חצי יום טיול מליסבון – הארמונות של סינטרה

שיתוף:

כל מי שמגיע לליסבון ללמעלה מסוף שבוע, מומלץ שיקדיש חצי יום טיול מליסבון (או אפילו יום טיול מליסבון) לאזור של סינטרה והארמונות שסביבה. אנחנו הגענו לסינטרה במסגרת הטיול שלנו בליסבון, שהיה רק חלק קטן מהמסע שלנו בספרד ופורטוגל ברכב שכור. יצאנו מליסבון מוקדם (מאוד) בבוקר והסתובבנו באזור סינטרה עד אחר הצהריים, אז חזרנו חזרה לליסבון. סינטרה הינה עיירה קטנה, במרחק של כשעה נסיעה ממרכז ליסבון. טיול יום בסינטרה לא מתמקד רק בעיירה עצמה, אלא באטרקציות השונות הנמצאות בהרים ובגבעות המוריקות שסביבה. תוכלו למצוא סביב סינטרה ארמונות מפוארים שנראים כמו יצאו הרגע מספרי אגדות, מבצר עתיק, גנים פסטורליים ובארות עתיקות ומסתוריות שנראות כמו בפרק של משחקי הכס. זה כמו להיכנס לארון הבגדים ולצאת בנרניה… ככה זה הרגיש לנו לפחות.

מתכננים טיול בליסבון? אל תפספסו את הפרק בפודקאסט "טרמינל" על ליסבון, בו ראיינו מומחים ליעד שיתנו לכם המון המלצות לתכנון הטיול ולטיול עצמו. גם על סינטרה שוחחנו קצת בפרק.

תכנון לו"ז לחצי יום טיול בסינטרה

סינטרה היא יעד מאוד פופולארי לחצי יום טיול מליסבון, ולכן סביר להניח שבעונות התיירותיות תיתקלו בנחילים של מטיילים. אם קשה לכם לעמוד בתורים או לטייל "יחד עם כל עם ישראל" אפשר למצוא אפשרויות אחרות לטיולי יום מליסבון, או לתכנן את הלו"ז באופן מושכל כך שתוכלו ליהנות מהמסלול עם כמה שפחות צפיפות.

איך מתכננים את הלו"ז נכון? קודם כל תעשו הכנה מראש היכן בדיוק תרצו לבקר וודאו את שעות הפתיחה. הכביש שעובר בין האתרים השונים באזור סינטרה הינו חד-סטרי ולכן צריך לעשות אותם בסדר מסוים, אחרת תיאלצו לעשות סיבוב מאוד מאוד ארוך בין המקומות השונים (בין אם אתם ברכב או בתחבורה ציבורית). כמו כן, מומלץ לצאת מאוד מוקדם מליסבון, וככה להרוויח את הפקקים ביציאה מן העיר ובכניסה לאתרים השונים. זה המסלול שאנחנו עשינו ועליו אנחנו ממליצים:

9:30 – ארמון פנה – הארמון נפתח בשעה תשע וחצי. הגיעו לארמון קצת לפני הפתיחה והיו ראשונים להיכנס אליו כאשר הוא נפתח. אם תגיעו חצי שעה מאוחר יותר כבר תיאלצו לעמוד בתורים מהגיהנום.
10:30- עמק האגמים יורדים ברגל מארמון פנה אל עמק האגמים ומסתובבים בין הבריכות השונות והגנים היפים.
12:00- מבצר המורים – מהיציאה של עמק האגמים עולים קצת ברגל בכביש הראשי (עליה קשה אבל קצרה מאוד) אל הכניסה למבצר המורים.
14:00 – קוינטה דה רגליירה – נסיעה של כחצי שעה לארמון עתיק עם גנים מרהיבים ושתי בארות עתיקות ומסתוריות.
16:00 – יציאה בחזרה לליסבון

איך מגיעים לסינטרה

כאמור, אנחנו היינו עם רכב שכור ולכן העדפנו להגיע לסינטרה ברכב. עם זאת, יש רכבת נוחה בין ליסבון לסינטרה, ומשם יש תחבורה ציבורית (אוטובוסים) שעוברים בין האתרים השונים ואף טוקטוקים שיסחבו אתכם את כל העליות והמורדות. כך שגם אם אתם בלי רכב מאוד קל להגיע לסינטרה ולהתנייד באזור. עם זאת, חשוב לומר שהמסלול שאנחנו עשינו בסינטרה אינו מתאים לאנשים שלא יכולים ללכת הרבה, ובכלל זה פעוטות, קשישים או אנשים בעלי מוגבלויות. מהחניה לאתרים עצמם יש שבילי הליכה. לא כולם נגישים לרכב, עגלות או כסאות גלגלים.

למגיעים ברכב לסינטרה – שימו לב שהכביש המוביל במעלה ההר אל ארמון פנה והאטרקציות השונות הינו כביש חד-סטרי, צר ומתפתל, ולכן אם פספסתם נקודה כלשהי תצטרכו לעשות את כל הסיבוב בחזרה (יכול לקחת כחצי שעה בלי פקקים). את הרכב מחנים בצידי הכביש באזורים המורשים, והחניה הינה בתשלום. ככל שתגיעו למקום יותר מאוחר כך יתמעטו מקומות החניה, ולכן כדאי להגיע מוקדם. אם אתם רוצים לעשות מסלול כמו שאנחנו עשינו מומלץ לחנות את הרכב בסמוך למבצר המורים – התחנה האחרונה בחלק הראשון של המסלול, ומשם לעלות קצת ברגל לארמון פנה. עדיף לעשות את העליה הזאת בבוקר כשיש לכם אנרגיות ולא בסוף המסלול כשאתם עייפים.

האטרקציות העיקריות של סינטרה

באזור סינטרה יש ה-מ-ו-ן מה לראות ולעשות. עשירי פורטוגל בנו להם באזור המקסים הזה ארמונות ואחוזות אינספור, וכל אחת יותר יפה מהשנייה. זה כל כך יפה שאפשר גם בכיף לבלות באזור מספר ימים ולבקר בכל הארמונות והאחוזות, או אפילו לחזור לסינטרה בטיול הבא שלכם וללכת לבקר במקומות שלא ראיתם. עם זאת, יש מספר אתרים מרכזיים שאנחנו ממליצים לא לפספס, ואלו האתרים שיצא לנו לבקר בהם כפי שתוכלו לראות בלו"ז שלמעלה.

כמה טיפים חשובים לפני שמתחילים

• את הכרטיסים רוכשים בכניסה לכל אחד מהאתרים במכונות אוטומטיות (מקבלות רק כרטיסי אשראי) או בקופות למי שרוצה לשלם במזומן. יש סוגי כרטיסים שונים המשלבים כניסה למספר אתרים באזור סינטרה, וגם כרטיסים מוזלים לילדים אז תשימו לב מה אתם רוכשים. אנחנו רכשנו כרטיס משולב לארמון פנה, עמק האגמים ומבצר המורים (אפשר לקנות את אותו הכרטיס גם באתרים האחרים, שם התורים פחות ארוכים). אם קניתם כרטיס משולב לכל האתרים אתם יכולים פשוט לחלוף על פני התור באתרים האחרים שכן התור הוא לרכישת כרטיסים בלבד. אז אם יש לכם כבר כרטיס, אתם לא צריכים לעמוד בו. כמה דברים שחשוב לשים לב אליהם:
  • מדובר במסלול טיול אמיתי – חלק מהמסלול חשוף לשמש וכדאי להצטייד בכובעים, נעלי הליכה טובות (וסגורות!), תיקי גב נוחים וקרם הגנה, והמון מים.
  • מדובר באזור גבוה יחסית לליסבון ולכן גם בעונות החמות מומלץ להצטייד בעליונית קלה או סווטשירט. בבוקר קריר ויש ערפילים מסביב.
  • השילוט באזור לא הכי מתוחכם (אם כי קיים גם באנגלית) ולכן נדרשים כישורי ניווט מעל הממוצע. קחו מפות בכניסה לאתרים השונים שתוכלו לנווט יותר בקלות. אין טעם לשאול אנשים שסביבכם לאן ללכת – כולם מבולבלים בדיוק כמוכם 🙂

ארמון פנה – Palácio Nacional da Pena

זהו הארמון המפורסם של סינטרה אותו תראו בכל התמונות והברושורים. הארמון הזה, שנראה כאילו נלקח מספרי אגדה של דיסני, היה בכלל מנזר במקור, אך במאה ה-19 נכבש על ידי המלך פרדיננד השני שהפך אותו לארמונו המפואר. מהקופות עולים ברגל (כ-500 מ' הליכה בעלייה) או נוסעים בשאטל לכניסה לארמון עצמו. תוכלו להסתובב בתוך חדרי הארמון היפים ולהתרשם מהאופן שבו חיו פה פעם. אנחנו מאוד התרשמנו. לאחר מכן תוכלו לצאת למפרסות השונות ולצלם את הארמון מכל מיני זוויות. אם הגעתם מוקדם בבוקר (כמונו), קחו לתשומת לבכם שהארמון יהיה מכוסה בערפל, אז בלי אכזבה לצלמים שבינינו. אפשר לצלם אותו מאוחר יותר מנקודת התצפית העליונה של מבצר המורים. זמן השוטטות בארמון הוא בין שעה לשעה וחצי. למידע על שעות פתיחה ומחירי הכניסה לחצו כאן.

עמק האגמים – Vale dos Lagos

ישנם מסלולי הליכה רבים בפארק הלאומי של סינטרה, אל חלקם אפשר לצאת מארמון פנה. בכניסה לארמון היכנסו לחנות המזכרות וקחו (בחינם) מפה של האתר והמסלולים המקיפים אותו. חשוב להיעזר במפה כדי לא ללכת במסלול ארוך מידי וללכת לאיבוד. חובבי הטרקים והתרמילאים שבינינו יוכלו למצוא מסלולים יפים מאוד שהינם ארוכים וקשים יותר להליכה. אנחנו הלכנו במסלול קליל יחסית שנקרא "עמק האגמים" ולמעשה יורד מארמון פנה חזרה לכביש הראשי (יוצאים בנקודה קרובה מאוד למבצר המורים) דרך גנים יפים, פינות חמד, אגמים עם דגים וברווזים, חורש מסתורי כמו מהאגדות ועוד. אל תפספסו בדרך את Fonte Dos Passarinhos שנראית כמו דגם מיניאטורי של כיפת הסלע ובתוכה מזרקת מים קטנה.

מבצר המורים – Castelo dos Mouros

מבצר עתיק מתקופת המורים (המאה התשיעית). ההליכה אליו מהכביש הראשי היא דרך חורש טבעי מקסים ביופיו, על שבילי עץ נעימים. מה שנותר ממנו הינה בעיקר החומה הארוכה והמדרגות העולות משני צידיה אל תצפיות מרהיבות על האזור. מכל אחת נשקף נוף שונה אך העליה במדרגות קשה ולמי שלא בכושר מומלץ לבחור באחת מהן בלבד. מידע על שעות פתיחה ועלויות אפשר למצוא כאן. מומלץ להקדיש למבצר המורים בין שעה וחצי לשעתיים. בכניסה למבצר (אחרי השביל בחורש) יש שירותים נקיים ומסודרים.

קוינטה דה רגליירה Quinta da Regaleira

ארמון וגנים עתיקים ומסתוריים בסגנון גותי שנמצאים כחצי שעה נסיעה ממבצר המורים וארמון פנה. המקום ממש נראה כאילו יצאתם הרגע מארון הבגדים אל תוך ממלכת נרניה. יש שם בארות שניתן לרדת אליהן במדרגות ספירליות, המובילות למעברים תת קרקעיים (תביאו פנס) שיוצאים לתוך מערות מתחת למפלים ובריכות נוי. מקסים מקסים מקסים! פשוט ללכת שם לאיבוד. והאמת? זה מה שקרה לנו – הבנות הלכו לכיוון אחד והבנים לכיוון אחר, ולא הצלחנו למצוא אחד את השני בתוך הגנים העצומים. מדובר בגן עדן לילדים. יש שם כל כך הרבה פינות חמד שאפשר לבלות שם כמה שעות בכיף, אבל עבורנו זה היה כבר סוף היום והיינו עייפים לכן בילינו שם כשעתיים בלבד (ולא ראינו חצי מהמקום). הכניסה בתשלום, קחו אתכם מפה שתעזור לכם בניווט בין פינות החמד והמסתור, אם כי יש גם שילוט באתר עצמו.

מה אוכלים בסינטרה?

זוהי אחת מנקודות התורפה של האזור. הפורטוגלים אוהבים את הסיאסטה שלהם, ובייחוד באזורים הכפריים שמחוץ לליסבון לא תמצאו מקום אחד פתוח בין שתיים לארבע. גם המקומות שתמצאו בעיירה סינטרה עצמה הינם מלכודות תיירים עם אוכל לא טעים במיוחד. אנחנו נתקענו ללא מזון והאוכל שקיבלנו היה כל כך מזעזע שהעדפנו לעצור במקדונלד'ס בדרך חזרה לליסבון. לא שזאת אופציה רעה במיוחד, אבל עדיף להצטייד מבעוד מועד עם סנדביצ'ים, חטיפים ופירות ולעשות פיקניק באזור סינטרה, ולאכול ארוחה טובה כשחוזרים בחזרה לליסבון. יש בסינטרה בתי קפה שמגישים קינוחים ייחודיים לאזור, אבל אם הכל סגור אין כל כך מה לעשות. אנחנו ממליצים להתכונן עם אוכל מראש (במיוחד אם אתם עם ילדים) ולא לבנות על סינטרה לארוחת צהריים דשנה.

סינטרה עם ילדים

אנחנו אומנם היינו שני זוגות מבוגרים בטיול היום שלנו מליסבון לסינטרה, אבל כל המסלול לא הפסקנו לחשוב כמה שהאחיינים ובני הדודים שלנו היו אוהבים את המקום הזה. מדובר באמת בגן עדן לילדים, עם ארמונות מהאגדות, מבצרים מהסרטים ומחבואים נסתרים שכל כך אהבנו כשהיינו ילדים. אם אתם מגיעים עם ילדים לליסבון מומלץ בחום לקחת אותם ליום טיול בסינטרה. לא יהיה להם משעמם. שימו לב לטיפים הבאים:

• כל המקומות והמסלולים שציינו למעלה אינם נגישים לעגלות. אם אתם עם קטנטנים, הביאו מנשא. המקומות מתאימים לילדים גדולים ועצמאיים יותר, כאלו שיכולים להתרוצץ לבד ולא לפעוטות.
  • אומנם השתדלנו לתכנן את המסלול כך שמתחילים במקום הכי גבוה ולאט לאט יורדים, אבל עדיין חלק מהמסלול הינו בעלייה תלולה. העלייה לתצפיות במבצר המורים כיפית ומרהיבה אבל קשה למי שאינו בכושר, ואולי גם לילדים קטנים מאוד. טיילו איתנו במבצר קבוצה מבית ספר מקומי שנראו בכיתה ב' או ג', והם עלו וירדו במדרגות, קפצו והתרוצצו שם בכיף ובשמחה רבה.
  • חובה לקחת אתכם מספיק אוכל, נשנושים ומים למסלול. אין כל כך איפה ומה לקנות בדרך וכשיש קפיטריה היא יקרה להחריד.
סינטרה

לסיכום, אנחנו ממליצים מאוד להקדיש יום אחד בטיול שלכם לטיול יום מחוץ לליסבון באזור סינטרה, על ארמונותיה היפים והטבע העוצר נשימה. אפשר לשלב את הטיול שלכם עם אתרים נוספים באזור כמו קשקאיש, אובידוש או קאבו דה רוקה. אנחנו ביקרנו באובידוש בדרכנו לעיר פורטו ואהבנו אותה מאוד. בקרוב נעלה פוסטים נוספים על הטיול שלנו בפורטוגל ברכב שכור.