מסע בחצי האי האיברי – טיול בספרד ופורטוגל ברכב שכור

שיתוף:

ניתן לכנות את המסע שלנו בספרד ופורטוגל "טיול טעימות" – עיקר העניין היה לטעום מכמה שיותר דברים שיכלו שתי המדינות להציע – ערים, נופים בדרך, אוכל ויינות שנשפכו מכל כיוון. לכן קפצנו ממקום למקום ברכב השכור שלנו, אותו כינינו "חוזליטו", ולא השתהינו זמן רב במקומות בהם ביקרנו. עשינו את ה"היילייטס" והמשכנו הלאה, במטרה להספיק כמה שיותר. את רוב המסלול הכנו מראש, עם הזמנת הרכב והמלונות מבעוד מועד. לכל יעד שהגענו הייתה לנו רשימת אטרקציות והחלטנו במקום (לפי הזמן, החשק ומזג האוויר) איפה הכי בא לנו לבקר. מכיוון שהיינו עם זוג חברים, היו מקומות בהם בחרנו להתפצל וכל זוג עשה אטרקציות אחרות לפי הקצב והרצון שלו. את עיקר הארוחות אכלנו יחד, והנסיעות היו משותפות. חשוב לבחור בזוג חברים שאתם מסתדרים איתם היטב למסע כל כך ארוך, כי יש צורך להתחשב לא רק בבן הזוג שלכם, אותו בחרתם לטוב ולרע, ואכן עשינו את הבחירה הנכונה שנסענו עם בר ואיתמר 🙂

ספרד ופורטוגל
חשמלית בליסבון

המסלול שעשינו

הטיסה שלנו עם Air Europa נחתה במדריד, שם אספנו את הרכב ומיד התחלנו במסלול, מבלי להיכנס למדריד עצמה.
המסלול הלך ככה:

האזינו לפרק המיוחד של טרמינל פודקאסט על ליסבון

בדיעבד ייתכן שהיינו מעדיפים לרווח קצת את המסלול, או לוותר על חלק מהמקומות על מנת ליהנות מיותר זמן במקומות אחרים. הרגשנו שזאת הייתה קצת "ריצה מהירה להספיק הכל" ופחות הספקנו לנוח בחופשה. לכן, אנחנו ממליצים למי שרוצה לעשות כמונו לוותר על טולדו בתחילת הטיול ולנסות למצוא טיסה למלאגה, שנמצאת בקוסטה דל סול (דרום ספרד). משם אפשר לבקר בערים השונות בחבל אנדלוסיה יותר בקלות, בטיול מעגלי או טיול "כוכב". בנוסף, היינו מוסיפים זמן לאזור אלגרבה בדרום פורטוגל ולעיר פורטו בצפון פורטוגל כי אהבנו מאוד את שניהם.

ספרד ופורטוגל
חבל למאנשה בדרום ספרד

השכרת רכב בספרד ופורטוגל

את הרכב שעשה איתנו את המסע הארוך שכרנו מבעוד מועד דרך חברת Europecar. בחרנו מראש רכב גדול יחסית שיוכל להכיל ארבעה נוסעים פלוס מזוודות ותיקים. חשוב לציין בהקשר זה שכולנו נסענו עם מזוודות קטנות (טרולי) ותיקי גב, ובכל זאת הבגאז' היה צפוף וחלק מהתיקים חלקו איתנו מקום במושב האחורי. עם זאת, רכב גדול מדי יכול להיות מכשול בכניסה לסמטאות הצרות של הערים העתיקות הן בספרד והן בפורטוגל. אם אתם מתכננים לקחת יותר ציוד, יש לקחת זאת בחשבון בבחירת הרכב המתאים למסע. ממליצים לעשות השוואת מחירים לפני שבוחרים רכב.

איסוף הרכב היה משדה התעופה של מדריד. ביציאה מטרמינל 2 יש דוכנים של כל החברות ומגרש מכוניות גדול. איסוף הרכב יכול לקחת כשעה ואף יותר אז קחו זאת בחשבון בחישוב הזמנים של היום הראשון. בחברת ההשכרה נתנו לנו פז'ו 2008 ידני, שבהמשך כינינו בשם "חוזליטו". כשמקבלים את הרכב, צלמו אותו מכל הכיוונים על מנת לא להתווכח עם חברת ההשכרה כשמחזירים אותו. נקודה מעניינת לציין היא ששמנו לב שלרכב אין אנטנת רדיו והערנו את תשומת ליבו של הפקיד, שהסביר לנו באנגלית עילגת שהם לא מספקים אנטנות כי הן נפוצות מאוד להיגנב… אז רדיו היה לפרקים והסתמכנו בעיקר על הדיסק און קי עם מוסיקה שהבאנו מהבית (ומזל גדול שהבאנו).

הרכבים בספרד ופורטוגל, כמו באירופה כולה הם ידניים ברובם, ואם רוצים רכב אוטומט צריך לבקש במיוחד. אנחנו באופן אישי מאוד ממליצים לקחת רכב הילוכים. ספרד ופורטוגל ידועות בערים העתיקות הנשפכות על הרים ומצוקים בזווית בלתי הגיונית לבני אדם נורמטיביים, ולכן רוב הטיול כולל עליות ומורדות שגם רכב הילוכים מתקשה לבצע, על אחת כמה וכמה רכב אוטומט. באותו הקשר נציין שכדאי שבחבורה יהיה יותר מנהג אחד מיומן בנהיגה על גיר הילוכים, ורצוי שהנהגים יהיו מנוסים. היו מספר מקומות לאורך המסלול שדרשו מיומנויות נהיגה מתקדמות. אם אתם אינכם כאלה, נסו להימנע מכניסה לערים העתיקות (בכניסה לכל עיר יש מגרשי חניה גדולים, משם אפשר לקחת תחבורה ציבורית), ומכניסה ברכב לליסבון ומדריד שכן הנהיגה שם קשה מאוד – הן מבחינת הסדרי התנועה והן מבחינת הנהגים מסביב. זה כמו לנהוג בחיפה או בירושלים, אבל ממש באקסטרים. ממליצים בשתי הערים לחנות את הרכב ולהשתמש בתחבורה ציבורית או ב- Uber (אנחנו מצאנו שהם יעילים, זולים יותר ממוניות והנהגים הרבה יותר נחמדים). אם אין לכם עדיין חשבון, תוכלו לפתוח אחד ולקבל הטבה לחברי הקונסיירז'.

כמובן שבענייני ביטוח אנחנו לא מתפשרים, ולקחנו את הביטוח הכי מקיף שיש כולל צמיגים, שמשות וצד ג'. בדברים האלה לא לוקחים סיכון. לפני הטיסה שמענו על מקרים רבים של פריצות לרכבים (בעיקר בפורטוגל) בהן שברו שמשות ולקחו מזוודות וציוד מהרכב. ממליצים לעשות ביטוח טוב גם לרכב וגם למטען שלכם, ולחנות בחניונים מוסדרים, שלא נדע טפו טפו טפו.

נסיעות וניווט

קחו בחשבון שהנסיעות בין הערים השונות הן בין שעה וחצי לשלוש וחצי שעות, בנסיעה רגועה על כבישים מהירים ועם עצירות שירותים וחילוץ עצמות בדרך. לכן אנו מאוד ממליצים שיהיו מספר נהגים בחבורה שיוכלו להחליף בניהם, כדי שכל אחד בתורו יוכל גם לנוח קצת במושב האחורי. אנחנו דאגנו שלצד הנהג ישב מישהו ער שיארח לו חברה, תוך שהנוסעים מאחור מנמנמים להם בדרך. יש אזורים שמאוד לא רצוי לנמנמם בהם, שכן הנופים מטריפים…

לניווט השתמשנו ב- GPS שהיה ברכב השכור, וכן בניווט של Google Maps בטלפונים אם רצינו להגיע לנקודה יותר ספציפית, כמו מלון או מסעדה. Waze עבד לנו פחות טוב בספרד ופורטוגל. שימו לב שלפעמים גוגל מפות מנווט לתוך רחובות עם שלט "אין כניסה" אז בתוך הערים העתיקות לפעמים עדיף פשוט לעקוב אחרי השילוט. Centro זה מרכז העיר, ויש בדרך כלל שילוט לאטרקציות המרכזיות. טיפ חשוב נוסף הוא לסמן בהגדרות הניווט "הימנע מכבישי אגרה", ואז תזכו לנסוע בדרכים הצדדיות יותר שהן גם אלו עם הנוף היותר מרשים. אנחנו בדרך כלל בחנו את שתי האפשרויות לפני שיצאנו לדרך, וברוב המקרים הדרכים הצדדיות לא האריכו את הזמן או את המרחק בהרבה וזה היה יותר יפה וגם יותר חסכוני. כמובן, שאם מעדיפים להגיע מהר ובקלות כדאי לעלות על הכבישים המהירים. בספרד ופורטוגל אלו עולים כסף (לא מעט). פירוט על כבישי האגרה בכל מדינה תוכלו למצוא בפוסטים הבאים שלנו.

ספרד ופורטוגל
עמק הדורו בפורטוגל

מלונות בספרד ופורטוגל

מכיוון שמדובר בטיול ארוך של שלושה שבועות, ניסינו למצוא אפשרויות לינה מוזלות יחסית, ולא הלכנו על מלונות היוקרה. ברוב הערים בהן ביקרנו הזמנו מלון דירות דרך Booking.com או דירת Airbnb וזה היה מאוד נוח. בחלק ממקומות האירוח ישנו כל זוג בחדר נפרד, ובחלקם לקחנו דירה עם שני חדרי שינה וסלון ומטבח משותפים. השתדלנו לבחור דירות שיש בהן מקלחת ושירותים נפרדים לכל חדר, אבל היו ערים בהן חלקנו את אותם המקלחת והשירותים. כל אחד ומה שמתאים לו, כמובן שזה תלוי ברמת החברות בניכם.

תקופת החגים בארץ (ספטמבר-אוקטובר) היא כבר קצת אחרי שיא העונה התיירותית בספרד ופורטוגל (יולי-אוגוסט) ולכן מחירי המלונות היו נמוכים יותר, אם כי התפוסה הייתה גבוהה ולכן העדפנו להזמין הכל מראש ולא להסתבך בטיול עצמו עם הזמנת מלונות. שימו לב שבמידה ומדובר בדירת Airbnb יש ליצור קשר עם הבעלים של הדירה מספר ימים קודם לכן ולעדכן מתי תגיעו, על מנת שיוכלו לחכות לכם עם מפתח והסברים על הדירה. הקשר עם בעל הדירה בזמן השהות שלכם בה חשוב ולעיתים הכרחי, כך שמומלץ לשמור את המספר שלהם בווטסאפ או לתקשר דרך הצ'אט של Airbnb.

ספרד ופורטוגל
הכפר אובידוש בפורטוגל

האוכל בספרד ופורטוגל

באופן קצת מפתיע, לא כל המסעדות בטיול היו הצלחה מסחררת, ולקח זמן עד שהבנו את העסק והצלחנו למצוא מסעדות טובות. נעזרנו הרבה ב- Google Maps ובאפליקציית TripAdvisor על מנת למצוא מסעדות מומלצות בעלות ציון גבוה, שכן שיטוטים עצמיים הובילו אותנו למקומות לא טובים כל כך.

לפי דעתנו האוכל בפורטוגל טעים יותר מהאוכל בספרד, וכך גם השירות. באופן כללי בשתי המדינות השירות די איטי, לא מאוד אדיב ולעיתים נתקלים במלצרים שאינם דוברי אנגלית (הפורטוגזים מדברים אנגלית טובה בהרבה מהספרדים, והם גם יותר נחושים להבין אתכם). לחבר'ה האלה יש זמן. ברוב המקומות צריך לבקש תפריט באנגלית, אם ישנו אחד כזה (לא תמיד) ולעיתים צריך לעשות קצת עבודת פענוח. אם אתם לא בטוחים – לכו על בטוח – פיצה, פסטה, סטייק.

שימו לב שבשתי המדינות, ובספרד זה מורגש בעוצמה גבוהה יותר, יש את תרבות הסיאסטה – מנוחת הצהריים. ככל שתרחיקו מהערים הגדולות, כך שעות הפתיחה של המסעדות והחנויות יצטמצמו ותתקשו למצוא מקומות פתוחים בשעות שעבורנו נראות נורמטיביות לחלוטין לאכול בהן. בספרד, לדוגמה, המסעדות נפתחות רק סביב עשר בבוקר (אז אין מה לחשוב על ארוחת בוקר מוקדמת), נסגרות לקראת השעה שתיים בצהריים, נפתחות שוב בשעה שבע בערב ונסגרות סביב עשר בלילה. בפורטוגל שעות הפתיחה מורחבות קצת יותר, אבל גם שם באזורים הכפריים סוגרים את המסעדות בשעות הצהריים ופותחים שוב רק בערב. חלק מהמקומות נשארים פתוחים אבל מגישים רק שתיה והמטבח סגור, כך שגם אם באפליקציות השונות כתוב שהמסעדה פתוחה זה לא בהכרח אומר שיהיה לכם מה לאכול בה. כדאי מאוד לתכנן את המסלול היומי כך שתגיעו לארוחת צהריים סביב השעה אחת, אחרת תישארו רעבים.

פתרון טוב ל"סתימת חורים" זה להיכנס לאחד הסופרים ולקנות נשנושים, פירות ושתיה שיהיו אתכם ברכב, ככה גם אם נתקעתם בלי מקום לאכול בו תוכלו לפחות לעשות איזה פיקניק קטן בדרך (זה גם מוזיל קצת את העלויות של הטיול). בחלק מהדירות שלקחנו היה מטבח, והעדפנו לקנות מצרכים בסופר ולהכין לעצמנו ארוחת בוקר כדי שנוכל לצאת מוקדם ולא לבזבז זמן על מסעדה.

למקומות טובים באמת, כמו מסעדות שף או מישלן (יש הרבה כאלה בספרד ופורטוגל) רצוי להזמין מקום מראש. נכון, זה מאוד קשה לתכנן מראש מתי תגיעו עם כל הנסיעות ומה בדיוק תרצו לאכול, אבל זאת הדרך היחידה (במיוחד אם אתם ארבעה) לאכול במסעדות שוות. באפליקציות השונות אפשר לסנן לפי שעה שרוצים להגיע ולהזמין שולחן אונליין כך שלא חייבים להתקשר למסעדות בטלפון. ממליצים להשתמש באפליקציית The Fork להזמנת שולחן.

בשתי המדינות היין זורם כמו קולה (וגם עולה כמוה) וכל היינות ששתינו היו מעולים! אם אתם טיפוסים של בירה, נכונה לכם אכזבה שכן המבחר די מצומצם ואין מהסוגים הידועים למעט בפאבים איריים ששזורים פה ושם. טיפוסי היין יתענגו על כל טיפה. פרטים נוספים על מנות שחובה לטעום, מסעדות מומלצות וסיורי יקבים תוכלו למצוא בפוסטים הבאים והמפורטים יותר על היעדים בהם ביקרנו בספרד ופורטוגל.

כסף ועלויות

בספרד ופורטוגל מתנהלים ביורו. בספרד ברוב המקומות מקבלים כרטיסי אשראי, עם זאת בפורטוגל מתנהלים לרוב במזומן. מכונות האשראי שלהם לא תמיד עובדות, וברוב המקרים מקבלות רק כרטיסים מקומיים וכך מצאנו את עצמנו משלמים רוב הזמן במזומן (גם בערים הגדולות כמו פורטו וליסבון). בשתי המדינות כמעט בשום מקום לא מקבלים אמריקן אקספרס, ראו הוזהרתם.

כספומטים יש בשתי המדינות בשפע, אם כי בפורטוגל לא כולם מאפשרים הוצאת כסף באמצעות כרטיסים בינ"ל. יש גם דוכני Change רבים בערים, כך שלא נתקלנו בבעיה בנושא. ממליצים בחום להשתמש בשירות של Fly Money שבאמצעותו מזמינים את הכסף אונליין והוא מחכה בסניף של בנק הפועלים בנתב"ג. מאוד קל ונוח ושערי החליפין טובים.

שתי המדינות, ספרד ופורטוגל, זולות באופן יחסי ממדינות אחרות באירופה וכן מהמחירים בישראל. ארוחות בוקר וצהריים עלו בין 20-30 יורו לזוג, וארוחות ערב בין 40-60 יורו לזוג. כניסה לאטרקציות עולה בין 5-15 לכרטיס. מים עולים 1.5 יורו לבקבוק גדול, ושתיה קלה שוות ערך לכוס יין טובה ועולה בין 3-5 יורו.

מתן טיפים במסעדות ולנותני שירות – בתגובות ובבלוגים שקראנו טרם הטיול הדעות בעניין היו חלוקות. בעיקרון בשתי המדינות מקובל לעגל כלפי מעלה. אנחנו חשבנו לנכון לתגמל את מי שנתן לנו שירות וברוב המקרים השארנו תשר של 10%. את המדריכים שאהבנו וחשבנו שעשו עבודה טובה פינקנו בתשר נדיב. בשום מקום לא דרשו זאת מאיתנו, ואף אחד לא העיר לנו אם השארנו מעט או הרבה. נותני השירות תמיד הודו לנו בחיוך. אנחנו מאמינים בגישה שבה טוב להיות נדיב ולהודות על השירות שקיבלת. גם אם במדינה לא מקובל לתת טיפ אנחנו נותנים. לשיקולכם כמובן.

ספרד ופורטוגל
פורטו

לסיכום, הבחירה לטוס בתקופת החגים (ספטמבר במקרה הזה) הייתה טובה, שכן מזג האוויר היה רוב הזמן מושלם, וזו התקופה שאחרי שיא התיירות בשתי המדינות. המסלול שלנו עבר בין ערים עתיקות, גדולות כקטנות, איזורי קיט וחופים, הרים גבוהים, כפרים לבנים, עמקים מלאי כרמים עמוסים באשכולות ענבים בשלים, ומחוזות נידחים בחצי האי האיברי. לחלקם עוד נחזור לטעימה נוספת, הפעם ארוכה יותר ככל הנראה.

בפוסטים הבאים נפרט יותר על נקודות הציון במסלול של ספרד ופורטוגל אותו עשינו, ונשתף אתכם בטיפים והמלצות לכל מקום ומקום. הישארו בסביבה.

שיתוף:

פוסטים נוספים שיעניינו אותך:

תגובות

2 מחשבות על “מסע בחצי האי האיברי – טיול בספרד ופורטוגל ברכב שכור”

  1. גילה שרון

    היי
    תודה על הפוסטים הנהדרים שלכם
    אני לא מוצאת את הפירוט על הערים בדרום ספרד. תוכלו לכוון אותי ?
    תודה ותמשיכו לטייל, להנות ולספר לנו
    גילה

    1. הקונסיירז'

      היי גילה,
      בתחילת פוסט זה תחת הכותרת "המסלול שעשינו" מפורטים כל המקומות בהם ביקרנו.
      לחיצה על כל אחד מהם תוביל אותך לפוסט ייעודי על אותו מקום.
      יש פוסטים שכתבנו על טולדו, קורדובה, רונדה, גיברלטר ועוד ועוד.
      קריאה מהנה 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *