חבל טירול באוסטריה

שיתוף:

בפוסטים הקודמים סיפרנו לכם על החוויות שלנו בחופשה שעשינו עם רכב שכור באלפים האוסטריים. אז אחרי שפירטנו על שלושת הימים הראשונים בטיול בחבל זלצבורגלנד, בפוסט הזה נפרט יותר על האתרים והאטרקציות שבהם ביקרנו בחבל טירול, וניתן לכם המלצות איך לתכנן את הימים והמסלולים שלכם בחבל הארץ היפהפה הזה. טירול הוא אזור באלפים האוסטרים שנמצא ממערב לזלצבורגלנד ומושך המוני תיירים בעיקר לתיירות חורף וסקי אבל גם ביתר עונות השנה, כפי שאנחנו עשינו בחגי תשרי.

האגם של זל אם סי

לינה בעיירה זל אם סי

את הטיול שלנו בזלצבורגלנד סיימנו בשעות הערב בהגעה למלון בזל אם סי. מדובר בעיירה מרכזית יחסית בפתחו המזרחי של חבל טירול, שלידה אגם פסטרולי ויפה. זל אם סי היא גם תחנת יציאה נוחה מאוד לטיולים באזור. מלבד נקודת יציאה ומנוחה, אין בעיירה הרבה מה לעשות בפני עצמה, ולכן אנחנו לא ממליצים לתכנן שהייה ממושכת בה. נוסף על כך, מחירי הלינה בה יקרים להחריד לעומת התמורה שתקבלו, בוודאי בהשוואה ללינה הכפרית הנהדרת שיש באזור. למרות הגשם והקור, יצאנו לסיבוב קצר בעיירה הקטנה והחמודה (יש יפות וציוריות ממנה בטירול) ואכלנו ארוחת ערב נעימה במסעדה אוסטרית קלאסית. חשוב לדעת שבכל יום בסביבות השעה 21:00 בערב כל העיירה נסגרת, וכך גם בימי ראשון, אז כדאי להיערך בהתאם. אם אתם מגיעים עם ילדים, יש בפארק אליזבת מופע מזרקות מנגנות באגם שפעיל רק בימים מסוימים ובשעות מסוימות, וכשלא יורד גשם…

יום 4 – הגרוסגלוקנר

אחת מגולות הכותרת של חבל טירול ושל אוסטריה בכלל הוא הגרוסגלוקנר, ועם שם כזה מרשים מדובר באמת באמת בדרך הנוף היפה והמרשימה ביותר שהיינו בה בעולם! הגרוסגלוקנר הוא שמורת טבע, והכניסה אל הדרך נוף הינה בתשלום. מומלץ להקדיש לו יום שלם (אנחנו נכנסנו בשעה 10:00 ויצאנו בשעה 15:30) שכן יש בדרך הרבה תחנות עצירה, נקודות תצפית וצילום שלא תרצו לפספס, ואטרקציות לאורך המסלול. את יום הטיול כדאי לתכנן היטב ולהתעדכן לפני היציאה במזג האוויר ובמצב הראות בכביש בכדי שלא תתאכזבו (יש מצלמות אונליין, ואפשר להתעדכן באתר הרשמי במצב הדרך ובשעות הפתיחה). הכביש עצמו סלול היטב, אך מאוד מפותל ולכן מתאים לנהגים מנוסים.

בכניסה לגרוסגלוקנר ישנו מחסום תשלום, משלמים על כניסת הרכב (ולא לפי אדם), ומקבלים מפה (בעברית!) עם נקודות עצירה לאורך הדרך. התחנה השווה והיפה ביותר היא התחנה האחרונה – קרחון הגרוסגלוקנר עצמו. אנחנו ממליצים לעצור בנקודה או שתיים בדרך (הכי כדאי בנקודות 4 ו-7) ואז להמשיך עד הסוף לנקודה האחרונה של הקרחון (11 במספר) ובדרך חזרה אם יש זמן וכוח לעצור בנקודות נוספות.

נקודה 4 – תצפית של 360 על ההרים מסביב. יש שם פונדק דרכים קטן ונחמד, שם אכלנו צהריים מאוחרת בדרך חזרה מהקרחון. מגישים שם קינוח גרמקנודל מהטובים שטעמנו באוסטריה!

גרמקנודל עם נוף

נקודה 7 – אגם קטן עם שולחנות פיקניק, יש שם גם גן שעשועים קטן לילדים. עצירה נחמדה לפיקניק בהלוך.

הדרך מנקודה 4 לנקודה 7

נקודה 11 – הקרחון המפורסם. שם גם תמצאו מרכז מבקרים גדול, קפיטריה, חנות מזכרות, מוזיאון כלי רכב ומסלול רגלי היורד ממש אל הקרחון (הליכה שנראית קצת קשה למיטיבי לכת. יש מעלית שיורדת עד אמצע הדרך אבל היא לא הייתה פעילה כשהגענו).

נקודת הסיום של המסלול
קרחון הגרוסגלוקנר – גולת הכותרת

קצת אחרי שיוצאים מהקרחון בדרך חזרה יש נקודת עצירה עם מפל וסכר יפה. מומלץ מאוד לעצור ולהיכנס רגלית, יש שם מפל יפהפה (שלא רואים מהכביש) שנשפך לאגם קטן בצבע טורקיז. מהמם! לא לפספס. חדי העין ישימו לב שהאבנים בדרך למפל ובמפל עצמו מנצנצות ממינרלים מה שהופך אותו לסוג של מפל כסוף ומנצנץ. מאוד מיוחד ויפה.

נופים ירחיים

בכניסה לכביש הגרוסגלוקנר לפני המחסום תשלום ישנו גן חיות אלפיני גדול. הכניסה עולה 10 יורו למבוגר, אבל יש הנחה למי שקנה כרטיס לדרך נוף. לא נכנסנו כי בשלב זה כבר ירד גשם והיינו עייפים. ילדים בטח יעופו על זה. יש גם מגרש משחקים מושקע וחינמי בכניסה.

יום 5 – מפלי קרימל

מפלי קרימל הם אחד מאתרי החובה בחבל טירול. יש שטוענים שהם הגבוהים ביותר באוסטריה (תלוי איך סופרים) ויש להם גם קשר מיוחד מאוד לעם היהודי (תכף תבינו למה). בבוקר הטיול שלנו ירד קצת גשם, והתלבטנו מאוד אם לצאת למסלול. כשמטיילים באוסטריה מתישהו תיתקלו בימים גשומים יותר או פחות. ככלל, אם לא מדובר בתצפית (כפי שקרה לנו בהר דכשטיין) כדאי לדבוק בתכניות ולצאת למסלולי הליכה גם אם יורד קצת גשם. במקרה של מפלי קרימל לא רק שזה לא העיב על החוויה, אלא דווקא נתן למסלול אווירה חורפית ומסתורית של יער גשם, ואולי גם גרם לזה שהיו במסלול קצת פחות מבקרים מבדרך כלל (שזה תמיד חיובי במקומות תיירותיים שכאלה).

יש כמה אפשרויות לטיול במפלים – טיפוס קשוח מאוד עד למעלה (בעינינו זה טירוף אבל כל אחד והכיף שלו, מי אנחנו שנשפוט), או נסיעה בשאטל לאחת התחנות וירידה ברגל. התחנה האמצעית מגיעה בין המפל העליון למפלים התחתונים, והתחנה העליונה מגיעה עד לפסגת המפל העליון.

בחרנו לרדת מהשאטל בתחנה האמצעית ולא העליונה כדי לקצר קצת את המסלול (בדיעבד זה היה ממש מספיק ואנחנו שמחים שלא עלינו עד למעלה). השאטל לתחנה האמצעית יצא מחניה מס' 3 אבל כדאי לחיות בחניה מס' 4 (בתשלום) כי שם מסתיים המסלול וללכת כ-200 מטרים לתחנה של השאטל.שילמנו לנהג 14 יורו לשנינו וזה כלל גם את הכניסה למפל.

המסלול בירידה היה בשביל נוח מאוד ורחב, לעיתים בשיפוע חד שקצת מעיב על הברכיים אבל הלכנו מאוד לאט ובאיזי. בדרך יש מרפסות תצפית על המפלים. הנוף משוגע ועוצמת המים בלתי נתפסת. באחת המרפסות רסס המים פוגש את השמש ונוצרת קשת טבעית מדהימה. בדרך רואים את צמחיית היער, הטחב והאזוב, פרחים, ציפורים ופטריות לרוב. חווייה שחובה לעשות! כשמגיעים למטה יש מסעדות וחנויות מזכרות.

ביציאה/כניסה למפל תחלפו על פני פירמידה קטנה עם המילה "דאגה" בעברית. זהו ציון לדרך הבריחה שדרכה ברחו ב-1947 כ-5000 יהודים ניצולי שואה ממחנות העקורים באוסטריה, דרך איטליה, ועד לארץ ישראל. סיפור מרגש מאוד!

ממפלי קרימל יצאנו בדרכנו לאגם אכן, דרך כביש נוף קצר בשם גירוס (בתשלום). לאורך הכביש נקודות תצפית ושולחנות פיקניק. בערך באמצע הדרך תמצאו נקודת תצפית ממנה אפשר לראות את מפלי קרימל מרחוק במלוא הדרם.

אגם אכן

אגם אכן (אכנזה) הוא גדול וצבעו כחול עמוק. לאורכו נקודות עצירה לפיקניק ועיירות נופש. הדרך לאגם אף היא נופית ומאוד מאוד יפה. מהכביש המתפתל נפרש נוף לכל העמק שמתחת עם ההרים, היערות, כרי הדשא עם הפרות והכפרים היפים שבמרכזם כנסיות מזדקרות. הגענו לאגם בשעת אחר הצהריים, כבר היה די קריר והיו רוחות חזקות, אז עשינו סיבוב קצר באזור המלונות שלאורך האגם היפה עם הסירות ששטות בו והתיישבנו באחד מבתי הקפה לשוקו חם ושטרודל תפוחים קלאסי. היה נפלא.

אגם אכן

משם המשכנו למלון שלנו בעיר אינסברוק – בירת טירול, שם בילינו שלושה ימים נוספים. בפוסט הבא נמשיך לספר לכם על החוויות שלנו מטירול ומבירת האזור אינסברוק. מוזמנים לקרוא על כל החוויות שלנו מאוסטריה כאן.

שיתוף:

פוסטים נוספים שיעניינו אותך:

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *