טיול בפורטוגל – עמק הדורו – בין כרמים ונופים

שיתוף:

עמק הדורו (לעיתים מכונה עמק הדואורו) הממוקם באזור צפון פורטוגל, הוא אחד מהאזורים היפים ביותר לטיול בפורטוגל. במרכזו של העמק עובר נהר הדורו, שמקורותיו בצידו הספרדי של הגבול בין שתי המדינות, והדלתא שלו בעיר פורטו, שעל שמה נקרא יין פורט – היין המפורסם של האזור. סביב נהר הדורו ישנם הרים וגבעות עם מדרונות תלולים, בנופים שדומים קצת לאזור הגליל שלנו. כל אותם מדרונות עמוסים בכרמי ענבים As far as the eye can see. עמק הדורו ידוע בתעשיית היין שלו, ותוכלו למצוא בו יקבים רבים המתמחים בייצור יינות שונים, ובין היתר את יין הפורט, יין בלנד מיושן, עשיר, עמוק ומתוק.

נהר הדורו

לעמק הדורו הגענו במסגרת הטיול שלנו בפורטוגל ברכב שכור, וזו למעשה הייתה הנקודה האחרונה שלנו בפורטוגל, כי משם חזרנו חזרה לספרד במסגרת טיול ברכב שכור בספרד פורטוגל. יצאנו מהעיר פורטו ברכב השכור הספרדי שלנו, אותו כינינו "חוזליטו", לכיוון עמק הדורו. שם טיילנו יומיים עם לינה לילה אחד בעמק עצמו, לפני שחצינו את הגבול הבלתי נראה לכיוון סלמנקה בספרד. בפוסט זה נספר לכם על החוויות שלנו וניתן לכם המלצות לתכנון טיול בעמק הדורו.

האזינו לפרק בפודקאסט "טרמינל" על טיולים בדרכי יין

מתי ואיך מגיעים לעמק הדורו

לעמק הדורו אפשר להגיע בכל עונות השנה, אבל ישנן עונות מיוחדות הקשורות בתהליך ייצור היין שבהן מומלץ יותר להגיע לאזור, ואי לכך הוא גם יותר עמוס בתיירים. אם אתם מתכננים למשל טיול לפורטוגל באוקטובר או בספטמבר (תקופת החגים שלנו) – זוהי עונת הבציר באזור. אנחנו הגענו לשם בדיוק בשיא תקופת הבציר וזו הייתה חוויה מיוחדת במינה.

לעמק הדורו אפשר להגיע כל השנה

את יין הפורט מייצרים בשיטות מסורתיות באמצעות דריכה על הענבים ברגליים (כן כן, אמיתי). הגברים של האזור מגיעים ליקב בשעות הערב אחרי העבודה ומבצעים את מלאכת הדריכה הקשה והמורכבת בצעדים קבועים ומדודים כאשר אחד מהם מנהל את כל תצוגת הריקוד היפה הזו (אל תדאגו הם שוטפים רגליים לפני כן). הקהילה הופכת את המאורע לחגיגה שלמה עם שירים, ריקודים ויין פורט אל תוך הלילה. מי שרוצה יכול להירשם (מבעוד מועד) להשתתף בדריכה עצמה או לקחת חלק בחגיגות שנעשות סביבה. אנחנו זכינו לראות את טקס דריכת הענבים וזו חוויה שאסור לפספס למי שמגיע באותה תקופה. כמובן שמדובר בתקופה עמוסה יותר מכל הבחינות וצריך לקחת זאת בחשבון.

טקס דריכת הענבים

עמק הדורו ממוקם כאמור ממזרח לפורטו בפורטוגל, וממערב לעיר סלמנקה בספרד. העמק מתפתל לאורך פיתוליו של נהר הדורו. אפשר לקחת טיסה לפורטו ומשם לקחת רכב שכור ולנסוע לכיוון עמק הדורו, או להגיע עם רכב שכור במסגרת טיול מליסבון. צריך לקחת בחשבון שהנסיעה בתוך העמק ארוכה ואם ברצונכם להגיע לאזור פינהאו שהוא האזור המרכזי של הכרמים והיקבים, לא מומלץ לעשות זאת במסגרת טיול יום מפורטו, אלא להעביר לפחות לילה אחד בעמק הדורו כדי שתוכלו להגיע לאזורים המעניינים ולחוות כמה שיותר אטרקציות באזור מבלי לבלות כל כך הרבה שעות בכביש. הכי מומלץ להגיע לאזור ברכב שכור, אבל אם אינכם רוצים זאת, ניתן לעשות שייט מפורטו על נהר הדורו שעוגן במקומות מעניינים שונים לאורך העמק עצמו. לדעתנו כדאי להקדיש לאזור יומיים-שלושה אם אתם רוצים לשלב בטיול של שבוע וחצי-שבועיים בפורטוגל. אפשר כמובן להגיע רק לשם למשך שבוע בשביל לנוח ולהינות מהשלווה.

כדאי להקדיש לעמק הדורו מספר ימים

למי שבחר לנסוע ברכב שכור מפורטו לעמק הדורו, אנחנו ממליצים לבחור בדרכי הנוף ולא בדרכים הראשיות והמהירות. עקבו אחר כביש מספר N118 ווממנו עברו לכביש מספר N222. הכביש מתפתל לאורך הנהר, לעיתים עולה להרים שמסביב ואז נשקף נוף יפהפה על כל האזור, ולעיתים הכביש ממש נושק לנהר עצמו ותוכלו להתרשם מהסירות והצמחיה היפה שבדרך. זו דרך נוף מרהיבה ביופיה ורק היא כשלעצמה אטרקציה מדהימה בעמק הדורו!

אטרקציות מומלצות בעמק הדורו

כאמור, עמק הדורו עצמו עם הנופים המרהיבים הוא אטרקציה בפני עצמה. אבל בכל זאת – מה אפשר לעשות כאן? אז ציינו כבר שאפשר לעשות שייט בנהר הדורו שיוצא מהעיר פורטו וחוזר אליה. יש גם פעילויות Out Doors באזור כמו דייג, מסלולי הליכה, קייקים וספורט מים למינהם. תוכלו גם להסתובב בין העיירות והכפרים השונים בעמק ולהתרשם מהקהילות שחיות שם באופן מסורתי כאילו הזמן עצר מלכת.

הזמן עוצר מלכת

אבל האטרקציה המרכזית בעמק הדורו היא ללא ספק ביקור ביקבי האזור. לכל יקב שעות פתיחה משלו, ושעות סיורים. היקבים הגדולים והפופולאריים יותר פתוחים יותר שעות ומספקים סיורי טעימות מדי שעה. יקבי הבוטיק הקטנים יותר פתוחים פחות ימים ושעות למבקרים, ומספקים סיור אחד ביום (תלוי בכמות הנרשמים). מומלץ לעשות מחקר מקדים לאילו יקבים תרצו להגיע וחשוב מאוד לתאם הגעה לסיורים מראש. בייחוד אם הגעתם בתקופה פופולארית כמו תקופת בציר היין. אנחנו לא עשינו זאת והצטערנו על כך, כי הסתובבנו בין מספר יקבים שבהם כל הסיורים היו מלאים, או שהסיור הבא יוצא רק בעוד שלוש שעות וסתם כיתתנו רגלינו עד שמצאנו יקב שהיה מוכן לקבל אותנו לסיור. חוויה ארוכה, מתסכלת ומיותרת. הזמינו מקום מראש. אנחנו ביקרנו בשני יקבים:

Quinta da Pacheca

יקב קטן יחסית שנמצא ליד העיירה Peso da Régua שהיא עיירה יחסית מרכזית עם מסעדות וסופרמרקטים. ביקב יש בית מלון בוטיקי ויפה, ואף אפשרות לישון בחדרים שנראים כמו חביות יין באמצע הכרם. מאוד נחמד אבל יקר. אנחנו הגענו לשם לסיור טעימות (בעונה התיירותית יש מספר סיורים ביום). הסיור היה מצוין, עם המון הסברים ומדריך משעשע במיוחד (ממוצא צרפתי). במהלך הסיור זכינו לראות את טקס דריכת היין. טעימות היין לעומת זאת היו פחות לטעמנו ולכן גם לא רכשנו שם בקבוקים. למרות המגוון שקיבלנו לטעום, אף אחד מהיינות לא מצא חן בעינינו. אם אתם באים בשביל החוויה והסיור – היקב מומלץ מאוד. אם אתם אניני טעם ומביני עניין, אולי קצת פחות.

כדאי להזמין סיור ביקב מראש

Quinta da Roêda – Croft Port

אחד היקבים הגדולים והידועים ביין פורט הוא יקב CROFT. ביקרנו בסניף של היקב מספר ימים קודם לכן בעיר פורטו, שם הם מאחסנים את החביות והבקבוקים שלהם. CROFT מחזיקים במספר יקבים באזור עמק הדורו, ואחד מהם הוא זה שהגענו אליו – קינטה דה רואדה. שם קיבלה אותנו מדריכה מקסימה וחביבה שהראתה לנו את הכרמים עצמם (ואף עשתה לנו משחק לזיהוי זנים שונים של ענבים), לקחה אותנו למיכלי הדריכה של היין שם ראינו איך ממלאים את המיכל בענבים לטובת טקס הדריכה שיתקיים שם בערב, ולבסוף לקחה אותנו למרפסת הטעימות שם קיבלנו טעימה של מספר סוגי יינות. היינות של קרופט מצויינים! נהנינו גם מהסיור וגם מהיין עצמו ואף רכשנו לעצמנו מספר בקבוקים. מומלץ בחום.

בריכת הענבים לדריכה
יין הפורט הנפלא של יקב קרופט

מלונות בעמק הדורו

ישנן הרבה אפשרויות לינה בעמק הדורו, החל מצימרים קטנים ועד מלונות בוטיק מפוארים. אם אתם רוצים לישון במקום מרכזי, בחרו בעיירות רגואה או וילה ריאל, שם יש מסעדות, חנויות וסופרמרקטים. אבל המלונות המומלצים בעמק הדורו הם דווקא אלה שיושבים בתוך הכרמים או ביקבים עצמם. יקבים רבים מציעים אפשרות לינה בתוך הכרם וזו חוויה בלתי נשכחת. שימו לב שחלק מהיקבים מעט מרוחקים מהדרכים הראשיות, ולעיתים ההגעה אליהם כרוכה בנסיעה בדרכים לא סלולות ומפותלות מאוד. זה מה שקרה לנו.

חלק מהמלונות והיקבים יושבים בכרמים עצמם

אנחנו הזמנו מלון בוטיק שממוקם במעלה הר הצופה אל כל עמק הדורו במלוא הדרו, שנמצא במרכזו של כרם ענבים (שהיה מפוצץ באשכולות ענבים סגולים וגדולים). ההגעה למלון מורכבת מאוד והוא גם לא ממש מסומן בגוגל ולכן התקשינו למצוא אותו בתחילה. חוזליטו שלנו (הרכב השכור) ואיתמר הנהג עבדו מאוד קשה כדי להגיע למלון, עם סיבובים בדרך לא דרך מעל תהום, כשבמידה ומגיע מולך רכב אחר – אחד מכם לא ישרוד. אחת החוויות המפחידות, אבל המלון והנוף הנשקף ממנו היו שווים כל לחיצה על הקלאצ' (מאוחר יותר עשינו את אותה נסיעה בלילה, חוויה מלחיצה פי כמה וכמה).

חוזליטו האמיץ

המלון מנוהל על ידי קרלוס ומשפחתו, ואוסף החתולים המטופחים שלהם שמסתובבים בחצר (אבל אסור להכניסם למלון). קרלוס הוא טיפוס קצת סטלן, נראה לנו שהוא מגדל עוד דברים שם חוץ מענבים… מי שצפה בסדרה שנות השבעים – מדובר בכפיל של ליאו. הוא סיפר לנו על עצמו ועל המשפחה, ועל הכרם שלהם ועל המלון והיה אדיב וחביב ביותר. כשסיפרנו לו על החוויה המטלטלת שהייתה להגיע למקום הוא חייך ואמר "אחרת זה לא היה מעניין" 🙂
החדרים היו נוחים ומרווחים, והמלון מאוד נעים אם כי לא מפואר. יש בריכה קטנה בחצר עם מרפסת מטורפת לכיוון הנוף, ואפשר פשוט לשבת שם לקרוא ספר, לשתות יין פורט, לצפות בנוף בשעת השקיעה ולהתענג על השלווה. ארוחת הבוקר הייתה טעימה ומגוונת וליאו ואשתו הכינו לנו ביצים לבקשתנו. אפשר להישאר שם שבוע וזה לא ימאס.

הנוף מחדר המלון

עמק הדורו – דברים שחשוב לדעת

1. הזמינו מראש

בעונות הפופולאריות והתיירותיות יותר (כמו עונת הבציר) צריך ואף חובה להזמין מראש מקום לינה, סיורי טעימות ביקבים, אטרקציות למינהן (כמו השתתפות בחגיגות דריכת היין) ומקום במסעדות. אל תהיו ספונטניים בהקשר הזה. אנחנו ניסינו להיות ספונטניים וזה לא היה רעיון מוצלח.

בעונת הבציר חובה להזמין מראש

2. אוכל וסיאסטה בעמק הדורו

עמק הדורו הוא פסטורלי ויפה, אבל מדובר באזורים הכפריים של פורטוגל, ולכן שעות העבודה יחסית מצומצמות. בשעת הסיאסטה (בין 14:00-18:00) לא תצליחו למצוא מסעדות פתוחות בעמק הדורו. אנחנו יצאנו מפורטו בנסיעה לכיוון עמק הדורו שלוקחת כשלוש שעות והגענו בדיוק לשעת הסיאסטה ולכן לא הצלחנו למצוא מקום לאכול בו. אחרי שיטוטים רבים ואינספור נסיונות פשוט נסענו למלון שלנו ודילגנו על ארוחת צהריים. היו עוד תיירים רבים שנתקלנו בהם בדרך והיו רעבים בדיוק כמונו. תתכננו את הלו"ז שלכם ככה שתצליחו להגיע למסעדה לארוחת צהריים מוקדם יחסית או שתצטיידו באוכל מהסופר ותעשו פיקניק.

לגבי ארוחות ערב – יש באזור עמק הדורו המון מסעדות יוקרתיות ואף מסעדות מעוטרות במישלן. אבל אם לא הזמנתם מקום הרבה זמן מראש, במיוחד בעונה התיירותית, תיתקעו בלי מזון. גם שם נפלנו בנסיוננו להיות ספונטניים ולבסוף אכלנו ארוחת ערב במסעדה בעיר רגואה שהייתה בסגנון "מחנה 80". מסעדה משפחתית עם אוכל סביר פלוס. לא מה שרצינו כל כך אבל המנות היו גדולות ומשביעות מאוד (במיוחד למי שלא אכלו ארוחת צהריים).

מי שלא הזמין מסעדה מראש יאכל ענבים בכרם

3. נסיעות ארוכות

אם אתם רוצים לעשות מסלול דומה לשלנו ולנסוע מפורטו דרך עמק הדורו לכיוון ספרד, קחו בחשבון שהנסיעות ארוכות. אנחנו בילינו לפחות ארבע שעות בנסיעה בתוך עמק הדורו בכל אחד מהימים (היינו שם יומיים, לילה אחד). אפשר בהחלט לעשות את הטיול הזה לאורך יותר ימים ולנסוע פחות. כדי להגיע לאזור המרכזי של היקבים צריך להגיע לאזור פינהאו, שנמצאת כשלוש שעות נסיעה מפורטו, הדרך מאוד מאוד יפה אבל מומלץ להצטייד במוסיקה טובה ונשנושים לדרך. אם אתם עם ילדים, תכינו עבורם עיסוקים לנסיעה.

תהנו מהנסיעה

4. בקבוקי יין במזוודה

אם הגעתם עד עמק הדורו וביקרתם ביקבי בוטיק – לא תרכשו כמה בקבוקים? בוודאי שכן! היין הפורטוגלי טעים ומאוד זול, ויין הפורט המיוחד עולה בארץ הרבה כסף לעומת המחירים האטרקטיביים שתמצאו שם, כך שמאוד מאוד מומלץ לרכוש מספר בקבוקי יין ולהביא אתכם לארץ. עם זאת, חשוב לזכור שעל מנת להעביר את אותם בקבוקים בטיסה תצטרכו לשלוח אותם במזוודה לבטן המטוס. אם אתם טסים בטיסת לואו קוסט או שתכננתם לטייל עם מזוודת טרולי, זה משהו שכדאי לחשוב עליו מבעוד מועד. אנחנו קנינו מספר בקבוקים ונהנינו מהם מאוד יחד עם כל המשפחה.

אל תעזבו בלי כמה בקבוקים

לסיכום

עמק הדורו בפורטוגל הוא אזור מרהיב ביופיו עם נופים ואווירה של טוסקנה. מומלץ מאוד לבקר בעמק הדורו במסגרת טיול בפורטוגל, במידה ויש לכם זמן להנות ממנו ולשאוף את האוויר הצלול עד הסוף לריאות. עמק הדורו ופורטו הם המקומות המועדפים עלינו בטיול בפורטוגל, ואנחנו ללא ספק נחזור אליהם בעתיד לשתות עוד בקבוקים של יין פורט ולספוג את האווירה של האזור המקסים הזה.