טיפים מעשיים למטיילים בקובה

שיתוף:

בפוסט הקודם עשינו לכם הקדמה, אפשר לומר הכנה נפשית, לקראת טיול בקובה. אז אם בכל זאת החלטתם לקחת על עצמכם את האתגר, להתנסות בחוויה של פעם בחיים ולהיחשף לעולם הולך ונעלם – כדאי שתהיו מוכנים. לשם כך, ריכזנו בפוסט זה המלצות איך להתכונן לטיול בקובה. אנו ממליצים בחום להכין את רוב הדברים מראש, לא לסמוך על הרשויות הקובניות שיעזרו לכם כשתגיעו לשם וכמה שפחות לזרום. במקומות אחרים בעולם טיול בזרימה הוא דבר חיובי בסך הכל, אבל בקובה הדברים עובדים קצת אחרת ושווה לדעת מה אתם רוצים לראות ולאן אתם הולכים, וגם לוודא שיש מי שיקבל אתכם כשתגיעו.

https://www.youtube.com/watch?v=dLb95n3cybU

בכדי לתמוך את ההמלצות שלנו וכשירות לציבור, צירפנו בתחתית הפוסט את המפה שאיתה טיילנו ובה נקודות ציון של אטרקציות, מסעדות, בנקים, חנויות אינטרנט וכו'. מוזמנים להשתמש במפה וכמובן להוסיף עליה משלכם.

תכנון המסלול בקובה

בקובה מי שעובד עם תיירים חייב לקבל אישורים מהמדינה לעבוד עם תיירים, ולכן מומלץ להגיע למקומות התיירותיים ולהישאר במסלול המוכר והפופולארי. אם תגיעו ל"חורים" שבהם לא נתקלו בתיירים בעבר לא יוכלו לעזור לכם. מה גם שמי שלא מורשה לעבוד עם תיירים, לא מורשה לקבל תשלום או לסחור במטבע של התיירים ולכן זה יכול ליצור בעיה להגיע למקום שפחות רגיל לעבוד איתם.

אין מה לרחם על מי שעובד עם תיירים, אלו נמצאים בשכבה העשירה בקובה. משכורת חודשית ממוצעת בקובה היא 25 דולר בחודש, ולילה בחדר בקאסה עולה בממוצע 25 דולר, אז אתם יכולים לעשות את החישוב כמה הם מרוויחים. לכל בעלי הקאסות שהיינו בהם היה מחשב, פלאפונים, רכבים חדשים ושלל פינוקים שקובני ממוצע לא ישיג גם אם יעבוד כל החיים. לאחד מהם היה אפילו אינטרנט בקאסה! אומנם גם בו היה צריך להשתמש בכרטיסי הגירוד, אבל עדיין, יתרון משמעותי.

בקובה

מסלול מומלץ לקובה

המסלול הקצר יחסית והפופולארי בקובה מכסה את צדה המערבי וכולל את הוואנה, ויניאליס וטרינידד.
מי שרוצה קצת להינות מבטן גב בחופים יכול להגיע גם לוראדרו שהיא עיירת חוף עם רזורטים שמהווה יעד עבור נופשים. מקומיים לא מורשים לנפוש בה. מי שרוצה להאריך את המסלול יכול להוסיף את צידה המזרחי של קובה כמו סניטאגו דה קובה וברקואה.

אנחנו הלכנו על המסלול הקצר והפופולארי. בגלל שזמן בקובה הוא נזיל, והכל עובד בקצב אחר ממה שאנחנו מכירים ורגילים אליו, צריך לתכנן את המסלול עם הרבה "ספיירים". הנסיעות ממקום למקום לוקחות זמן, גם בגלל המצב המכני של המכוניות, גם בגלל רמת התשתיות  וגם כי לפעמים לנהג שלוקח אתכם יש תכניות אחרות… כשנסענו מהוואנה לויניאליס, נסיעה שאמורה לקחת קצת פחות משעתיים, הנהג ראה בדרך מוכרת עגבניות. אז מה, הוא לא יעצור לקנות לאשתו עגבניות לארוחת ערב? אחר כך הוא עשה סיבוב דרך שכונה בתוך הוואנה כדי לעבור באיזה שוק שבו הוא קנה איזה מנעול, אחר כך הוא עצר לאסוף חבר שנסע איתנו חלק מהדרך, והוריד אותו במקום אחר. כל זאת לפני שהביא אותנו בבטחה לויניאליס. בקיצור – "טרנקילה". תירגעו וקחו את הזמן בעירבון מוגבל. על תעשו תכניות צפופות כי הן נועדו להיכשל.

באופן חד משמעי אנחנו לא ממליצים לעשות טיול של פחות מ-10 ימים בקובה. זה לא שווה ולא משתלם, ולא תצליחו להינות ממה שיש לקובה להציע. הנסיעות ארוכות ומתישות ונמשכות לפעמים הרבה זמן ואלו גם ככה ימים שלא תספיקו לעשות בהם יותר מדי, לכן צריך לחשב אותם בנפרד. זה המסלול שעליו אנחנו ממליצים בדיעבד (קצת שונה ממה שעשינו):
הוואנה – 2-3 ימים
יום נסיעה מהוואנה לויניאליס (משך הנסיעה כשעתיים וחצי)
ויניאליס – 2 ימים
יום נסיעה מויניאליס לטרינידד (משך הנסיעה כשש שעות)
טרינידד – 3 ימים
יום נסיעה להוואנה (משך הנסיעה כארבע שעות)

https://www.instagram.com/p/BdkCW1mg1oL/?taken-by=haconcierge

הוצאת ויזות ובירוקרטיה לפני שטסים לקובה

אזרחי ישראל צריכים להוציא ויזה בכדי להיכנס לקובה. קראנו על מטיילים שהוציאו את הויזה בשדות תעופה בחו"ל (כמו בקנקון למשל) אבל עדיף לכם להוציא את הויזה מראש מהארץ. שימו לב שמי שמגיע מארה"ב נדרש להציג ויזה ומסמכים אחרים ממי שמגיע ממדינות אחרות כך שעדיף להימנע מהגעה לקובה מארה"ב או עם חברה אמריקאית. אנחנו הוצאנו את הויזות בארץ. מגיעים פיסית עם דרכונים בתוקף, משלמים 150 ש"ח לכל אחד ומקבלים את הויזה במקום. עניין של כמה דקות ואתם בחוץ.

דרכונים, ויזות, וטופס מכס כחול שממלאים במהלך הטיסה. בתגובות של מטיילים קראנו שבכניסה למדינה בשדה התעופה בהוואנה מבקשים כל מיני מסמכים נוספים כמו פנקס חיסונים, פוליסת ביטוח ואישור על הקאסות. מאיתנו לא ביקשו להציג כלום חוץ מדרכונים, ויזות, וטופס מכס כחול שממלאים במהלך הטיסה (מופיע כאן למטה). בביקורת הגבולות תתבקשו להסתכל למצלמה ויקחו תמונה שלכם אותה ישוו לתמונה נוספת שתצולם במעמד היציאה. את ספח הויזה יש לשמור עד היציאה מהמדינה שכן מבקשים לראות אותו בביקורת הגבולות. גם בקאסות יבקשו מכם להציג דרכונים וויזות. בעלי הקאסה מחויבים למלא את הפרטים שלכם ואתם חייבים לחתום שישנתם אצלם. זה חלק מהנוהל, אין מה להיבהל או להתנגד.

בקובה
טופס מכס כחול בכניסה לקובה

בקבוצות בפייסבוק בהן אנחנו חברים כולם שאלו לגבי חיסונים שצריך אם טסים לקובה. אז קודם כל שתדעו שקובה היא אחת המדינות בהן יש את מחלת הזיקה שעלולה להזיק לעוברים, לכן הרופא איתו התייעצנו המליץ לחכות חצי שנה אחרי הטיול עד שנכנסים להריון, אז אמהות יקרות – אפשר להישאר בשקט בחצי שנה הקרובה, אנחנו לא רוצים לסכן את העובר 🙂 מלבד זאת, הרופא במרפאת המטיילים המליץ לנו באופן אישי על החיסונים הרגילים – טטנוס, צהבת וטיפוס הבטן. אנו ממליצים לכם ללכת למרפאת מטיילים ולהתייעץ אילו חיסונים אתם צריכים לאור מצבכם הרפואי. אל תוותרו על זה, לדעתנו חשוב להתחסן לפני הטיול. כאמור, קובה היא לא יעד קל.

כאמירה כללית, אנו ממליצים שתדפיסו את כל המסמכים לפני הטיסה ותשימו בניילונית בתיק הגב (זה שעולה אתכם למטוס) – מסלול, כתובות של הקאסות, צילומי דרכון, טלפונים חשובים, כרטיסי טיסה ועותק של פוליסת ביטוח.

התנהלות כספית בקובה

בקובה יש שני מטבעות – קופ (CUP) שהוא המטבע של המקומיים, וקוק (CUC) שהוא המטבע של התיירים. על השטרות של התיירים, אלה שאתם תתנהלו איתם, מצויירים בניינים או מונומנטים. על השטרות של המקומיים מצויירות דמויות כמו צ'ה גווארה וקמיליו סיינפואגוס. ככה ניתן להבדיל בניהם. קוק אחד שווה פחות או יותר כמו דולר אחד, שנכון לעת כתיבת שורות אלה זה בערך 3.5 שקלים. אז יחסית קל לעשות את החישוב.

בקובה
כסף של המקומיים מימין ושל התיירים משמאל

פרט לשדה התעופה בהוואנה, בקובה לא מקבלים כרטיסי אשראי בשום מקום אז תביאו אתכם מזומנים. אל תביאו אתכם דולרים, בקובה הם לא מתקבלים באהדה. על החלפה של דולר יש עמלה גבוהה. עדיף להחליף יורו ועדיף לעשות את זה בבנקים. אנחנו החלפנו משקלים ליורו דרך FlyMoney. לדעתנו זה השירות הכי נוח ופשוט להחלפת מט"ח. נכנסים לאתר, מזינים כמה רוצים להחליף, לאיזה מטבע ואת תאריך הטיסה. בנתב"ג ניגשים לסניף בנק הפועלים בטרמינל 1 או 3, ומקבלים את הכסף שהוזמן מראש.

בבנקים בקובה החלפנו מיורו לקוק. הם פתוחים בשעות 08:00-15:00 בימי השבוע (סגורים בסופ"ש). בבנקים אפשר להחליף יורו, דולר ופאונד אבל אם רוצים להחליף מטבעות אחרים (כמו פסו מקסיקני למשל) צריך למצוא בנק שמתמחה בזה. בכדי להחליף כסף צריך להציג דרכון (לא צילום). תסמנו לכם כמה בנקים על מפת אופליין שתדעו לאן ללכת. אם אתם רוצים להחליף כסף בשדה התעופה תחליפו רק קצת, ואחר כך את השאר בהוואנה, כי השערים בשדה פחות טובים.

בסמוך לרוב הבנקים יש כספומטים שבחלקם גם אפשר להחליף לשפה האנגלית. אנחנו הוצאנו כסף מהכספומט בבנק בטרינידד וקיבלנו הודעה מחברת האשראי שנעשתה עסקה החשודה בהונאה. חשוב להגיב ולאשר את העסקה בסמס חוזר, אחרת יכולים לחסום לכם את הכרטיס. לאחר שאישרנו שזה אנחנו בהודעה חוזרת ניסינו שוב להוציא כסף מהכספומט וזה עבד. אם לא עובד לכם, אפשר להציג את הכרטיס לפקידים בבנק והם יוציאו לכם את הכסף.

בתורים לבנקים (וגם לכרטיסי אינטרנט דרך אגב) יש עדיפות לתיירים. המקומיים יתנו לכם לעקוף והם מאוד ירצו לעזור לכם. כדאי ומשתלם להידחף בנימוס, לדפוק בדלת ולהגיד לשומר שאתם תיירים. יכניסו אתכם בלי לחכות הרבה בתור.

בקובה
עומדים בתור למסעדה בטרינידד

קצת על טיפים

בקובה מקובל וגם מצופה לתת טיפ על כל דבר קטן. וזה לא משנה ששילמתם הון תועפות על הטיול סוסים – המדריך מצפה לטיפ נאה. טיפ מקובל במסעדה הוא 10%. בחלק מהמסעדות מכניסים כבר את השירות למחיר הסופי. אם לא הכניסו מצופה מכם להשאיר. אם יש במסעדה להקה שמופיעה, הם מסתובבים אחר כך לאסוף כסף ומצפים לכמה מטבעות. באופן כללי- כולם כולל כולם מצפים לטיפים מכם. אפילו בשירותים ציבוריים מצפים לטיפ של כמה מטבעות. יש אנשים שמרגישים שזה קצת מעצבן ומטריד אבל בסוף, זאת הפרנסה שלהם וככה מקובל בהרבה מקומות בעולם אז כל עוד אתם מכניסים את זה בחישוב הכספי לטיול אתם יכולים לתת טיפים בכיף ולהישאר בתקציב.

אז מה התקציב אתם שואלים?

שאלת השאלות שראינו הכי הרבה בקבוצות בפייסבוק היא: כמה כסף להביא לקובה? זאת באמת שאלה קשה כי זה תלוי מה אתם רוצים לעשות (איזה תשובה מעצבנת הא?). אז ככה. קובה היא יעד יקר, הן מבחינת הטיסות אליה והן מבחינת המחייה. למסלול של עשרה ימים במערב קובה כמו שתיארנו למעלה אנחנו ממליצים על 150 יורו לזוג ליום. אם ממש מתפנקים אז 200 יורו לזוג ליום. קצת עלויות (להמחשה בלבד):
* עלות לילה בקאסה נעה בין 20-30 קוק לחדר, ארוחת בוקר בקאסה תעלה 4-5 קוק לאדם.
* עלות מונית משדה התעופה לעיר הוואנה היא 25 קוק (כחצי שעה נסיעה תלוי בפקקים).
* נסיעות מעיר לעיר יעלו בין 30-40 קוק לאדם בקולקטיבו (מונית משותפת).
* בקבוק מים גדול וקר עולה בסופר 0.70 קוק. ברחוב בין 1-2.5 קוק.
* שתייה במסעדות עולה בין 1.5-3 קוק למיצים טבעיים או לקולה מקומית.
* מנות ראשונות עולות בין 3-7 קוק, עיקריות בין 5-15 קוק. ארוחה שכוללת מנה ראשונה, שתי עיקריות ושני שתייה תעלה בממוצע 20 קוק.

אינטרנט וטלפון בקובה

אינטרנט בקובה זה לא נחשב מצרך בסיסי. יותר מכך, זה דבר קשה להשגה. האינטרנט, כמו הרבה דברים אחרים בקובה, ניתן בהקצבה. אז קודם כל – תכינו את כל הקרובים לכם שבזמן שאתם בקובה אתם לא זמינים. אנחנו עשינו להורים שלנו הכנה מקדימה שידעו שלא נהיה זמינים ולא  בטוח שנוכל לשלוח תמונות ועדכונים, שיתכוננו לזה נפשית.

כדי להשיג אינטרנט אתם צריכים ללכת לחנות של חברת האינטרנט הממשלתית, לעמוד בתור (יש עדיפות לתיירים זוכרים?) ולקנות כרטיסי אינטרנט שנראים כמו כרטיסי גירוד של חיש גד. מומלץ לקנות את כל כרטיסי האינטרנט בבת אחת כי אחרת תבזבזו זמן בעמידה בתורים ולפעמים קשה למצוא איפה קונים אותם. יש כרטיסים שמקנים שעת גלישה אחת ויש כרטיסים יקרים יותר שמקנים חמש שעות גלישה. כרטיסים עולים בחלק מהמקומות 1 קוק ובחלק 1.5. הם מבקשים לראות דרכון בעת הרכישה. צילום דרכון גם תופס. תשמרו על הכרטיסים במקום יבש, אם זה נרטב אי אפשר לגרד את המספר. אפשרות נוספת היא מיד אחרי שקונים לגרד את כולם ולשמור לכם את המספרים בטלפון, כך לא תחששו שהכרטיס ינזק או יאבד.

לאחר שקניתם כרטיסי אינטרנט עליכם למצוא פארק אינטרנט. עכשיו תראו, זה לא שיש שלטי ניאון גדולים שמנצנצים "פה יש אינטרנט", ממש לא. תחפשו כיכר ראשית ומרכזית וכשתגיעו לשם תחפשו בעיניים אנשים עם פלאפונים. איפה שיש ריכוז גבוה של אנשים עם פלאפונים סימן שיש שם אינטרנט. נשמע פשוט אבל לפעמים מדובר במשחק "חפש את המטמון". בשדה התעופה של הוואנה יש אינטרנט מקרטע, גם שם צריך להשתמש בכרטיס אינטרנט. אנחנו קנינו בארץ מתיירים שחזרו מקובה ונשארו להם כרטיסים, שבדיעבד זה התברר כרעיון לא רע בכלל.

בקובה
פארק אינטרנט בטרינידד

אז אחרי שעמדתם בתור וקניתם כרטיסים ומצאתם פארק אינטרנט אתם צריכים להתחבר ל-WIFI של חברת התקשורת הממשלתית (זאת ששמה כתוב על הכרטיס) ולחכות שיקפוץ חלון שבו צריך להזין את מספר שם המשתמש ומספר הסיסמה שכתובים על כרטיס הגירוד. לא תמיד החלון הזה קופץ, אתם צריכים להיות סבלניים ולהתנתק ולהתחבר ל-WIFI שוב ושוב עד שיקפוץ החלון. זה יכול לקחת גם חצי שעה-ארבעים דקות של נסיונות, והיו לנו גם ימים שבהם זה לא הצליח בכלל. באחד הערבים ישבנו על המדרגות בכיכר המרכזית של טרינידד ויחד עם חבורה של עוד כמה ישראלים שיחקנו "למי קופץ החלון ראשון". זה היה ערב חסר מזל, ורק למחרת בבוקר כשחזרנו לכיכר קפץ החלון המיוחל. סבלנות ונחישות הן שם המשחק!

חבילת גלישה לא עשינו בארץ מבעוד מועד אבל בדיעבד הייתה קליטה של חברת פלאפון לביצוע שיחות ושליחת הודעות.

בקובה
כרטיסי אינטרנט בקובה

אפליקציות מומלצות בקובה

לניווט אופליין תשתמשו ב- maps.me היא הייתה שימושית ויעילה מאוד. צריך להטעין את המפות מראש.
תורידו לפני הטיסה את המילון העברי-ספרדי של גוגל ותשתמשו בו אופליין. אם אתם לא דוברי ספרדית קצת קשה להסתדר. אנחנו עשינו הכנה ולמדנו כמה מילים ומשפטים חשובים וזה עזר, אבל בגדול כמעט אף אחד לא דובר אנגלית בקובה, כולל עובדים בשדה התעופה (גם במודיעין של שדה התעופה, תתפלאו). גם נהגי מוניות אינם דוברי אנגלית. התרגום אופליין עזר לנו מאוד בלא מעט מצבים מורכבים.

קצת רקע היסטורי על קובה

מי שמעוניין להכיר את קובה קצת יותר טוב לפני הטיול ובמהלכו, אנו ממליצים בחום על הספר לונלי פלנט של קובה. יש לו גרסה באנגלית (2017) והוא היה עבורנו מאוד שימושי. השתמשנו בו במפות, בבחירת מסעדות ואטרקציות וגם בחיפוש דברים חיוניים כמו בנקים למשל. בספר יש גם הסברים על החיים בקובה ועל ההיסטוריה שלה שעזרו להיכנס לטיול עם קצת הבנה של המקום.

בנוסף, ממליצים מאוד מאוד על צפייה בסדרה קובה ליברה – סדרה מעולה של נטפליקס שסוקרת את כל ההיסטוריה של קובה החל מהכיבוש הספרדי, דרך המהפכות והמלחמה הקרה ועד היום. מעבר לזה שהיא עשויה טוב והיא ממש מרתקת, היא מאוד עזרה לנו להבין דברים במהלך הטיול (כמו את שלטי הפרופגנדה, או למה לכל הרחובות ולכל המוסדות קוראים ע"ש קמיליו סיינפואגוס וצ'ה גווארה). לא לפספס!

לינה בקובה

בקובה יש מלונות אבל הם מאוד יקרים ובדרך כלל ישנים ולא מתוחזקים. רוב התיירים שמגיעים לקובה ישנים בקאסות (כמו צימרים). מדובר ביחידות דיור או ממש חדרים בתוך הבית שבעלי הקאסה מתחזקים. אלו לרוב אנשים עשירים מאוד כי הם עובדים עם תיירים. לילה בקאסה עולה בממוצע בין 20-30 קוק וארוחת בוקר היא בתוספת של 4-5 קוק לאדם. בנוסף, ניתן להזמין אצל בעל הקאסה ארוחת צהריים או ערב בעלות נוספת וכן הזמנת טיולי יום, כביסה, מוניות וכו'. קחו בחשבון שהעלויות דרך הקאסה לפעמים גבוהות יותר מאלו שתמצאו ברחוב פשוט כי הם גוזרים קופון, אבל למדנו מניסיוננו שקשה למצוא ברחוב בהרבה יותר זול. המחירים די אחידים. תיעזרו בבעלי הקאסה, זה יחסית בטוח ומקצר זמנים.

בקובה
ארוחת הבוקר בקאסה של מריה הלנה בהוואנה

רצוי להזמין קאסות מראש ולא להסתובב ולחפש. ככה תוכלו גם לקרוא המלצות ולראות תמונות (מה שקשה לעשות כשאין לך אינטרנט). זה מאוד עוזר לדעת שיש מישהו שמחכה לך ומצפה שתגיע. את הקאסות מזמינים בהתקשרות במייל בחצי אנגלית חצי ספרדית עם בעלי הקאסות. הם בדרך כלל עונים תוך יום יומיים.

מומלץ ואף חשוב לבקש מבעל הקאסה שבה אתם נמצאים להתקשר לקאסה הבאה ולאשר הגעה יום-יומיים לפני כדי שבאמת ידעו שאתם מגיעים ולא ישכירו את החדר למישהו אחר. זאת תופעה ידועה כי בעלי הקאסות חווים ביטולים רבים. אם לא סגרתם מראש, אפשר לבקש מבעל הקאסה שבה אתם נמצאים לסדר לכם את הקאסות הבאות אבל בכל מקרה אל תשלמו מראש ואל תתחייבו. תגיעו למקום, תראו את החדר ואז תחליטו אם בא לכם להישאר שם. שמענו על כל מיני מקרים לא נעימים של תיירים שנדפקו מזה אז תיזהרו.

בפוסטים הבאים תוכלו למצוא פרטים על הקאסות בהן אנחנו ישנו במהלך הטיול, ששלושתן מומלצות.

מה לארוז לטיול בקובה

כפי שאמרנו, קובה היא יעד יחסית מאתגר לטיול והמקום האחרון עלי אדמות בו תרצו להישאר בלי מזוודות. עדיף לבוא עם מוצ'ילות מאשר מזוודות ובכל מקרה כדאי לבוא עם תיק או מזוודה שלא צריך לשלוח לבטן המטוס פשוט כדי לצמצם אפשרות שיאבדו לכם כי אחרת הלך עליכם. במיוחד אם אתם טסים עם חברת טורקיש איירליינס, שאיתה אנחנו נכווינו בטיול הזה (אם אתם יכולים תבחרו חברת תעופה אחרת).  אפשר בקלות לעשות כביסות בקאסות אז אתם לא באמת צריכים לבוא עם הרבה בגדים. אז כדי שלא תחוו מה שאנחנו חווינו, בתיקים שעולים אתכם למטוס כדאי מאוד לשים דברים חשובים כמו תרופות, תחתונים, גרביים וכדומה. במידה ולא עלינו יאבדו לכם המזוודות שלפחות יהיו אתכם דברים בסיסיים כי בקובה קשה מאוד למצוא כאלה לרכישה.

דברים נוספים שכדאי לקחת לטיול בקובה

  • במזוודות כדאי להצטייד בקצת (בדגש על קצת) נשנושים, נייר טואלט ומגבונים. לא בכל שירותים ציבוריים יש נייר. גם אלכוג'ל יכול להיות שימושי אבל לא צריך בכמויות. בקבוק קטן יספיק.
  • בגדים – קחו בעיקר בגדים קצרים אבל גם קצת ארוכים דקים או עליונית כי קריר בערב. נעלי הליכה סגורות או שורש יהיו הכי נוחות, במיוחד ברחובות העקמומיים של טרינידד. ולא לשכוח כובע ומשקפי שמש.
  • משהו לשבת עליו בחוף אם אתם לא רוצים לשלם על שמשיה וכיסא.
  • קרם הגנה, אלתוש ופניסטיל ואת כל התרופות שאתם צריכים! אין לקנות! שימו בתיקי הגב שלכם אם אתם יכולים.
  • מטריה חזקה ועמידה – יש רוחות חזקות ויורד גשם רציני פעמיים ביום לפחות. לא תמצאו איפה לקנות אחת נורמלית.
  • לצלמים – תביאו סוללות וכרטיסי זיכרון ואת כל הציוד שאתם צריכים, כי אין איפה לקנות.
  • מצב רוח טוב 🙂

אוכל וחיי לילה בקובה

לפני הטיול קראנו הרבה מיתוסים של מטיילים שטענו שהאוכל בקובה לא טעים. אז זה לא לגמרי נכון. האוכל בקובה מאוד מאוד פשוט. לא תמצאו מסעדות גורמה. התפריטים יחסית בסיסיים ורובם מקבלים השראה מהמטבח האיטלקי. האוכל, כמו הרבה דברים במדינה, דומה לחדר אוכל בקיבוץ. לכן ההמלצה שלנו היא אל תבזבזו את הזמן- תלכו רק למסעדות מומלצות. כל השאר זה באמת ברמה נמוכה. אם זה מומלץ סימן שזה יהיה אוכל סביר. תשמרו את ההמלצות מראש על מפה אופליין כי לא תהיה לכם אפשרות לחפש במקום (כאמור, אין אינטרנט בכל מקום). קחו בחשבון שלמסעדות המומלצות יש תור, לפעמים ארוך במיוחד כי הקובנים לא הכי יעילים. השירות במסעדות באופן כללי לא משתווה לרמה שיש בארץ. למנות לוקח הרבה זמן להגיע, והמלצרים לא הכי קשובים לבקשות מיוחדות. יש סיכוי סביר עד גבוה שלא תקבלו בדיוק את מה שהזמנתם.

בקובה
האוכל בקובה מושפע מהמטבח האיטלקי

בכל עיר יש קאסה דה לה מוסיקה שם מתקיימת כל ערב הופעה חיה עם ריקודי סלסה ושואו. גם שם וגם במסיבות ומועדוני מוסיקה חיה, הדלתות נפתחות ורק לאחר כשעתיים מתחיל המופע. אז אם לא בא לכם להתייבש ולחכות, תגיעו שעה-שעתיים אחרי פתיחת הדלתות. קובה היא ארץ המוסיקה והריקודים אז אל תוותרו על מועודני מוסיקה חיה, במיוחד אם אתם בהוואנה, שם ניתן למצוא גם מועדונים מחתרתיים המהווים אלטרנטיבה לא רעה בכלל לקאסה דה לה מוסיקה התיירותית.

בקובה
קולה קובנית (הרי אין כאן קוקה קולה), ממנה גם מכינים "קובה ליברה" – רום וקולה

לסיכום, ההמלצות שכתובות כאן הן בעקבות החוויה האישית והסובייקטיבית שלנו, ויכול להיות שמטיילים אחרים יחשבו אחרת. אם יש לכם המלצות נוספות, או שאתם חולקים על דעתנו אתם יותר ממוזמנים להגיב לפוסט. ואם יש לכם שאלה שלא ענינו עליה, שלחו לנו למייל של הקונסיירז' או הגיבו כאן למטה ואנו נשמח מאוד לענות על כל מה שנוכל.

לקריאה על חוויות נוספות שלנו מקובה לחצו כאן.

כפי שהבטחנו בתחילת הפוסט – מצורפת כאן למטה מפה ששימשה אותנו במהלך הטיול. מה שמסומן בצבע אלו מקומות שאנחנו ממליצים עליהם מחוויה אישית. מה שמסומן באפור אלו המלצות שאספנו מאחרים במהלך ההכנות לטיול אך לא ביקרנו בהם ולכן לא יכולים לחוות עליהם דעה בעצמנו.

שיתוף:

פוסטים נוספים שיעניינו אותך:

תגובות

5 מחשבות על “טיפים מעשיים למטיילים בקובה”

  1. הבלוג שלכם מדהים ואני קצת מצטער שלא גיליתי אותו מוקדם יותר. תודה.
    שבוע הבא אנחנו בטיול משפחתי בקובה (מדובר ב 4 ילדים 5-17 יהיה מעני ן ;-)) .
    רציתי לשאול אם בכל מקום כולל בשוק השתמשתם ב cuc. או שאפשר וצריך להשיג גם מטבע של המקומיים?

    1. הקונסיירז'

      תודה רבה גולן!
      עדיף מאוחר מאשר לעולם לא 🙂
      השתמשנו אך רק ב-cuc, בכל מקום. היו כמה שווקים של מקומיים של פירות וירקות (לא נראו טוב) אבל לא ניסינו לקנות שם.
      בקולקטיבו בהוואנה למשל שילמנו גם ב-cuc וראינו שמקומיים הנסעו איתנו שילמו בשטר השני, כך שאין בעיה.

    2. אהלן גולן. ראיתי את התגובה שלך ורציתי לשאול איך היה לכם בטיול עם הילדים? אנחנו מתלבטים אם לנסוע כי שמענו שקובה לא מתאימה להם כל כך. מה המלצתך ?

      תודה !
      מיטל

  2. אשמח להמלצה על קאסות בהוואנה וויניאליס.
    אנו זוג עפ 3 ילדים בני 10 עד 16. נשמח להמלצה לטיול בן 5 ימים.
    האם כדאי מאורגן או שאפשר עצמאית? ווכיצד מתניידים בין מקום למרום 5 איש?
    תודה רבה

    1. הקונסיירז'

      היי מירה,
      אנחנו יכולים להמליץ רק על קאסות בהן ביקרנו.
      את יכולה למצוא אותן בפוסטים שלנו על הוואנה, טרינידד וויניאליס
      אפשר לטייל עצמאית, לא חובה לטייל בטיול מאורגן. אנחנו טיילנו באופן עצמאי ואת מוזמנת לקרוא את הפוסטים שלנו על מנת להרכיב מסלול שמתאים עבורכם.
      אנחנו הזמנו הסעה ממקום למקום דרך בעלי הקאסה שבה ישנו. בחלק מהמקרים הגיע אוטו גדול או מיניבוס שלקח אותנו ועוד מטיילים, ולכן אין מה לדאוג – בעלי הקאסות ידאגו לכם.
      שיהיה בהצלחה! תהנו 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *