טיול בפורטוגל – העיר פורטו ויין הפורט

שיתוף:

אם בחרתם בפורטוגל כיעד לטיול הבא שלכם, בוודאי תכננתם להגיע לעיר פורטו היפה. ליסבון, בירת פורטוגל היא כמו תל אביב שלנו (אם כי קצת יותר מנומנמת). היא תוססת, חיה, צעירה, מגניבה ואף מעט היפסטרית. תוכלו לקרוא את החוויות שלנו בליסבון בפוסט שכתבנו עליה. בפורטו לעומת זאת, האווירה שונה לגמרי ומעט מזכירה את חיפה שלנו. עיר שנשפכת מההר אל הים, עם בתי קפה ומסעדות על גדת המים בהם אפשר לצפות בעוברים והשבים בעודכם לוגמים כוס יין פורט. יש בה בפורטו אווירה הרבה יותר רגועה ונינוחה, כמעט נוסטלגית. אנחנו התחברנו אליה מאוד ואין ספק שנחזור אליה בשנית.

הביקור שלנו בפורטו היה חלק מהמסע שלנו בחצי האי האיברי ברכב שכור, בו חצינו את דרום ספרד לעבר דרום פורטוגל, משם צפונה עד פורטו ומזרחה דרך עמק הדורו עד שחזרנו לבירת ספרד מדריד. בפוסט זה נספר לכם על החוויות שלנו בעיר פורטו וניתן המלצות איך לנצל את הזמן שלכם שם.

פורטו
פורטו מזכירה את חיפה שלנו

כמה זמן כדאי להקדיש לפורטו?

למרות שיש טיסות המגיעות אל פורטו עצמה, רוב המטיילים מגיעים אליה כחלק מטיול גדול יותר בפורטוגל. אנחנו הרגשנו שאפשר להיות חודש בפורטו ועדיין היא לא תימאס עלינו, אבל כדי למצות אותה בתור מטיילים מן המניין אפשר להקדיש לה שלושה-ארבעה ימים. אנחנו בילינו בה שני לילות ושני ימים מלאים והרגשנו שלא הספקנו למצות. כנראה שזה גם תלוי באופי הטיול שלכם ובחיבור שלכם לעיר. פורטו היא עיר רגועה מאוד, ולא מקום עם חיי לילה סוערים. היא מאוד מתאימה לטיול זוגי רומנטי ואף לטיול משפחתי למי שמחפש מקום שקט ורגוע יותר מליסבון, אך עם נוחות גבוהה יותר מהכפרים והעיירות שסביב.

פורטו
אווירה רומנטית ושלווה בפורטו
פורטו
הקדישו לפורטו זמן. היא שווה את זה

איפה ישנים? מלונות בעיר פורטו

פורטו מחולקת לשני צדדים של נהר הדורו, כאשר למעשה צדו הצפוני של הנהר היא העיר פורטו עצמה, ובצדו הדרומי של הנהר שוכנת העיר וילה נובה דה גאיה (Vila Nova de Gaia). מבחינת מיקום כדאי ללכת על אזור Vitória בפורטו (מצפון לנהר), שם מרוכזות מרבית האטרקציות של העיר. אם אתם רוצים להתרחק מהאזור התיירותי ומתעניינים יותר ביקבים של המקום – חפשו מלון בוילה נובה דה גאיה בסמוך לנהר. שם מרוכזים רוב יקבי הפורט.

פורטו מציעה מגוון רחב של אפשרויות לינה, לכל סוג טיול ולכל תקציב. אנחנו בחרנו לישון במלון דירות שהזמנו מבעוד מועד דרך Airbnb בשם Apartamentos Turisticos Comercio do Porto. הדירות היו קטנות מאוד אבל נקיות ומאובזרות. העלייה לדירות במדרגות תלולות יחסית (חיסרון) אבל במורד הרחוב הייתה מכבסה אוטומטית מעולה ששימשה אותנו היטב (יתרון). אם אתם מגיעים בעונות התיירותיות מומלץ להזמין מלון מבעוד מועד, כי המקומות מתמלאים מהר.

לקבלת הטבה מאיתנו בהזמנת דירת Airbnb לחצו כאן.
אפשר להזמין דירות גם דרך Booking, גם שם תוכלו לקבל מאיתנו הטבה להזמנת מקום לינה.

פורטו
המרכז התיירותי של פורטו

התניידות בעיר פורטו

פורטו היא עיר שנשפכת מן ההר אל הנהר (חיפה – כבר אמרנו?). לכן צריך לקחת בחשבון שבדומה לליסבון, הכל בעליות ומורדות. גם מרחק שנראה קצר על המפה (מה, זה רק 300 מטר) יכול להפוך במהרה למסע מפרך שיהרוס לכם את הבריאות. לכן צריך לבחור מלון בקפידה שיהיה קרוב לאטרקציות המרכזיות, או לתחנת חשמלית שתיקח אתכם ממקום למקום. רצוי לא לתכנן הליכות ארוכות ברגל מפני שזה באמת לא קל. רחובות רבים מרוצפים אבנים משתלבות כיאה לערים עתיקות באירופה, כך שמומלץ בחום להגיע עם נעלי הליכה סגורות ולא עם כפכפים או נעלי עקב אחרת ההליכה בעיר תהפוך כמעט בלתי אפשרית.

אם אתם מוגבלים בניידות היעזרו בתחבורה הציבורית הנוחה של העיר, בדגש על החשמליות והמטרו. הנסיעות אומנם קצרות, אך יחסכו לכם אוויר בריאות. המעבר בין פורטו לצד השני של הנהר, שם נמצאת וילה נובה דה גאיה יכול להתבצע בתחבורה ציבורית או בחצייה רגלית של גשר לואיס. בכדי לרדת מגשר לואיס (שנמצא במיקום גבוה) לנמל של וילה נובה דה גאיה (למטה) תוכלו להשתמש ברכבל חביב של מספר דקות שבו גם רואים את הנוף המרהיב של העיר.

פורטו
הרכבל בנובה דה גאיה

אטרקציות מרכזיות בפורטו

כאמור, רוב האטרקציות של פורטו מרוכזות באזור בשם Vitória וניתן להגיע אל רובן רגלית. אנחנו עשינו אותן ביום אחד, אחת אחרי השנייה בסדר הרשום כאן.

  • מגדל התצפית Torre dos Clérigos – ממוקם במרכזה של העיר, ליד אוניברסיטת פורטו. העליה לראש המגדל כוללת טיפוס של 145 מדרגות (פז ספרה), והירידה כ-245 מדרגות (מתחילים לעלות מהאמצע). העלייה מאוד צרה ותלולה, לעיתים קלסטרופובית, ומשמשת את שני הכיוונים מה שגורם לעיתים להתחככות לא נעימה. התצפית יפה, אך גם היא מאוד צפופה ועמוסה והגישה צרה מאוד כך שקשה לצלם או לשהות למעלה יותר ממספר דקות. אפשר בהחלט לוותר על הטיפוס למעלה. עם זאת, בתוך המגדל יש מוזיאון וכנסיה נחמדים מאוד. הכניסה עולה 5 יורו לאדם וכוללת את הכנסייה והמוזיאון.
פורטו
מגדל התצפית – העלייה למעלה צרה ותלולה
  • הספריה של הארי פוטר בפורטו – האגדה מספרת שספריית Livraria Lello שימשה השראה לספרים של הארי פוטר, זאת מפני שהסופרת הידועה ג'יי קיי רולינג התגוררה בפורטו מספר שנים בזמן כתיבת הספר. כך או כך מדובר בספרייה מרשימה מאוד, אם כי התורים אליה מפחידים יותר מחלק מהסצנות בספרים. רכישת כרטיסים אונליין לא מקדמת אתכם בתור (מעצבן!). בערב, לקראת הסגירה התור קצר יותר ואפשר ליהנות מהמקום עם פחות קהל.
  • השדרה המרכזית Dos Aliados וכיכר Liberdade – נעים להסתובב בשדרות עצמן, המלאות בחנויות, בתי קפה, מזרקות ופסלים יפים. מזכיר קצת את שדרות רוטשילד. בסוף השבוע המקום עמוס במבקרים ושוקק חיים. אל תוותרו על ביקור בסניף המקדונלד'ס היפה ביותר בעולם(!) ששוכן במבנה מרהיב מבחוץ ומבפנים. גם אם תבחרו שלא לאכול בו, היכנסו להתרשם מהיופי של המבנה. אפילו השירותים יפים
פורטו
המקדונלד'ס הכי יפה שראיתם
  • Igreja de Santo António dos Congregados – כנסייה יפהפייה ומרכזית עם אריחים מצוירים מרהיבים מבחוץ. אנחנו התרשמנו ממנה מבחוץ ובחרנו שלא להיכנס, אך התמונות מעידות שהיא יפה גם מבפנים.
  • תחנת הרכבת Porto São Bento – מה כל כך מיוחד בתחנת רכבת אתם אומרים? תחנת הרכבת המרכזית של פורטו היא מהיפות ביותר בעולם. אולם הכניסה העצום מכוסה מרצפה ועד תקרה (תקרותיו גבוהות במיוחד) באריחי קרמיקה מצוירים ופסיפסים שאי אפשר שלא להתפעל מהם מיד כשתדרכו בו. המקום מפוצץ באנשים, והסיבה ברורה מהשנייה הראשונה. אחד המקומות היפים והמרשימים. גם רציף הרכבות בפנים שווה הצצה שכן מדובר במקום עתיק ונוסטלגי שמזכיר סרטים ישנים.
פורטו
  • קתדרלת פורטו Sé do Porto – הקתדרלה המרכזית והיפה בעיר. הכניסה אליה חינם והיא עצומה ומקושטת להפליא, אבל עיקר העניין בה זו מרפסת התצפית ממנה אפשר לראות את הנוף של העיר והנהר שמתחתיה. מהקתדרלה יוצא גרם מדרגות שיוביל אתכם דרך הסמטאות הצרות של העיר עד הנהר. מומלץ מאוד להסתובב באזור וללכת לאיבוד או לשבת בבית קפה קטן לשתות כוס יין פורט.
פורטו
הסמטאות היפות של פורטו
  • גדת נהר הדורו בצד של פורטו – יפה במיוחד בשעת השקיעה להגיע לגדת הנהר ולהסתובב בה. יש שם המון דוכני מזכרות, ברים, מסעדות ובתי קפה. המסעדות תיירותיות מאוד ולכן פחות מומלץ לאכול בהן. מכאן יוצאות סירות לשייט בנהר אם תרצו.
פורטו
נהר הדורו היפה
  • גשר לואיס – Ponte Luís I – הגשר המרשים שנבנה בידי תלמידיו של אייפל (זה מפריז) דומה מאוד במראה שלו לסגנון של מגדל אייפל המפורסם. לגשר יש שתי קומות, עם אזור להולכי רגל ולתחבורה. אנחנו חצינו אותו תחילה מלמטה לצד של נובה דה גאיה, ובחזור מלמעלה (עלינו ברכבל). הנופים מרהיבים – מומלץ בחום בייחוד בשעת השקיעה.
פורטו
גשר לואיס. דומה לאייפל לא?
  • גדת נהר הדורו בצד של נובה דה גאיה – גם בצדו השני של הנהר ישנן מסעדות רבות, בתי קפה, דוכני מזכרות ועוד. כאן מעט פחות תיירותי מהצד השני אבל אם תגיעו בשעת הצהריים בסוף השבוע סביר שלא תצליחו למצוא מקום באף מסעדה (כפי שקרה לנו). הזמינו מראש או הגיעו באמצע שבוע או בשעות פחות עמוסות.
פורטו
הנוף ממעלה גשר לואיס

סיור ביקב פורט – יין פורט הוא ההתמחות של האזור, אז אם אתם בפורטו גם אם אינכם חובבי יין, מומלץ לעשות סיור מודרך באנגלית באחד מיקבי האזור. ראו המלצתנו לסיור מומלץ בהמשך.

  • שפך נהר הדורו לים – מרוחק קצת ממרכז העיר נמצא המקום בו נהר הדורו נשפך לים. אפשר להגיע אליו בחשמלית מס' 1 שנוסעת עד הים ובחזרה. אנחנו נסענו לשם בערב ברכב השכור שלנו. מומלץ להגיע לאזור אם אתם מבקרים בפורטו. פארק בשם Jardim do Passeio Alegre עם טיילת יפה המשתרעת לאורך הנהר והים. מגדלור עתיק ומקסים בשם Farol das Felgueiras מסמן את הפינה בין הנהר לים. דייגים זורקים חכתם ומחכים לשלל, ותושבים עושים ג'וגינג לאורך החוף. כשאנחנו היינו שם היה קצת קריר וגשום, אך בתקופת הקיץ יש שם חופים ציבוריים יפים לאורך הים בהם אפשר לנפוש. אנחנו צפינו שם בשקיעה שהייתה רומנטית ויפה במיוחד.
פורטו
האורות של פורטו מזכירים את חיפה…
פורטו
אווירה נוסטלגית בפורטו
  • הכנסייה המוזהבת Igreja Monumento de São Francisco – בכנסייה הזו ביקרנו בבוקר שלמחרת, ממש לפני שעזבנו את פורטו והמשכנו לכיוון עמק הדורו. הכנסייה מרשימה מאוד ומלאה בפסלים וגילופים מאוד גרפיים (פחות מומלץ עם ילדים, החוויה די מפחידה). כרטיס עולה 7 יורו לאדם וכולל כניסה לכנסייה ולקטקומבות. מומלץ להיכנס לקטקומבות – זו חוויה קצת מצמררת אבל מיוחדת מאוד. אתה למעשה מוקף בבית קברות מכל הכיוונים. מכיוון שהכנסיה עתיקה מאוד, יש שם קברים בני מאות שנים. העשירים היו מקבלים מצבה, אך את העניים היו קוברים בקברי אחים. באחד מהאולמות פתחו את הרצפה עם לוחות שקופים כך שאתם יכולים ממש לראות את גל העצמות מתחת לרגליכם. קריפייייי. אבל מרתק. לא מומלץ לילדים קטנים או לבעלי לב חלש.
פורטו

מה אוכלים? מסעדות בעיר פורטו

בפורטו מגוון רב של מסעדות מכל סוגי המטבחים. חלקן תיירותיות יותר וחלקן פחות. תוכלו גם למצוא בעיר מסעדות יוקרה ומישלן. אם הגעתם בעונה תיירותית, ובמיוחד בסוף השבוע, מומלץ להזמין מקומות מראש למסעדות בהן תרצו לאכול. אנחנו נוכחנו לגלות שקשה למצוא מקום במסעדה מעכשיו לעכשיו. יש בה גם המון בתי קפה. ככלל, המסעדות ובתי הקפה שממוקמים לאורך הנהר (בשני צדדיו) הן מאוד תיירותיות ויקרות ללא תמורה. אנחנו ממליצים דווקא לחפש את המסעדות בסמטאות הקטנות או באזורים המרוחקים יותר מהנהר כדי ליהנות מחוויה אותנטית וטעימה יותר. מכיוון שקצת נפלנו בבחירת המסעדות והיינו בעיר זמן קצר, אין הרבה מקומות שנוכל להמליץ עליהם. אלו המקומות שאנחנו ממליצים עליהם במיוחד בעיר פורטו:

  • The Hungry Biker – בית קפה מסעדה קטנטן וחמוד עם ארוחת הבוקר הכי טובה שאכלנו בטיול! הישיבה קצת לא נוחה (העדיפו עיצוב על פני נוחות כאן) אבל האוכל מטורף. יש אפשרויות בריאות כמו טוסט אבוקדו עם זרעי צ'יה ודברים טובים, גרנולה עם פירות וכו' וגם ארוחות שחיתות כמו פנקייקים וחביתות משוגעות. כל המנות גדולות, המחיר לא יקר בכלל והשירות מצוין. רק קחו בחשבון שאם לא הגעתם על הדקה שהמקום נפתח (9:00 בבוקר) תיאלצו לעמוד בתור.
פורטו
ארוחת בוקר שווה במיוחד
  • Casa de Pasto da Palmeira – מסעדת טאפאסים מגניבה שנמצאת בסמוך לשפך נהר הדורו אל הים (מחוץ למרכז העיר). האוכל היה טעים ומיוחד במינו והשירות היה מצוין. המסעדה מעוצבת יפה וכך גם המנות. אכלנו שם ארוחת ערב שהייתה מוצלחת במיוחד במחיר לא יקר בכלל.
  • Tasca Caseira – מסעדת בשרים מעולה עם סטייקים מצוינים. השירות היה טוב מאוד והמחיר לא יקר. שימו לב שהמסעדה קטנה ולא ממוזגת. כשהיינו שם היה די חם ולא היה אוויר מה שהעיב על החוויה, אבל האוכל נפלא והמנות ענקיות.
פורטו
היה שווה את החום הכבד
  • Café do Comércio – בית קפה מעולה לארוחות בוקר. הקפה הכי טעים ששתינו בפורטוגל! מקום פצפון ממש עם אווירה ועיצוב מודרניים. יש ארוחות בריאות וגם מנות קצת יותר ממלאות. פחות מוצלח מ- Hungry Biker אבל הרבה פחות עמוס והישיבה נוחה יותר (וגם יש מזגן!).
פורטו
הקפה הכי טעים בפורטוגל
  • CROFT – יקב קרופט הממוקם בצדו הדרומי של הנהר, בוילה נובה דה גאיה, מציע סיורי טעימות והסברים על יין הפורט המפורסם של העיר. את יין הפורט מייצרים ביקבים שנמצאים בעמק הדורו, בשיטה המסורתית של דריכת הענבים. במסגרת הטיול שלנו בעמק הדורו, ביקרנו בייקב פורט עצמו, היכן שמגדלים את הענבים ומייצרים את היין. בעיר פורטו ממוקמים מחסני החביות שלהם ואחסון הבקבוקים להפצה של יין הפורט. שם עשינו סיור באנגלית שהסביר על תהליך ייצור היין ועל המאפיינים שלו, ובסופו טעמנו מספר סוגי פורט בצירוף פלטת גבינות. מומלץ בחום!

עצירות בדרך מליסבון לפורטו

הנסיעה מליסבון לפורטו הינה בכביש אגרה מהיר. התשלום נעשה במכונה אוטומטית, ניתן לשלם בכרטיס אשראי בנתיב המיועד לכך. ביתר הנתיבים משלמים במזומן. מאוד נוח ופשוט.

פורטו
מכונת התשלום בכביש האגרה

אם אתם מגיעים מליסבון לפורטו ברכב שכור (כמונו) מומלץ לעצור בדרך בשני מקומות יפים במיוחד שאנחנו מאוד מאוד אהבנו:

הכפר אובידוש – Óbidos

כשעה נסיעה בכביש המהיר מליסבון נמצא הכפר הקטן אובידוש שהשתמר מימי הביניים. הכפר יפהפה ומקסים ומומלץ מאוד לעצור בו בדרך מליסבון לפורטו. זה נכון שמדובר באטרקציה מאוד מאוד תיירותית, ואם תגיעו בסוף השבוע תיתקלו באוטובוסים עמוסי קבוצות מטיילים המגיעות לשם במסגרת טיול יום מליסבון. בכל זאת לא כדאי לפספס אותו. אם תגיעו בשעות הבוקר המוקדמות תוכלו להימנע גם מהחום הכבד וגם מגלי המבקרים. הקדישו לביקור כחצי יום (במינימום שלוש שעות).

אובידוש
אובידוש
הכפר אובידוש עם חומות מימי הביניים

בהגיעכם החנו את הרכב באחד החניונים מחוץ לכפר (בתשלום סמלי). לא ניתן להיכנס לכפר ברכב. לאחר מכן צעדו לכניסה לכפר, שם יש דוכן אינפורמציה קטן. מומלץ להתחיל הפוך מקבוצות המבקרים הגדולות ולעלות קודם לכן על חומות הכפר. הכפר מוקף בחומות שהשתמרו מימי הביניים. החומות חשופות לחלוטין לשמש ולכן כדאי לטייל בהן בשעות הבוקר המוקדמות. הצטיידו בכובע, קרם הגנה והרבה מים. ההליכה הרגועה לאורך החומות לוקחת כשעה (תלוי בקצב שלכם). שימו לב שאין מעקה, אז למי שמפחד מגבהים או למשפחות עם ילדים קטנים כדאי לשמור עליהם מקרוב או לא לעלות כלל. הנוף הנשקף על הכפר וסביבתו מרהיב ביופיו.

פורטו
דוכן קרמבו באובידוש

מקצהו השני של חומות הכפר רדו אל סמטאותיו, היכן שיש דוכנים ומזכרות. קנינו שם מזכרות שאין בשום מקום אחר במחירים נמוכים. מומלץ לרכוש בקבוקים קטנים של משקה הדובדבנים המפורסם המיוצר במקום – הג'ינג'ה. לא לפספס גם את דוכן הקרמבו – הוא שונה משלנו אבל טעים מאוד.

אובידוש
ג'ינג'ה – משקה דובדבנים מפורסם המיוצר בכפר

ארוחת צהריים – אכלנו במסעדה איטלקית מעולה בשם Pizzaria Muralhas שנמצאת מחוץ לחומות ומגישה פסטות ופיצות מצוינות. בקשו לשבת בחצר המסעדה אם מזג האוויר מאפשר זאת.

פורטו
פיצרייה מעולה באובידוש

העיירה נזארה – Nazaré

עיירת החוף נזארה נמצאת כ-40 דקות נסיעה מאובידוש בכביש המהיר, או כשעה וארבעים מליסבון. האטרקציה העיקרית של נזארה היא התצפית הנשקפת על האוקיינוס עם המגדלור היפה. הקדישו למקום כשעה וחצי-שעתיים. בהגיעכם עם הרכב עלו עד למעלה דרך רחובותיה של העיירה, עד שתגיעו לאזור בו ניתן להחנות את הרכב. אפשר להמשיך עם הרכב עוד קצת ממש עד המגדלור עצמו, או להחנות היכן שכולם מחנים ולהתקדם ברגל.

התצפית הנשקפת מהמגדלור מרהיבה על כל אזור מישור החוף הפורטוגלי. הגלים של האוקיינוס האטלנטי מתנפצים על החוף הפורטוגלי (שהוא למעשה קו החוף הראשון של אירופה) ויוצרים גלי ענק מהגדולים ביותר בעולם. פשוט לעמוד ולהסתכל על העוצמה המטורפת של הטבע. אפשר גם לרדת לחוף אך לא מדובר בחוף רחצה (הגלים מטורפים). כן מתאים מאוד לגולשים מקצועיים. האמיצים שבניכם יוכלו להקיף את המבצר עם המגדלור רגלית (קצת תלול וחלקלק, פחות מומלץ לילדים). אפשר גם לשלם יורו אחד ולהיכנס למוזיאון הגלישה הקטן, למגדלור ולתצפית. אפשר לוותר כי הנוף מרהיב גם ככה.

פורטו
האוקיינוס האטלנטי פוגש את אירופה – נזארה

לסיכום, פורטו היא אחד המקומות שהכי אהבנו בטיול. מדובר בעיר מקסימה עם אווירה נוסטלגית של חופש אמיתי. בפעם הבאה שנבקר בה, כך החלטנו, נשתקע בה לסופ"ש ארוך או אפילו לשבוע שלם של נופש ורוגע, שלווה ורומנטיקה. לשבת בבר קטן לצד הנהר בשעת שקיעה, לשתות יין פורט עם פלטת נקניקים או גבינות. היש חוויה מושלמת מזו?

פורטו

שיתוף:

פוסטים נוספים שיעניינו אותך:

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *