אבדו המזוודות בקובה – מה עושים בשדה התעופה בהוואנה

שדה התעופה קטן יחסית. הקומה העליונה היא להמראות והתחתונה היא לנחיתות. כשתנחתו תעברו מסלול קצר של ביקורת גבולות ומשם תגיעו לאזור קבלת המזוודות, הכל מרחק הליכה קצר כי השדה מאוד קטן. לאחר המתנה למזוודות גיליתם לא עלינו שהם לא הגיעו. אבדו המזוודות בקובה.כעת יש לקחת נשימה עמוקה ולחשוב בצורה קרה ועניינית. מאזור המסועים של המזוודות עליכם לחזור לכיוון ביקורת הגבולות. ממול לאזור ביקורת הגבולות נמצא דלפק קטן שבו יש להצהיר על אובדן המזוודה. במידה וזה קורה ייתכן ויווצר תור ארוך לדלפק שכן התהליך לוקח זמן (מדינה קומוניסטית) אז כדאי שתמהרו לשם לפני שכל המטוס יגיע גם כן. כשאנחנו היינו שם הייתה בדלפק פקידה אחת שדיברה קצת אנגלית ולקחה מאיתנו את כל פרטי המסלול שלנו (ימים, קאסות שנהיה בהן, טלפונים, כתובות וכו') ואת פרטי המזוודות שאבדו (גודל, סוג, צבע). לאחר מכן היא הנפיקה לנו פתק שמהווה אישור לכך שאבדו המזוודות בקובה. תשמרו על הפתק הזה כאילו חייכם תלויים בזה!

אבדו המזוודות בקובה
אישור לאובדן המזוודות

לאחר שקיבלתם את האישור על אובדן המזוודות תסיימו את התהליך במעבר במכס. משם עליכם לעלות לקומה העליונה, היכן שנמצאים דלפקי הצ'ק אין. בין הדלפקים השונים יוצא מסדרון קטן המוביל למשרדים של חברות התעופה השונות. תמצאו את חברת התעופה שלכם, תסבירו להם מה קרה ותבקשו פרטי קשר של אחד הנציגים כי אתם תצטרכו אותם בהמשך.

לאחר ששוחחתם עם נציגי חברת התעופה אנחנו ממליצים בחום לנסות למצוא בשדה התעופה מוצרי הגיינה בסיסיים כמו דאורדורנט, סבון ושמפו. אנחנו מצאנו שם דוכן קטן שמוכר אותם בעלות סבירה יחסית. המוצרים מוחזקים בויטרינה נעולה ואתם צריכים להצביע למוכרת מה אתם רוצים. היא הולכת עם מפתח ומוציאה לכם. הזוי. ככה זה כשאתם נמצאים במדינה שבה יש הגדרות שונות לגמרי למוצרי צריכה בסיסיים. אחר כך יהיה לכם קשה למצוא מקום שמוכר סבון או שמפו אז כדאי שתעשו את זה בשדה התעופה. יש בשדה התעופה גם דוכני מזכרות שם אפשר למצוא חולצות של צ'ה גווארה אז אם אתם צריכים חולצות זאת אופציה לא רעה בכלל. בגדים אחרים אנחנו לא מצאנו בשדה התעופה.

אבדו המזוודות בקובה
שדה התעופה בהוואנה

אבדו המזוודות בקובה – תקשורת מול חברת התעופה במהלך הטיול

קודם כל אנחנו מאוד ממליצים להמשיך בטיול כרגיל ולא לשבת ולחכות למזוודות. כמו שהבנתם מהסיפור שלנו, אנחנו קיבלנו מזוודה אחת לאחר שבעה ימי טיול ואת השנייה דקה לפני הטיסה שלנו למקסיקו, תשעה ימים לאחר שנחתנו בהוואנה. אז אל תבנו על זה. בשדה התעופה יש רשת אינטרנט בשימוש בכרטיסי הגירוד (לא בכל מקום אבל אפשר למצוא). אם יש לכם כרטיס אינטרנט מבעוד מועד מתיירים שחזרו מקובה זה מאוד יכול לעזור, אם לא אפשר לרכוש שם כרטיסים. גם אחרי שהגעתם לקאסה שלכם בהוואנה תלכו לקנות כרטיסי אינטרנט ולחפש כיכר אינטרנט. משם תיצרו קשר עם מישהו מהארץ שיכול לעזור לכם לתקשר מול חברת התעופה. בקובה הגישה לאינטרנט היא מוגבלת מאוד ואתם תזדקקו לעזרה מבחוץ. תשלחו לאותו נציג מהארץ צילום של האישור על אובדן המזוודה שקיבלתם בשדה התעופה כדי שיוכל לתת לחברת התעופה את כל הפרטים הנדרשים בכדי להבין היכן המזוודות ומתי הן יגיעו.

חשוב מאוד לא לצפות שהם יצרו איתכם קשר! אתם חייבים להיות מאוד פעילים בסיפור וגם הנציג שלכם בארץ צריך להיות פעיל ולהציק לחברת התעופה עד שיתברר היכן המזוודות. במקרה שלנו, Turkish Airlines לא ידעו להגיד היכן הן גם שישה או שבעה ימים לאחר שהגענו להוואנה. מקווים שתטוסו עם חברת תעופה קצת יותר תקשורתית. לחלק מחברות התעופה יש סניפים בעיר הוואנה שם ניתן לקבל עזרה, אבל אנחנו לא התנסינו בזה אז אין לנו מושג אם זה יעיל או לא. צאו מנקודת הנחה ששום דבר בקובה לא יעיל.

אבדו המזוודות בקובה
הכי טוב שתמשיכו בטיול

אבדו המזוודות בקובה – איך מסתדרים בינתיים?

ברוכים הבאים לקובה. מדינה שבה הכל ניתן לתושבים בהקצבה מהמדינה וקשה מאוד לסחור במוצרי צריכה בסיסיים כמו בגדים וסבון. צר לנו לבשר לכם, אבל יהיה לכם מאוד קשה למצוא מקומות לקנות בהם בגדים. לאחר עמל רב ועבודת מודיעין מעמיקה ונחושה הצלחנו למצוא מספר מקומות בהוואנה ואלו הם:

  • מלון הוואנה ליברה Habana Libre בשכונת ודאדו – המלון קרוב מאוד לקאסה מריה הלנה שישראלים רבים לנים בה בהגיעם להוואנה. בסמוך לכניסה למלון יש מספר חנויות ואם עולים במדרגות החיצוניות נכנסים לקומפלקס ובו עוד חנויות (סוג של קניון קטן מאוד). בחנויות אלו תוכלו למצוא קצת בגדים, נעלי ספורט וגרביים. רוב המוצרים יקרים מאוד (טי שירט תעלה סביב 25 דולר) ואין הרבה צבעים ומידות, אבל זה הכי טוב שתמצאו אז אל תהיו בררנים.
  • מרכז קניות שנמצא בפינת Calle M / Calle 17 – גם הוא נמצא בשכונת ודאדו ומאוד קרוב לקאסה של מריה הלנה. בכניסה יש תחנת דלק כך שתוכלו לזהות אותו מרחוק. יש שם חנות נעליים וכפכפים וחנות של צעצועים ובגדים. אפשר למצוא שם גם מוצרי הגיינה. גם כאן המחירים לא זולים.
  • רחוב אוביספו Obispo – זהו הרחוב המרכזי בעיר העתיקה שם יש מגוון חנויות. רוב החנויות מוכרות מזכרות בניהן יש גם חולצות של צ'ה גווארה, קצת שמלות תיירותיות מבד מאוד לא איכותי וכובעי קש. זה יכול להיות שימושי אם לא מוצאים משהו אחר. במרכז הרחוב יש גם מספר חנויות מותגים. שימו לב שיש בדרך כלל מוצר אחד מכל סוג ללא צבעים ומידות. אנחנו במזל הצלחנו למצוא שם כמה פריטים בודדים שעלו המון כסף.
אבדו המזוודות בקובה
מלון הוואנה ליברה שם תוכלו למצוא קצת בגדים

מקומות נוספים בויניאליס וטרינידד בהם אפשר לקנות דברים

  • מלון לוס ג'זמינס (Los Jazmines) – במרחק נסיעה קצרה מויניאליס נמצא המלון המיושן הזה שאליו מגיעים כדי לצפות בנוף של העמק. בכניסה למלון תשאלו איפה נמצאת החנות, שם תוכלו למצוא מספר מועט של מוצרים כמו בגדים, סבונים ושמפו. החנות פתוחה מעט שעות וכשאנחנו הגענו היא כבר הייתה סגורה אבל נראה שאפשר למצוא בה קצת דברים. לא יודעים להגיד לגבי המחירים.
  • סופרמרקט לה קולוניאל (La Colonial) בטרינידד יש את הסופרמרקט הפצפון הזה שיש בו כמעט הכל, ובין היתר גם קצת בגדים ומוצרי היגיינה. כאן היה המקום היחיד שבו מצאנו תחתונים, אבל שוב אין ממש מידות אז תקוו שביום שתגיעו יהיה משהו שיתאים לכם.
אבדו המזוודות בקובה
סופרמרקט בטרינידד

המזוודה הגיעה! ישששש! איך מקבלים אותה עכשיו?

קיבלתם הודעה מחברת התעופה או מהנציג שלכם בארץ שהמזוודה הגיעה לשדה התעופה בהוואנה. מה עושים עכשיו?
רוב חברות התעופה יכולות ואף אמורות לשלוח לכם את המזוודה להיכן שתהיו. שמענו כל מיני סיפורים על אנשים שהמזוודה לא הגיעה אליהם בדרך זו, אבל שווה מאוד לנסות להסביר להם היכן אתם ולראות מתי הם יכולים לשלוח לכם את המזוודה. כמובן שזה קצת יותר פשוט אם אתם בהוואנה, וקצת יותר מסובך אם אתם למשל בטרינידד. אנחנו היינו כאמור בטרינידד והחלטנו לא לסמוך על הקובנים שישלחו לנו את המזוודה, לכן לקחנו מונית במיוחד מטרינידד לשדה התעופה של הוואנה (מרחק של ארבע שעות נסיעה). בגדול אנחנו ממליצים להימנע מאיסוף המזוודה בשדה התעופה, תכף תגלו למה.

סניף האבדות והמציאות בשדה התעופה הוואנה

הסניף נמצא בקומה התחתונה (זו של הנחיתות) בסמוך לאולם הראשי של שדה התעופה, כלומר צריך לצאת מהאולם הראשי וללכת אליו. מדובר בשני צריפים שבניהם רחבה חיצונית עם כיסאות. נראה מאוד עולם שלישי ומזכיר במראה שלו כלא. המתחם סגור בשער ברזל ולידו שומרת צעירה שיודעת רק לפתוח ולסגור את השער. היא לא באמת יכולה לסייע לכם אז אין טעם לנסות. כשאתם נכנסים לשם אף אחד לא ידבר אתכם. מיותר לציין שהם גם לא דוברי אנגלית. לכן, אתם צריכים לעשות מאמץ ולנסות לשכנע את אחד הפקידים שיוצאים ונכנסים מצריף אחד לאחר להסתכל על האישור של אובדן המזוודות שיש ברשותכם.

אבדו המזוודות בקובה
סניף האבידות והמציאות בשדה התעופה הוואנה

במידה ולאחר כשעה אף אחד לא מתייחס אליכם, גשו למשרד של חברת התעופה (בקומה העליונה בין דוכני הצ'ק אין) ובקשו מאחד הנציגים להתלוות אליכם לסניף האבדות והמציאות. Turkish Airlines לא היו מאוד להוטים לעזור לנו ולקח הרבה זמן לשכנע אותם לשלוח נציג שיתלווה אלינו. הם טענו שבימים שבהם אין טיסות של טורקיש להוואנה אין להם סמכות בשדה. לאחר צעקות ובכי רב הם הסכימו לבוא בתור מתורגמנים ולעזור לנו להתמודד עם פקידי המכס בסניף האבדות והמציאות שכאמור לא ממש רצו לעבוד. תיירים אחרים שאיבדו את המזוודות והגיעו עם נציג חברת התעופה (למשל הנציג של אייר מקסיקו) הצליחו להוציא את המזוודות בקלות ובמהירות, כך שיש חשיבות לנוכחות של נציג חברת התעופה במקום, במיוחד אם אתם לא דוברי ספרדית. יחד עם נציג חברת התעופה הם יסכימו להסתכל על הניירת שלכם, יקחו לכם את הדרכון ואז ילוו אתכם למסדרון ארוך ובו חדרים רבים בהם מאכסנים את המזוודות.

לאחר שתאתרו את המזוודה שלכם תצטרכו לחכות לנציגת המכס חואנה שתשחרר לכם את המזוודה. ואם חואנה הלכה לאכול צהריים, או פשוט לא הגיעה באותו יום – הלך עליכם (סיפור אמיתי). במידה והתברך מזלכם וחואנה כן נמצאת במקום, היא תבקש מכם למלא טופס מכס כחול (אותו טופס שממלאים בנחיתה בקובה) ותסתכל על הדרכון בשנית. לאחר מכן היא תשחרר את המזוודה מהמכס ואתכם לחופשי. כל הסיפור הזה לקח לנו כחמש שעות! חצי יום שהתבזבז על כלום ושום דבר, רק בגלל שהקובנים אוהבים בירוקרטיה ופחות אוהבים לעבוד, וכמובן כי Turkish Airlines לא ממש עזרו לנו. זה יכול היה להיות הרבה יותר מהר אם הם היו מסייעים בזמן משבר.

לסיכום, ממליצים לגזור ולשמור את המדריך הנ"ל כדי שתוכלו להתמודד עם המצב הלא נעים כאשר אבדו המזוודות בקובה. שיהיה בהצלחה!

אבדו המזוודות בקובה
המזוודות האבודות

לקריאה על חוויות נוספות וטובות יותר מקובה לחצו כאן.

שיתוף:

פוסטים נוספים שיעניינו אותך:

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *